Huomasin tänään aikataulua katsellassani, että Espoon keskuksesta lähtee 04:24 linjan 118N auto ja 04:28 linjan 118 auto (Alla kuva). Linjojen yhteisellä osuudella Espoon keskuksesta Suurpeltoon ja Niittymaalta Tapiolaan vuoroväli on siis huikeat 4min. Ensin ajattelin, että siitä on parempi vaihtoaika aamun ensimmäiseen metroon (Tapiolasta 05:04), mutta 118N saapuu Tapiolaan 04:57 ja 118 05:00. Miksi tuo 118 ajetaan? Onko muka urheilupuistoon niin paljon menijöitä tuohon aikaan, että tuo pitää liikennöidä?
Näytä liitetiedosto 10985
Vastaus tähän on ilmeinen. Linjat 118 ja 118N ajavat osittain päällekkäin, mutta osittain myös eri reittiä, joten molemmat vuorot on pakko ajaa, jos halutaan, että molempien linjojen pysäkeillä on palvelua ja että Suurpellosta ja Suvelasta on suora yhteys Helsigin keskustaan ennen ensimmäistä metroa. Toinen vaihtoehto olisi linjan 118N erikoisversion ajaminen, joka ei palvele sitä aluetta, jolta pääsee myös bussilla 121 keskustaan, mutta palvelee sitä aluetta, jolta ei pääse bussilla 118N keskustaan, mutta tuollaista kerran päivässä kulkevaa erikoisversiota ei ymmärrettävästi ole haluttu ajaa.
Sitten ihan toinen kysymys. Miksi ainakin jotkut Helsingin sisäisistä yölinjoista lopettavat liikennöin myös viikonloppuisin samaan aikaan kun arkiöisin (n. klo 2)? Tälläisia linjoja ovat ainakin 73N, 86N ja 95N. Ainakin omien havaintojen mukaan 73N ja 95N ovat olleet suosittuja ja kannattaisin näiden liikkennöimmistä myös aamuyöllä. 74N ja 79N ovat olleet välillä jopa lähes tuulilasikuormissa aamuyöstä kun 73N on jo lopettanut ja yhteinen vuoroväli on epätasainen 10-20min (klo 23:30-01:00 n. 10min). 95N on myöskin ollut mielestäni ihan hyvissä kuormissa ja tämä linja palvelee lähes yksin monia alueita (Tammisalo, Marjaniemi, Isoja osia Vartio- sekä Mellunkylästä. 86N:stä ei itselläni oikein ole kokemusta mutta voisiko esim 87N:n laittaa kiertämään kulosaari niinkuin 86N nyt? Näin saataisiin sinnekkin aamuyöliikennettä, vaikka matka itäväylän pysäkeille ei olekkaan kovin pitkä.
Omakotitaloalueille ei mene juurikaan ihmisiä öisin. Linja 73N, linjan 86N Kulosaaren huvilakaupungin kierros ja linja 95N ovat siksi sinänsä melko turhia, mutta linjan 86N kierroksella ja linjoilla 73N ja 95N on haluttu taata tietty peruspalvelutaso omakotitaloalueille. Linjalla 95N on jopa vähän huvittavaa, kun sillä on yleensä kyydissä noin 20
–30 matkustajaa Tammisalon kohdalla ja se kiertelee ympäri mutkaisia pikkukatuja Tammisalossa eikä yleensä ketään jää pois Tammisalossa, vaan kaikki kiertely 30 matkustajaa kyydissä on ollut turhaa. Mutta tässä tapauksessa on päätetty priorisoida sitä, että kaikille alueille on yhteys keskustasta noin kello 1:30 asti.
Santahaminaan en ole koskaan mennyt yöllä, mutta se on ehkä matkustajaprofiililtaan samanlainen kuin omakotitaloalueet, jolloin sinne ei sinänsä ole paljoa matkustajia öisin, mutta lähdöillä 0:14 ja 1:30 Rautatientorilta on taattu tietty peruspalvelutaso, ja samalla linjalla on palveltu sitten profiililtaan samanlaiset Kulosaaren huvilakaupunki ja Santahamina. Upinniemeen menee myöhemmin bussi kuin Santahaminaan, mutta kyseinen linja 173N on myös useamman kerrostaloalueen ainut yölinja. Jos Upinniemeen menisi oma linja, voi olla että sen liikenne loppuisi nykyistä aikaisemmin.