Oulun paikallisliikenne

Seuraavana kohteen 7 kilpailutus

Linja 20 Martinniemi – OSAO Kaukovainio
Linja 21 Kiviniemi - Kaukovainio
Linja 22 Haukipudas OSAO – Kaakkuri
Linja 23 Ii – Oulu
Linja 26 Haukipudas – Oulun linja-autoasema
Linja 28 Alaranta – Oulu
Linja 29 Ii – Yli-Ii

25 matalalattiainen kaupunkiliikennelinja-auto, joista 8 teliä. Sopimuskausi 7.6.2027 - 3.6.2035.

Tarjousten jättö 11.1.2026
 
Oulun yliopisto on nyt päättänyt siirtää pääkampuksensa Linnanmaalta Kontinkankaalle n. 10 vuoden kuluessa. Aloin pohtimaan tämän vaikutuksia joukkoliikenteelle. Keskusta - Linnanmaa korridori on ollut kuitenkin joukkoliikenteen tarjonnaltaan vilkkainta koko kaupungissa ja liikenne tulee oletettavasti vähenemään huomattavasti tällä välillä. Olisi mukava kuulla linjastoideointia foorumilaisilta, joka voisi vastata Kontinkankaan huomattavasti lisääntyvään palvelutarjonnan tarpeeseen.
 
Oulun yliopisto on nyt päättänyt siirtää pääkampuksensa Linnanmaalta Kontinkankaalle n. 10 vuoden kuluessa. Aloin pohtimaan tämän vaikutuksia joukkoliikenteelle. Keskusta - Linnanmaa korridori on ollut kuitenkin joukkoliikenteen tarjonnaltaan vilkkainta koko kaupungissa ja liikenne tulee oletettavasti vähenemään huomattavasti tällä välillä. Olisi mukava kuulla linjastoideointia foorumilaisilta, joka voisi vastata Kontinkankaan huomattavasti lisääntyvään palvelutarjonnan tarpeeseen.
Ainakin linjastosuunnittelu vapautuu kun kaikkiin linjoihin ei tarvitse ängätä Keskusta - Linnanmaa -väliä. Raksilan joukkoliikenneväylän toteuttaminen noussee välttämättömäksi. Lähibussin tulevaisuus näyttää heikolta. Kiviharjuntien linjaus varmaan elää ja puhkomalla Professorintielle saa hyvän pistomahdollisuuden osalle linjoista, jotka muuten ajatettaisiin muuta kautta (Esim. Nykyinen 1)
Kyllähän tuon sumpun sovittaminen on haaste, mutta nyt on iso mahdollisuus laskea vähän turhan korkeaa autoistumisastetta.

Kontinkankaalla suurin ongelma on lähialueen epäkaupunkimainen asumisväljyys, mikä johtanee asumisen ohjautumista jopa nykyistä kauemmas kampuksesta minkä voisi kuvitella lisäävän joukkoliikenteen kysyntää.

Odotan muutoksien linjastorakenteeseen olevan kuitenkin melko maltillisia.
Isoin ratkaistava kysymys on ikiaikainen keskustan läpäisevyys.

Raitiotiehaaveita muuttanee vähän; muuton myötä luonnollisin reitti lienee (Linnanmaa)-Toppila(!)-Tuira-Keskusta-Kontinkangas.
 
Viimeksi muokattu:

Tällainen helmi löytyy youtubesta. Video Koskilinjoista vuodelta 1994
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Tällainen helmi löytyy youtubesta. Video Koskilinjoista vuodelta 1994
Oli ihan mielenkiintoinen dokumentti, onkohan tämä ihan tv:ssä näytetty joskus muinoin? Buscomissakin oli outo ääni siihen mihin itse tottunut eli kun lippu ei voimassa niin kuuluu tititititit, kun pk-seudulla kuului muistaakseni tiiiit.
 
Takaisin
Ylös