HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 61 / 2025

Nyt myös HelB tulee ajamaan Sipoossa linjaa 985. Miksihän se ei ole muiden Sipoon linjojen paketissa?
Tietääkseni tuo on aina ollut osa keravan linjojen sopimusta.

Enemmän minua kummastuttaa, että miksi linja 431N ei ole samassa paketissa kuin 431.
Eikös tuo ollut viime kilpailutuksessa myös eri paketissa kuin nyt ja silloinkin eri kohde, kun missä päivälinjansa oli?
 
Tietääkseni tuo on aina ollut osa keravan linjojen sopimusta.
Ei, 2019 asti kuului Pohjolan Sipoon sopimukseen ja olikin PL:n ainoa Keravalla kulkenut linja, koska muita ajoi silloin Transdev (ja jokusen vuoden yksittäisiä linjoja muutkin). Yhdistettiin Keravan pakettiin juurikin PL:n nykyiseen sopimukseen Keravalla ratkenneessa kilpailutuksessa.

Kilpailukierros 31 / 2013, jossa oli vielä Sipoon paketissa (kohde 172).
 
Onko jossain listaa voimassa olevista sopimuksista ja milloin minkäkin kohteen sopimus loppuu? Äkkiseltään en löytänyt foorumilta tai etsin väärillä hakusanoilla.
 
Koiviston autolle tulee Keravan kohteeseen 36 uutta sähköbussia ja 3 käytettyä dieselbussia, lisäksi Espooseen tulee myös uusi varikko elokuussa 2026, lisätietoa löytyy täältä: https://www.koivistonauto.fi/uutise...-laajentuminen-keravalle-ja-uusia-sopimuksia/
Mielenkiintoista nähdä, mistä Keravan kohdetta tullaan ajamaan ja mitä Pohjolan Keravan varikolle tapahtuu todennäköisesti viimeistään, jos myös kohde 309 vaihtaa liikennöitsijää. Ruhasta tai Varhasta siirtoajot Keravalle ovat kohtuullisen pitkiä, mutta Keravan varikon tonttihan on muistaakseni VR:n, joten epäilen, että varikko ei kyllä välttämättä päätyisi eteenpäin Koivistolle.

Korjataan sen verran, että tuo 36 uutta + 3 vanhaa on käsittääkseni siis Kerava+71. Meinasin jo itsekin määrää erehdyksessäni hämmästellä.
 
Viimeksi muokattu:
Keravan varikon tonttihan on muistaakseni VR:n, joten epäilen, että varikko ei kyllä välttämättä päätyisi eteenpäin Koivistolle.
Kyllä, Keravan varikon tontin omistaa VR, niin kuin Pasilan.

Ruhasta tai Varhasta siirtoajot Keravalle ovat kohtuullisen pitkiä
Ojangosta siirtoajot olisivat lyhyempi, toki Ojangossa ei ole paljon tilaa jäljellä.
 
Ojangosta siirtoajot olisivat lyhyempi, toki Ojangossa ei ole paljon tilaa jäljellä.
Ojankohan toimii siten, että sen sieltä ajettavan jättisopimuksen voittaja joutuu vuokraamaan varikon sopimuskauden ajaksi ja varikko siirtyy aina linjojen kanssa seuraavan kilpailutuksen voittajan vastuulle. Sieltä ei siis voi muita kohteita ajaa ja lisäksi nykyinen sopimus on muutenkin voimassa vain -29 asti (ellei optiota käytetä). Kyseessä ei siis ole KAH:n oma varikko vaan ovat vain vuokralaisena tämän sopimuskauden.
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan niin että linjalle 71 tulee teliautoja koska siihen tarjottiin myös käytettyjä. Käytettyjä nivelautojahan ei ole mahdollista tarjota (jos ei tuo joltain toiselta alueelta).
 
Olisikohan niin että linjalle 71 tulee teliautoja koska siihen tarjottiin myös käytettyjä. Käytettyjä nivelautojahan ei ole mahdollista tarjota (jos ei tuo joltain toiselta alueelta).
Kyllä. Yllättävän epäselvästi se kävi ilmi.
 

Liitetiedostot

  • 1766118626555.png
    1766118626555.png
    173.4 KB · Lukukerrat: 39
Ei, 2019 asti kuului Pohjolan Sipoon sopimukseen ja olikin PL:n ainoa Keravalla kulkenut linja, koska muita ajoi silloin Transdev (ja jokusen vuoden yksittäisiä linjoja muutkin). Yhdistettiin Keravan pakettiin juurikin PL:n nykyiseen sopimukseen Keravalla ratkenneessa kilpailutuksessa.
PL alkoi liikennöidä linjaa 962 tammikuussa 2018 Tuusulan liityttyä HSL:ään, ja myös PL:n jo aiemmin liikennöimät linjat 632 ja 635 tulivat osaksi HSL-liikennettä kesäkuussa 2018.
Ei, ei tule. HelB ei aja enää yhtään linjaa, paitsi muistoissasi ehkä. Ottaa koville, tiedän mutta elämä jatkuu :cool:
Helsingin Bussiliikenne on edelleen yhtiön virallinen aputoiminimi, minkä voi tarkistaa Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta.
 
Takaisin
Ylös