- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Nyt kesäaikana lähijunaliikenne on harvempaa, eikä laitureista ole pulaa Helsingin päässä. Puhutaan nyt kuitenkin syksystä ja talvesta, arjesta, vaikka kesä onkin. Syksyhän on hektisintä aikaa lähiliikenteessä, ihmiset palaavat arkeen ja kaikki alkaa uudestaan.
Otetaan esille A ja M junat. Ne käyttävät Huopalahti-Helsinki välillä samaa kaupunkiraidetta, molemmilla on 10 min vuoroväli. Hassua on että A ja M junat tarvitsevat raiteet 16-19 käyttöönsä, eli 4 raidetta yhteensä. Vaikka ihan oikeasti ne pärjäisivät 2:lla raiteella. Eli A-junat käännettäisiin 5min kääntöajalla M-juniksi, ja päinvastoin. Ongelmana on tietysti ne 3-yksikön ruuhka M-junat. Tämä voitaisiin kuitenkin ratkaista sillä, että välittömästi 2-yksikön A-junan tultua, siihen täräyttäisi huoltokuski sen kolmannen yksikön kiinni, ja lähtevä kuski vain astuisi valmiiseen 3-yksikön junaan. Uskon että 5 minuuttia riittäisi juurikin mainiosti.
A-junatkin olisivat M-junan tavoin 2-yksikön mittaisia, tietyn ajan päivästä. Tähän astihan A-junat ovat olleet vain 1-yksikön mittaisia. Joku tietysti laskee äkkiä ja sanoo että hei, mistäs ne lisärungot A-juniin saadaan jos ne ovat 2-yksikön mittaisia. Vastaus kuuluu että samalla runkomäärällä pärjätään. Lisärungot tulevat tietenkin siitä, että 10min seisomisen sijasta junayksiköt seisoisivat enää 5min. Toisin sanoen A-junat voisi kuvitella leikillisesti M-junan jatkeeksi, jos se helpottaa yhtään ajattelemista. Tarvittava runkomäärä pysyy samana, mutta rungot ovat enemmän "tienaamassa" mitä ennen. Ja samalla A-junilla matkustavien Valimolaisten ei tarvitsisi enää kärvistellä tupaten täynnä olevassa yksikössä. Nykyäänhän 1-yksikön A-junat ovat tiettyyn aikaan niin täynnä, että tuskin seisomaankaan sopii.
Sama homma on K ja I junillakin, nekin omivat raiteet 1-4 itselleen, vaikka 1-2 riittäisi ihan hyvin.
Ja lopuksi vielä kysyisin jos joku sattuu tietämään. Eli noin pari vuotta sitten, oliko Vantaankoskelle aamuruuhkan aikaan jopa 5min vuoroväli??? Ajattelin vain kun junia lähti Vantaankoskelta sekä 1 että 2 raiteilta silloin, nykyään pelkästään toiselta. Eli kun toinen juna saapui 1:lle, niin pian toinen lähti 2:lta. Aikataulun mukaan...
Otetaan esille A ja M junat. Ne käyttävät Huopalahti-Helsinki välillä samaa kaupunkiraidetta, molemmilla on 10 min vuoroväli. Hassua on että A ja M junat tarvitsevat raiteet 16-19 käyttöönsä, eli 4 raidetta yhteensä. Vaikka ihan oikeasti ne pärjäisivät 2:lla raiteella. Eli A-junat käännettäisiin 5min kääntöajalla M-juniksi, ja päinvastoin. Ongelmana on tietysti ne 3-yksikön ruuhka M-junat. Tämä voitaisiin kuitenkin ratkaista sillä, että välittömästi 2-yksikön A-junan tultua, siihen täräyttäisi huoltokuski sen kolmannen yksikön kiinni, ja lähtevä kuski vain astuisi valmiiseen 3-yksikön junaan. Uskon että 5 minuuttia riittäisi juurikin mainiosti.
A-junatkin olisivat M-junan tavoin 2-yksikön mittaisia, tietyn ajan päivästä. Tähän astihan A-junat ovat olleet vain 1-yksikön mittaisia. Joku tietysti laskee äkkiä ja sanoo että hei, mistäs ne lisärungot A-juniin saadaan jos ne ovat 2-yksikön mittaisia. Vastaus kuuluu että samalla runkomäärällä pärjätään. Lisärungot tulevat tietenkin siitä, että 10min seisomisen sijasta junayksiköt seisoisivat enää 5min. Toisin sanoen A-junat voisi kuvitella leikillisesti M-junan jatkeeksi, jos se helpottaa yhtään ajattelemista. Tarvittava runkomäärä pysyy samana, mutta rungot ovat enemmän "tienaamassa" mitä ennen. Ja samalla A-junilla matkustavien Valimolaisten ei tarvitsisi enää kärvistellä tupaten täynnä olevassa yksikössä. Nykyäänhän 1-yksikön A-junat ovat tiettyyn aikaan niin täynnä, että tuskin seisomaankaan sopii.
Sama homma on K ja I junillakin, nekin omivat raiteet 1-4 itselleen, vaikka 1-2 riittäisi ihan hyvin.
Ja lopuksi vielä kysyisin jos joku sattuu tietämään. Eli noin pari vuotta sitten, oliko Vantaankoskelle aamuruuhkan aikaan jopa 5min vuoroväli??? Ajattelin vain kun junia lähti Vantaankoskelta sekä 1 että 2 raiteilta silloin, nykyään pelkästään toiselta. Eli kun toinen juna saapui 1:lle, niin pian toinen lähti 2:lta. Aikataulun mukaan...