Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Flemarin asukkaat topedoivat ysin kulun bussilinjan h17 alkuperäistä reittiä pitkin ko. kadulla.
Itse vain muistan tuollaistakin pohditun silloin aikanaan. Voi olla, että em. syyt johtivat sen suunnitelma hylkäämiseen, mutta osaltaan muistan, että alueen asukkaatkin vastustivat sitä. Onhan se katu kieltämättä kapea ja se jyrkkä mäkikin olisi voinut aiheuttaa onglemia. Olisi varmaa, joutunut tinkimään kadunvarren pysäköintipaikoistakin, mikä nyt ei taas käy päinsä ollenkaan .En kyllä muista nähneeni missään vaiheessa suunnitelmia, joissa 9 olisi vedetty tuolle Karhupuiston ja Hesarin väliselle Flemarin pätkälle. Olisiko mäkikin liian jyrkkä ja tiukka S-mutka hankala siinä Franzenin aukion (?) kohdalla?
Valtuutettu Pajamäki sanoi:Kaupunkisuunnittelulautakunnassa tätä prosessia seuranneena haluan sanoa, että se esimerkiksi Korkeavuorenkadun osalta - mikä jo tällä hetkellä on bussilinja 17:sta aika hankala kuljettava johtuen kevyestä liikenteestä, normaalista asumisesta ja elämisestä - tähän suunniteltu raitiovaunun yksisuuntaisuus, tai jopa kaksisuuntaisuus, oli mielestäni ihan asiallista asukaspalautetta. Siinä ei ollut silloin kysymys parkkipaikoista ja kolinasta, vaan ihan elinympäristön älykkäästä viihtyvyydestä."
Valtuutettu Luukkainen sanoi:Itse toivoisin, että metron kehittämiseen ja metron laajentamiseen käytettäisiin hyvin paljon rahaa ja energiaa. Se on kaikkein nopein. Se on kaikkein kustannustehokkain. Se on kaikkein tehokkain myös siinä, että se pystyy kuljettamaan suuria määriä ihmisiä nopeasti paikasta toiseen. Sinänsähän maanpäälliset raiteet - niin kuin nyt raitiovaunulla on - on vanhanaikainen ratkaisu. Se on kiinteät raiteet. Se on kallis investointi, ja se on sitten hirveän jäykkä. Kun se reitti on kerran johonkin vedetty, niin sitä ei kovin helposti toiselle kadulle siirretä.
Olet toisaalta oikeassa. Ja raitiolinja h1:hän palannee sinne aikanaan myös, joten liikennetarjontabvarsinkin arkisin tullee olemaan ihan korkeaa luokkaa. Bussilinja h51:hän jää edelleen ko. Flemarin reitille.Minusta kiskojen rakentaminen Flemarille Karhupuiston ja Hesarin välille olisi vain heikennys palvelutasoon, kun liikenne hajaantuisi usealle eri reitille. Kaarlenkadulle on matkaa vain 100 m, joten parempi että siinä on kunnon runko-osuus, jolla vaunuja menee usein. Kun sekä 3T että ysi menee samoilta pysäkeiltä keskustaan, ei matkustajien tarvitse etukäteen arpoa aikatauluista, minkä linjan pysäkille kannattaa mennä odottamaan.