Vuores ei kai ole rakentumassa vielä tällekään syksylle, joten suurempaa Hervannan suuruudistusta odotellaan vuodelle 2009. Sammonkadun reittivaihtoehto on mielenkiintoinen idea, mutta riittääkö sinne mitään täydentävää linjaa on toinen juttu. Tuosta TAYSin palvelemisesta vuodelle 2009 olisi minulla seuraavanlainen ajatus, jossa 20 ajaisi väliä Hikivuori - Hervanta - TAYS ja sitä täydentäisi Ruskon Y-linja Kauhakorventie - Hervannantie - Hepolamminkatu - Kalevantie jne. sekä yksi tai kaksi Kekkosentie - Teiskontie -reittiä keskustaan ajavaa runkolinjaa Hervannan asuinpromenadeilta. Vuoromäärät paisuisivat Hervannan valtaväylällä merkittävästi, jossa Turtolan kohdalla kulkee nykyisellään 18 vuoroa tunnissa suuntaansa. 2009 tilanne voisi olla vaikkapa:
20 Hikivuori - Tays: 3x20=60
23 Opiskelijankatu - Teiskontie: 6x10=60
24 Hermia - Tampella: 3x20=60
30 Näyttelijänkatu - Iidesranta: 3x20=60
39 Vuores - Teiskontie: väh. 4x20=80
xx Teekkarinkatu - Kalevantie: 6x10=60
YY Rusko - Kalevantie: 2x30=60
Tällöin vuoroja kulkisi Hervannan valtaväylällä jo 27 tunnissa, joista 24 keskustaan

Autotarve kuitenkin kasvaisi jopa kuudella, joten näin suurten uudistusten edellytyksenä kaupungilta vaaditaan miljoonatukea.
Toki tämäkin nyt on vasta heitto. Ruskon saavutettavuus on ydinkysymys tehtäessä muutoksia Hermian linjastoon ja tässä mallissa se heikkenisi selvästi, ilta- ja päiväliikenteessä ehkä kerran tunnissa ajettavaan Y-vuoroon keskustasta. Kutosen kierto Itä-Hervannassa osoittaa ettei työväestölle riitä vaihdollinen puolen tunnin välein kulkeva yhteys vaan suorat vuorot ovat välttämättömiä, kuten Myllypuronkin tapauksessa on tänä vuonna havaittu.