Pääkaupunkiseudun raideliikennejärjestelmien integroiminen
Tästä on tainnut olla juttua useammasakin ketjussa, mutten muista että oilisi omaa ketjua ollut.
Eli paljon on keskusteltu siitä, että pääkaupunkiseudun (raskas-, tulevaisuudessa mahdollisesti myös uudet kevyet-) raideliikennejärjestelmät, jos ei fyysisesti, niin ainakin brändillisesti, integroitaisiin samaksi järjestelmäksi.
Vaihtoehtoja, mitä ja miten tehdään on monta. Ja kysymyksiä herää. Esimerkiksi:
-Fyysinen (raideyhteys radalta toiseen) vai pelkästään brändillinen integrointi?
-Mistä brändi haetaan (junat, metrot), vai kehitetäänkö kokonaan uusi?
-Pyritäänkö tulevaisuudessa täysin yhtenevään kalustoon joka radalla, vai kehitetäänkö esimerkiksi erilaisia duoratkaisuja raskasraideliikenteen sekaan? Voivatko esimerkiksi nykyisillä lähijunaradoilla ajavat junat ajaa myös metron radalla?
-Otetaanko mahdollisia kevyempiä raideliikennemuotoja saman brändin alle? (Tämän myötä myös kysymykset raideleveydestä ja mahdollisista kolmiraiteista)
Itse ainakin laittaisin aivan kaiken (keskustaratikoita lukuunottamatta) nykyisen oranssin metrobrändin alle. Ja niin että radat ovat yhteydessä toisiinsa. Sekaan myös pikaratikkaliikenne (Jokerit I & II), oli se sitten 1000 tai 1524 mm raideleveydellä (vaikkapa niin että olisi erikseen samanlainen kalusto raskasliikenteelle - samanlaiset "metrot" nykyisellä metrolinjalla ja kaupunkiradoilla - ja oma kalusto kevyelle raideliikenteelle). Tulevaisuudessa tämä antaisi mahdollisuuden esimerkiksi Itä-Helsingin liityntälinjojen kiskottamiseen. Nykyisen lähijunaverkon integroisin metron kanssa pisaran yhteydessä, mikäli tämä suinkin on mahdollista.
Eli tiivistelmä ajatuksistani hieman sekavan tekstin jälkeen:
-Yhteinäinen verkko, jossa ajaisi sekä raskasta että kevyttä raideliikennettä
-Kevytraideliikenne voisi ajaa millä tahansa osaa verkkoa
Mutta mitä te muut olette asiasta mieltä?
Tästä on tainnut olla juttua useammasakin ketjussa, mutten muista että oilisi omaa ketjua ollut.
Eli paljon on keskusteltu siitä, että pääkaupunkiseudun (raskas-, tulevaisuudessa mahdollisesti myös uudet kevyet-) raideliikennejärjestelmät, jos ei fyysisesti, niin ainakin brändillisesti, integroitaisiin samaksi järjestelmäksi.
Vaihtoehtoja, mitä ja miten tehdään on monta. Ja kysymyksiä herää. Esimerkiksi:
-Fyysinen (raideyhteys radalta toiseen) vai pelkästään brändillinen integrointi?
-Mistä brändi haetaan (junat, metrot), vai kehitetäänkö kokonaan uusi?
-Pyritäänkö tulevaisuudessa täysin yhtenevään kalustoon joka radalla, vai kehitetäänkö esimerkiksi erilaisia duoratkaisuja raskasraideliikenteen sekaan? Voivatko esimerkiksi nykyisillä lähijunaradoilla ajavat junat ajaa myös metron radalla?
-Otetaanko mahdollisia kevyempiä raideliikennemuotoja saman brändin alle? (Tämän myötä myös kysymykset raideleveydestä ja mahdollisista kolmiraiteista)
Itse ainakin laittaisin aivan kaiken (keskustaratikoita lukuunottamatta) nykyisen oranssin metrobrändin alle. Ja niin että radat ovat yhteydessä toisiinsa. Sekaan myös pikaratikkaliikenne (Jokerit I & II), oli se sitten 1000 tai 1524 mm raideleveydellä (vaikkapa niin että olisi erikseen samanlainen kalusto raskasliikenteelle - samanlaiset "metrot" nykyisellä metrolinjalla ja kaupunkiradoilla - ja oma kalusto kevyelle raideliikenteelle). Tulevaisuudessa tämä antaisi mahdollisuuden esimerkiksi Itä-Helsingin liityntälinjojen kiskottamiseen. Nykyisen lähijunaverkon integroisin metron kanssa pisaran yhteydessä, mikäli tämä suinkin on mahdollista.
Eli tiivistelmä ajatuksistani hieman sekavan tekstin jälkeen:
-Yhteinäinen verkko, jossa ajaisi sekä raskasta että kevyttä raideliikennettä
-Kevytraideliikenne voisi ajaa millä tahansa osaa verkkoa
Mutta mitä te muut olette asiasta mieltä?
Viimeksi muokattu: