Vs: Bussien kunto
Aika mahdottomalta tuntuu, että...
Kyllä tälläisiä asioita nykyään vaaditaan kuljettajilta sekä liikenteen tilaajan että työnantajan toimesta. Liikennealue täytyy hallita, kuten myös sen rahastusjärjestelmät yms. Nykyään ei voida lähteä enää siitä, että kuljettaja osaa ajaa vain yhtä linjaa. Ennen se oli mahdollista esimerkiksi HKL-Bussiliikenteessä, jossa tiedän erään kuskin ajaneen koko uransa linjaa h21V tai erään muun vain h18:ta ja kun joutuikin muualle, meni pasmat aivan sekaisin. Nykyään ei sellaisella kuljettajalla tee enää mitään. Esimerkiksi Concordialla harrastetaan tällä foorumilla aiemminkin puheenaollutta kierrätystä. Toisin sanoen työpäivä saattaa koostua jopa 11 eri bussilinjasta (4-6 eri linjaa aivan normaalia). Ja seuraavana työpäivänä eri sarja, jossa on ihan muita linjoja. Toki firman pitää ensin kouluttaa kuljettajansa osaamaan linjat ja siihen yleensä annetaan mahdollisuus. Mutta jatkossa asiaa ja ammattitaitoa kyllä vaaditaan, jos meinaa alalla pysyäkin.
HKL on nykyään liittänyt kilpailuvaatimuksiin myös vaatimuksia kuljettajien pätevyydestä liikennöidä ko. linjaa seka kaupunkituntemusta linjan alueella. Vaaditaan vaihtoyhteyksien seka erilaisten matkakohteiden tietämystä. Myös rahastusjärjestelmä pitää hallita tarkalleen. Ennenkuin linjalle on asiaa nämä kuljettejan perustiedot ja -taidot testataan tietokonepohjaisella testillä, jonka tulos merkitään kuljettajan tietoihin.
Mielestäni on aivan perusteltua, että tällä alalla vaaditaan osattavaksi asioita; huonoa ammattitaitoa ja motivaation puutetta on ollut jo ihan tarpeeksi, eivätkä matkustajat eli asiakkaat ole saaneet aina rahoillensa vastinetta.
Ei ole myöskään mitenkaan liioiteltua todeta, ettei bussialalla jokainen sovi. Vaikka kuljettajakurssille tai työhönottoon näyttää pääsevän hyvinkin helposti ja vaikuttaa siltä, että "kuka vain otetaan", niin näin ei kuitenkaan ole. Alalle sopimattomat seka sopeutumattomat karsiutuvat aika nopeasti, jos linjalle asti pääsevät. Väitänkin, että siitä se YTV-alueen kuljettajapula osaltaan johtuukin: riittävän ammattitaitoisen, hyvän (palvelu- ja työ)asenteen omaavan sekä motivoituneen työvoiman puutteesta. Alalle on pyrkijöitä, mutta eivät siellä pysy. Toki myös nykyinen kilpailutilanne on tehnyt alasta hieman "tuulista". Enkä nyt tarkoita, että miksikään pyrkyriksi pitäisi ryhtyä; ennemminkin alalla arvostetaan luotettavuutta, jämäkkyyttä sekä rehellisyyttä.
Tervetuloa vaan joukkoon, jos siltä tuntuu!