Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli
Ja tässä taas ollaan jo saivartelun ytimessä, mutta pitäisi ensin määritellä, mitä tuolla talouskasvulla tarkoitetaan. Pörssikurssien nousua, BKT:n kasvua vai jotain muuta? Kun esimerkiksi BKT mittaa taloudellista toimeliaisuutta (oikeastaan rahaliikennettä), ja tähän toimintaan liittyy usein paljon ihmisten liikkumista sekä hyödykkeiden siirtelyä paikasta toiseen, on tietenkin selvää että liikenne ja BKT korreloivat. On myös varsin selvää, että kyseessä on molemminsuuntainen prosessi.
Jälleen totta. Yleensä kai talouskasvulla tarkoitetaan BKT:n kasvua, mutta sehän ei automaattisesti merkitse hyvinvoinnin kasvua. Esim. rikosaalto kaupungissa saa aikaan, että ihmiset tarvitsevat vartiointipalvelua, joka lisää taloudellista toimeliaisuutta, mutta ei lisää hyvinvointia. Tai kotiäitien työ taatusti lisää hyvinvointia, mutta ei taloudellista toimeliaisuutta.
Minä väittäisin peräti, että riittävät liikenneyhteydet ovat välttämättömiä, mikäli halutaan lisätä ihmisten hyvinvointia (tai säilyttää edes suunnilleen nykyinen elintaso). Lisäksi tässäkin on vielä takaisinkytkentä, sillä ilman riittävän vahvaa taloutta suuria liikennehankkeita ei voida toteuttaa.
Taisin sanoa epäselvästi, koska olen samaa mieltä. Toistetaan vielä, että riittävän hyvät liikenneyhteydet ovat hyvinvoinnin lisäämisen
välttämätön vaan ei yksin riittävä edellytys. Tosin se, että tavaroita kuljetetaan mahdollisimman kaukaa ei sinänsä kyllä välttämättä paranna kenenkään hyvinvointia.
Se tässä hiukan kaihertaa mieltä, että tyypillisesti tätä argumenttia käytetään väärin siten, että sanotaan Helsingin seudun vastaavan niin ja niin suuresta osasta maan BKT:tä, mistä seuraa, että liikenneinvestointi seudulle on paitsi oikeutettu myös kannattava ja hyvä investointi. Sinänsä voi olla totta, että investointia tarvitaan ja myös että sen saaminen seudulle on oikeutettua, mutta esitetty hanke itsessään ei ole parasta mahdollista rahan käyttöä eikä itse asiassa välttämättä toteuta sille asetettuja tavoitteita. Mieleen tulee esim. kehärata vastaan Vantaan pikaratikka + pääradan oikaisu tai länsimetro vastaan TramWest.
Jotkut taas vastustavat liikenneinvestointeja muualle Suomeen sanomalla, ettei se ole oikeutettua, kun BKT:stä niin "pieni" osa generoituu siellä. Tällä tavoin kyseinen seutu tuomitaan ikuiseksi syrjäkyläksi, kun taas liikenneinvestointi voisi mahdollistaa taloudellisen toimeliaisuuden ja hyvinvoinnin huomattavan lisäyksen.