339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,590
Metro-lehti kertoo tänään 3.12. mielenkiintoisia tietoja siitä, mitä tapahtui, kun bussi 17 lopetettiin ja korvattiin ratikalla 9. Tätä uutista olen odottanut, ja olen iloinen siitä, että HKL:llä on vuosi sitten tehty vertailumittauksia linjalla 17.
Hieman oudosti matkustajamäärät on annettu kuukausittaisina, enkä tiedä, onko luvut saatu HKL:stä tällaisina vai onko toimittaja tehnyt omaa yhteenlaskua. Epäilen kuitenkin ensimmäistä, sillä HKL:stä on aiemmin kerrottu, että ysillä on arkivuorokaudessa noin 7000-8000 matkustajaa. Siitä päätellen saadaan 180 000 / kk eli oikea suuruusluokka. *
syyskuu 2007, bus 17: 119 000
syyskuu 2008, rv 9: 197 000
lokakuu 2007, bus 17: 133 000
lokakuu 2008, rv 9; 160 000
Syyskuussa ratikka keräsi siis peräti 65% enemmän matkustajia kuin bussi, lokakuussa kuitenkin "vain" 20%. Kyseessä on koko linjan matkustajamäärä, eli 17 Merikadulle asti, mutta 9 vain Kolmikulmaan. Se tietysti vielä kasvattaa eroa ratikan hyväksi.
Mutta voidaanko tämän perusteella yksiselitteisesti väittää, että bussin muuttaminen ratikaksi lisää matkustajamääriä?
Syyskuussa ysi oli ollut käytössä noin kuukauden. Mahdolliset uuteen linjaan tutustuvat huviajelijat tuskin enää siinä vaiheessa, jos aiemminkaan, näkyvät linjan matkustajamäärissä minään tilastopiikkinä.
Asukasmäärä linjan 9/17 vaikutusalueella on vertailujakson aikana noussut jonkin verran lähinnä konepaja-alueella, mutta kun alueella vasta yksi kerrostalo on valmiina, niin voidaan puhua korkeintaan sadoista matkustajista. Se ei vielä selitä tuota nousua.
Jotain selittää tietysti se, että esim. keskustasta Kallioon matkaavalle on entisen kolmosen sijaan kaksi linjaa, 3 ja 9, ja kyytiin hypätään siihen, joka tulee ensin. Sen pitäisi näkyä vastaavasti siten, että kolmosen matkustajamäärä pienenee. Onkohan niin tapahtunut? Sitä ei uutinen kerro.
Mielenkiintoinen olisi nyt tieto, onko linjojen 17, 3 ja 9 yhteenlaskettu matkustajamäärä vuoden takaiseen tilanteeseen verrattua merkittävästi suurempi, vai ovatko ysin "uudet", bussista 17 siirtymättömät matkustajat oikeasti linjalta 3 siirtyneitä. Ja sitten pitäisi tietysti vielä poistaa Merikadun-hännän matkustajat vuoden 2007 luvusta.
Kovasti näyttää joka tapauksessa siltä, että raitiovaunu kerää Helsingissäkin enemmän matkustajia kuin bussi, mutta kuinka paljon, sitä ei vielä uskalla sanoa.
* Ai miten niin 7000-8000 / d antaa 180 000 / kk? Siten niin, että tyypillisesti lauantain matkustajamäärä on noin 50% arkivuorokaudesta ja sunnuntain 50% lauantaista. Silloin saadaan 7500 x 24 = 180 000 kun arkipäiviä on 21, lauantaipäiviä 4 (= 2 arkipäivää) ja sunnuntaipäiviä 4 (= 1 arkipäivä). Tämä tietysti hyvin karkeaa matematiikkaa, ja todennäköisesti keskustalinjoilla lauantaisin on enemmän matkustajia kuin tuo nyrkkisääntö 50%, mutta suuruusluokan tästä saa. Sen sijaan jos HKL olisi sanonut toimittajalle 7500/d ja toimittaja asiaa tuntemattomana olisi laskenut 7500*30=225000 niin suuruusluokka olisi jo pielessä.
Hieman oudosti matkustajamäärät on annettu kuukausittaisina, enkä tiedä, onko luvut saatu HKL:stä tällaisina vai onko toimittaja tehnyt omaa yhteenlaskua. Epäilen kuitenkin ensimmäistä, sillä HKL:stä on aiemmin kerrottu, että ysillä on arkivuorokaudessa noin 7000-8000 matkustajaa. Siitä päätellen saadaan 180 000 / kk eli oikea suuruusluokka. *
syyskuu 2007, bus 17: 119 000
syyskuu 2008, rv 9: 197 000
lokakuu 2007, bus 17: 133 000
lokakuu 2008, rv 9; 160 000
Syyskuussa ratikka keräsi siis peräti 65% enemmän matkustajia kuin bussi, lokakuussa kuitenkin "vain" 20%. Kyseessä on koko linjan matkustajamäärä, eli 17 Merikadulle asti, mutta 9 vain Kolmikulmaan. Se tietysti vielä kasvattaa eroa ratikan hyväksi.
Mutta voidaanko tämän perusteella yksiselitteisesti väittää, että bussin muuttaminen ratikaksi lisää matkustajamääriä?
Syyskuussa ysi oli ollut käytössä noin kuukauden. Mahdolliset uuteen linjaan tutustuvat huviajelijat tuskin enää siinä vaiheessa, jos aiemminkaan, näkyvät linjan matkustajamäärissä minään tilastopiikkinä.
Asukasmäärä linjan 9/17 vaikutusalueella on vertailujakson aikana noussut jonkin verran lähinnä konepaja-alueella, mutta kun alueella vasta yksi kerrostalo on valmiina, niin voidaan puhua korkeintaan sadoista matkustajista. Se ei vielä selitä tuota nousua.
Jotain selittää tietysti se, että esim. keskustasta Kallioon matkaavalle on entisen kolmosen sijaan kaksi linjaa, 3 ja 9, ja kyytiin hypätään siihen, joka tulee ensin. Sen pitäisi näkyä vastaavasti siten, että kolmosen matkustajamäärä pienenee. Onkohan niin tapahtunut? Sitä ei uutinen kerro.
Mielenkiintoinen olisi nyt tieto, onko linjojen 17, 3 ja 9 yhteenlaskettu matkustajamäärä vuoden takaiseen tilanteeseen verrattua merkittävästi suurempi, vai ovatko ysin "uudet", bussista 17 siirtymättömät matkustajat oikeasti linjalta 3 siirtyneitä. Ja sitten pitäisi tietysti vielä poistaa Merikadun-hännän matkustajat vuoden 2007 luvusta.
Kovasti näyttää joka tapauksessa siltä, että raitiovaunu kerää Helsingissäkin enemmän matkustajia kuin bussi, mutta kuinka paljon, sitä ei vielä uskalla sanoa.
* Ai miten niin 7000-8000 / d antaa 180 000 / kk? Siten niin, että tyypillisesti lauantain matkustajamäärä on noin 50% arkivuorokaudesta ja sunnuntain 50% lauantaista. Silloin saadaan 7500 x 24 = 180 000 kun arkipäiviä on 21, lauantaipäiviä 4 (= 2 arkipäivää) ja sunnuntaipäiviä 4 (= 1 arkipäivä). Tämä tietysti hyvin karkeaa matematiikkaa, ja todennäköisesti keskustalinjoilla lauantaisin on enemmän matkustajia kuin tuo nyrkkisääntö 50%, mutta suuruusluokan tästä saa. Sen sijaan jos HKL olisi sanonut toimittajalle 7500/d ja toimittaja asiaa tuntemattomana olisi laskenut 7500*30=225000 niin suuruusluokka olisi jo pielessä.