Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Eiköhän 9:n käyttäjämäärä jo selvittänyt, miksi se rakennettiin.Miksi siis 9 rakennettiin?
Kaupunki on sellainen paikka, jossa on monenlaisia kulkemistarpeita. Totta kai 7:n pysäkeiltä Mäkelänkadulta voi kävellä Teollisuuskadulle ja vaikka Aleksin Kiven kadullekin. Voihan siten lopettaa 3:n Kalliosta, koska Hämeentieltä tai Hesarilta voi kävellä niille kaduille, joilla 3 kulkee. Mutta voihan kävellä Pasilastakin joka pulelle kantakaupunkia. Eiköhän siinä ole hyvä peruste sille, että lakkautetaan nykyinen Helsingin asema. Ja jos ei huvita kävellä, aina pääsee autolla...
Näihän sitä 1960-luvulla ajateltiin ja myös osittain toimittiin. Kaikki ratikkalinjat piti lopettaman, koska yksi metrolinja pääkatujen suunnassa riittää niille harvoille, jotka eivät käytä autoa.
On se kumma, että henkilöauton parkkipaikka pitää olla oven edessä, muuten on liian pitkä kävelymatka. Mutta joukkoliikenteen käyttäjä voi kävellä ihan minne vain, joten ei asemia ja pysäkkejä tarvita kuin suurimmilla pääkaduilla. Ja mieluiten tietenkin harvoin, jotta metron matkanopeus on mahdollisimman suuri. Sillä sitten on paremmin aikaa kävellä. Sillä lailla joukkoliikenteen palvelu maksimoidaan! :wink:
Antero