RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Helsingin metron kulunvalvontajärjestelmä uusitaan. Samassa yhteydessä metro automatisoidaan. Järjestelmän toimittajaksi on valittu Siemens Mobility Division. Sopimus allekirjoitettiin torstaina 11.12. Sopimuksen arvo on noin 100 milj. euroa. Automatisoinnin ansiosta metron palvelutasoon saadaan merkittävä parannus.
Matkustajille suurin hyöty kulunvalvonnan uudistamisesta on se, että metroa voidaan liikennöidä nykyistäkin tiheämmillä vuoroväleillä, aluksi kahden ja puolen minuutin välein ja matkustajamäärien kasvaessa jopa alle kahden minuutin välein. Junia voidaan samalla lyhentää, joten tulevat uudet metroasemat voivat olla nykyistä lyhyempiä ja siten edullisempia rakentaa. Automatisointi antaa myös entistä joustavammat mahdollisuudet sopeuttaa liikennetarjonta kulloistakin matkustajamäärää vastaavaksi. Liikennöintiajan jatkaminen tulee helpommaksi.
Helsingin metron turvallisuustaso on pidetty hyvänä mm. panostamalla henkilökunnan koulutukseen ja tekniikan ylläpitoon. Tekniikan uusimisen yhteydessä turvallisuustasoa on kuitenkin mahdollisuus vielä nostaa. Automatisoimalla metroliikenteen turvallisuus lisääntyy, kun inhimillisen virheen mahdollisuus poistuu. Automatiikka myös reagoi poikkeustilanteissa ihmistä nopeammin. Hankkeeseen kuuluu kameravalvonta kaikkiin metrovaunuihin sekä metroasemien laituriovien rakentaminen. Samalla osa vanhoista asemista katetaan.
Juna ilman kuljettajaa ei ole täysin uusi idea Helsingissäkään. Metroa kaavailtiin automaattiseksi jo 1970-luvulla, mutta tuolloin hankkeesta luovuttiin. Nyt 26-vuotiaan Helsingin metron automatisoinnista päätettiin vuonna 2006. Sopimukseen kirjatun tavoiteaikataulun mukaan metro kulkee ilman kuljettajaa loppuvuodesta 2013. Automatisointi kattaa myös Espooseen ulottuvan länsimetron, joka toimii alusta lähtien uuden kulunvalvontajärjestelmän mukaan ilman kuljettajia.
Tulevalla uudella kulunvalvontajärjestelmällä on edessään huolellinen ja pitkä testausvaihe ennen käyttöönottoa. Suunnitelmien mukaan metrojunankuljettajat ovat automaattiajon alkuvaiheessa mukana varmistamassa liikenteen sujumista sekä ohjaamassa matkustajia. Kuljettajista osa jatkaa metron huolto-, neuvonta- ja asiakaspalvelutehtävissä ja loput siirtyvät vaiheittain muihin tehtäviin liikennelaitoksella.
Automaattimetroja on käytössä useissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa. Lähin automaattisesti kulkeva metro löytyy Kööpenhaminasta.
Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
Matkustajille suurin hyöty kulunvalvonnan uudistamisesta on se, että metroa voidaan liikennöidä nykyistäkin tiheämmillä vuoroväleillä, aluksi kahden ja puolen minuutin välein ja matkustajamäärien kasvaessa jopa alle kahden minuutin välein. Junia voidaan samalla lyhentää, joten tulevat uudet metroasemat voivat olla nykyistä lyhyempiä ja siten edullisempia rakentaa. Automatisointi antaa myös entistä joustavammat mahdollisuudet sopeuttaa liikennetarjonta kulloistakin matkustajamäärää vastaavaksi. Liikennöintiajan jatkaminen tulee helpommaksi.
Helsingin metron turvallisuustaso on pidetty hyvänä mm. panostamalla henkilökunnan koulutukseen ja tekniikan ylläpitoon. Tekniikan uusimisen yhteydessä turvallisuustasoa on kuitenkin mahdollisuus vielä nostaa. Automatisoimalla metroliikenteen turvallisuus lisääntyy, kun inhimillisen virheen mahdollisuus poistuu. Automatiikka myös reagoi poikkeustilanteissa ihmistä nopeammin. Hankkeeseen kuuluu kameravalvonta kaikkiin metrovaunuihin sekä metroasemien laituriovien rakentaminen. Samalla osa vanhoista asemista katetaan.
Juna ilman kuljettajaa ei ole täysin uusi idea Helsingissäkään. Metroa kaavailtiin automaattiseksi jo 1970-luvulla, mutta tuolloin hankkeesta luovuttiin. Nyt 26-vuotiaan Helsingin metron automatisoinnista päätettiin vuonna 2006. Sopimukseen kirjatun tavoiteaikataulun mukaan metro kulkee ilman kuljettajaa loppuvuodesta 2013. Automatisointi kattaa myös Espooseen ulottuvan länsimetron, joka toimii alusta lähtien uuden kulunvalvontajärjestelmän mukaan ilman kuljettajia.
Tulevalla uudella kulunvalvontajärjestelmällä on edessään huolellinen ja pitkä testausvaihe ennen käyttöönottoa. Suunnitelmien mukaan metrojunankuljettajat ovat automaattiajon alkuvaiheessa mukana varmistamassa liikenteen sujumista sekä ohjaamassa matkustajia. Kuljettajista osa jatkaa metron huolto-, neuvonta- ja asiakaspalvelutehtävissä ja loput siirtyvät vaiheittain muihin tehtäviin liikennelaitoksella.
Automaattimetroja on käytössä useissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa. Lähin automaattisesti kulkeva metro löytyy Kööpenhaminasta.
Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: