Vs: DB:n BR219
Tarkoitin juurikin noita, enkä "U-Bootia" siihen mukaan, joka on toki legenda myöskin. Suo anteeksi kömmähdykseni

.
Nykyäänhan noita on jaettu moniin alasarjoihin DB AG:n yksityistämisen aikana ja DB Gargo (eli Railionin) yksilöt ovat nykyään sarjaa 225.8. Jossain vaiheessa oli myös alasarjat 216 ja 217.
Ei nyt anteeksi tarvitse pyydellä.
Off-topiciksi menee, mutta menköön...Tässä lyhyt luonnehdinta tärkeimmistä V160-perheen versioista ikäjärjestyksessä:
216 eli tämän sarjan kantaisä, 214 kappaletta sarjaveturia valmistettu 1964-69, poistettu käytöstä 2000-luvun alussa. Muutama veturi sai pari vuotta lisäaikaa 226-sarjaan numeroituna Köln-Frankfurt -suurnopeusradan apuvetureina.
217 on apudieselillä varustettu tavaraliikenneveturi Etelä-Saksan mäkisille radoille. Tällä hetkellä suurin osa 15:sta vuosina 1965-68 rakennetusta veturista elää ja voi hyvin Mühldorfin varikon palveluksessa.
215 on sarjan 216 jatkokehitelmä. 150 veturia käsittävä sarja valmistui 1968-71. Vetureissa höyrykattila matkustajavaunujen lämmittämiseen. Poistettiin matkustajakäytöstä 2000-luvun alussa, osa vetureista sai uuden elämän DB Cargon puolella 225-sarjaan numeroituna - ja lämpökattila poistettuna.
218 oli sitten varsinainen pääsarja. Kahdentoista veturin protosarja 218001-218012, josta osa on saanut uuden elämän Cargo-vetureina 225.8 -sarjaan numeroituna. 215-sarjaan erona höyrykattilan tilalla oleva lämpögeneraattori matkustajavaunujen lämmittämistä varten. Osa 218-sarjalaisista numeroitu uudelleen 218.8 -sarjaan suurnopeusratojen hinausvetureiksi. Huomattava osa vuosina 1971-79 rakennetusta hieman alle 400:sta 218-sarjan veturista poistettu, mutta viimeinen hankintaerä (218400-218499) on lähes kokonaan käytössä.
Loppukaneettina mainittakoon, että vuonna 1979 käyttöön otettuun veturiin 218499 loppuivat Deutsche Bundesbahnin dieselveturihankinnat.
Tietolähteet:
http://www.bahnseite.de/tfzmain.html sekä "DB-Fahrzeuge, Band 1: Lokomotiven und Triebwagen der Deutschen Bahn" (Andreas Braun tekijänä).