- Liittynyt
- 24 Tammikuu 2007
- Viestit
- 279
Olenkin näitä vaunuja jo jossain muussa ketjussa esitellyt, mutta...
Suomessa kiinnostusta Venäjän raideliikenteeseen rajoittaa mahdollisesti kielimuuri ja ehkä kulttuurimuurikin. Asioista on saatavissa tietoa varsin rajallisesti esimerkiksi englanniksi. Päätinkin siksi tehdä pienen katsauksen IVY-maiden raitiovaunuvalmistajiin ja tuotteisiin suomeksi.
Eräs näkökulma: Suomen kaupungeissa liikkuu puolalaisia Volvoja ja unkarilaisia Ikaruksia ja pian myös kiinalaisia linja-autoja, joten miksei siis myös entisen Neuvostoliiton alueelta tulevia ratikoita? Kaluston investointikustannukset ovat merkittävä osa raitioliikenteen kustannuksista. Jos on mahdollisuus lähes puolittaa nämä kustannukset hankkimalla edullisempaa kalustoa miksi se jätettäisiin raitioliikenteen osalta käyttämättä?
IVY-maiden raitiovaunuvalmistajat:
UKVZ Ust-Katavin vaunutehdas - http://www.ukvz.ru/ (venäjäksi)
Venäjän suurin raitiovaunuvalmistaja, joka valmistaa yli 200 vaunua vuodessa. Noin 70 prosentin markkinaosuus IVY-maissa.
PTMF Vagonmash - http://www.vagonmash.ru/en_products-10.htm (englanniksi)
Pietarilainen valmistaja, joka on ensimmäisenä Venäjällä tuotteistanut esteettömyyden. Pystynyt myymään useita vaunuja myös perinteisten kotimarkkinoidensa ulkopuolelle.
Belkokommunmash - http://bkm.by/?id_page=8&id_category=2&path=8_2(venäjäksi)
Valkovenäläinen valmistaja, maailmaan johtava johdinautojen valmistaja joka nykyisen valmistaa myös raitiovaunuja. Toimittanut vaunuja lähinnä Minskiin.
Tatra-Yug - http://www.tatra-yug.com.ua/prod_k1m8.html(venäjäksi)
Ukrainalainen valmistaja, jonka tuotteet alkeellisia: matalaosa vain noin 10 prosenttia. Vaunulle tuskin markkinoita missään jos hinta eroaa merkittävästi romuraudasta.
Uraltransmash - http://www.uraltransmash.ru/tram.html(venäjäksi)
Venäläisen Jekaterinburgin raitiovaunuvalmistaja. Vanhanaikaisia vaunuja joille ei nykyisellään kysyntään oman kaupungin alkupuolella.
Varteenotettavat vaunut, niiden ominaisuudet ja mahdollisesti hinnat:
KTM-30 / 71-630
Ust-Katavin vaunutehtaan 70% matalalattiainen vaunu, joka 26,5 metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä. Hinta valmistajan mukaan alle miljoonan euroa. Vaunussa joko neljä vetävää akselia ja juoksuteli tai kaikki 6 akselia vetävinä. Vaunu on pohjaratkaisultaan lähellä Skoda nykyisiä vaunumalleja 13T, 14T ja 16T, joita on käytössä Wroclawissa, Prahassa ja Brnossa. Matalalattiaosuus samaa kokoluokkaa, mutta KTM-30 ajettavissa molempiin suuntiin. Puolan Wroclauhun alkuvuodesta 2009 tilattujen 30 metristen Skodan 16T vaunujen kappalehinta oli esimerkiksi 2,3 miljoona euroa. Vaunu siis yli puolet verrokkiaan halvempi.
LVS-2009 / 71-154
Pietarissa tehty 31,5 metrinen raitiovaunu, jota toimitetaan Volgogradin metroraitiotielle ja todennäköisesti myös Kiovaan rakennettavalle pikaraitiolinjalle. Hinta Kiovan kaupan perusteella 1,2-1,3 miljoona euroa. Matalalattiaosuus on kuitenkin vain 43% ja lisäksi vaunun vanhahtava ulkomuotoilu vähentää huokuttelevuutta. Toisaalta vaunusta on olemassa malli, jossa päätyvaunujen väliset kaksi teliä ovat juoksutelejä, jolloin matalalattiaosuus 31,5 metrisessä vaunussa nousee 75 prosenttiin.
AKSM-84300
Valkovenäläisen Belkokommunmashin valmistama vaunu on 25,4 metrinen ja 80% matalalattiainen. Vaunussa on runsaasti länsieurooppalaista tekniikkaa joka todennäköisesti nostaa sen hintaa. Vaunu on ollut koeajettavana vain Minskissä eikä toteutuneita kauppoja ole. Vaunua pyritään kuitenkin markkinoimaan esimerkiksi EU-alueelle kuten voi olettaa tästä sivustosta:
http://www.ons-industry.com/popup/newtram.php
Vientiponnistelut esimerkiksi Moskovaan eivät ole kuitenkaan tuottaneet tulosta.
Yksityiskohtana: Vaunusta olevat kuvat lähes ainoastaan ”virallisten kuvaajien”ottamia mikä on hieman salamyhkäistä. Lisäksi tarkkojen kattavien tietojen saaminen on hankalaa.
IVY-maiden uusien vaunujen hinnat ovat siis toteutuneiden kauppojen perusteella noin puolet tai alle sen esimerkiksi Skodan malleista. Vaunuja on saatavissa noin 70% matalalattiaosuudella jos ei ole tarpeen saada jokaista akselia vetäväksi. Perusratkaisuiltaan esimerkiksi KTM-30 kaltainen raitiovaunu on nykyiset tarpeet täyttävä kuten Skodan vastaavien mallien 2005 jälkeen tehdyt yli 100 toimitusta tai Bombardierin Flexity Classic mallien viimeaikaiset kaupat osoittavat.
Samaa tietoa olen koonnut tänne: http://sataraideblogi.blogspot.com/2009/12/entisen-neuvostoliiton-alueen-uudet.html
Suomessa kiinnostusta Venäjän raideliikenteeseen rajoittaa mahdollisesti kielimuuri ja ehkä kulttuurimuurikin. Asioista on saatavissa tietoa varsin rajallisesti esimerkiksi englanniksi. Päätinkin siksi tehdä pienen katsauksen IVY-maiden raitiovaunuvalmistajiin ja tuotteisiin suomeksi.
Eräs näkökulma: Suomen kaupungeissa liikkuu puolalaisia Volvoja ja unkarilaisia Ikaruksia ja pian myös kiinalaisia linja-autoja, joten miksei siis myös entisen Neuvostoliiton alueelta tulevia ratikoita? Kaluston investointikustannukset ovat merkittävä osa raitioliikenteen kustannuksista. Jos on mahdollisuus lähes puolittaa nämä kustannukset hankkimalla edullisempaa kalustoa miksi se jätettäisiin raitioliikenteen osalta käyttämättä?
IVY-maiden raitiovaunuvalmistajat:
UKVZ Ust-Katavin vaunutehdas - http://www.ukvz.ru/ (venäjäksi)
Venäjän suurin raitiovaunuvalmistaja, joka valmistaa yli 200 vaunua vuodessa. Noin 70 prosentin markkinaosuus IVY-maissa.
PTMF Vagonmash - http://www.vagonmash.ru/en_products-10.htm (englanniksi)
Pietarilainen valmistaja, joka on ensimmäisenä Venäjällä tuotteistanut esteettömyyden. Pystynyt myymään useita vaunuja myös perinteisten kotimarkkinoidensa ulkopuolelle.
Belkokommunmash - http://bkm.by/?id_page=8&id_category=2&path=8_2(venäjäksi)
Valkovenäläinen valmistaja, maailmaan johtava johdinautojen valmistaja joka nykyisen valmistaa myös raitiovaunuja. Toimittanut vaunuja lähinnä Minskiin.
Tatra-Yug - http://www.tatra-yug.com.ua/prod_k1m8.html(venäjäksi)
Ukrainalainen valmistaja, jonka tuotteet alkeellisia: matalaosa vain noin 10 prosenttia. Vaunulle tuskin markkinoita missään jos hinta eroaa merkittävästi romuraudasta.
Uraltransmash - http://www.uraltransmash.ru/tram.html(venäjäksi)
Venäläisen Jekaterinburgin raitiovaunuvalmistaja. Vanhanaikaisia vaunuja joille ei nykyisellään kysyntään oman kaupungin alkupuolella.
Varteenotettavat vaunut, niiden ominaisuudet ja mahdollisesti hinnat:
KTM-30 / 71-630
Ust-Katavin vaunutehtaan 70% matalalattiainen vaunu, joka 26,5 metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä. Hinta valmistajan mukaan alle miljoonan euroa. Vaunussa joko neljä vetävää akselia ja juoksuteli tai kaikki 6 akselia vetävinä. Vaunu on pohjaratkaisultaan lähellä Skoda nykyisiä vaunumalleja 13T, 14T ja 16T, joita on käytössä Wroclawissa, Prahassa ja Brnossa. Matalalattiaosuus samaa kokoluokkaa, mutta KTM-30 ajettavissa molempiin suuntiin. Puolan Wroclauhun alkuvuodesta 2009 tilattujen 30 metristen Skodan 16T vaunujen kappalehinta oli esimerkiksi 2,3 miljoona euroa. Vaunu siis yli puolet verrokkiaan halvempi.
LVS-2009 / 71-154
Pietarissa tehty 31,5 metrinen raitiovaunu, jota toimitetaan Volgogradin metroraitiotielle ja todennäköisesti myös Kiovaan rakennettavalle pikaraitiolinjalle. Hinta Kiovan kaupan perusteella 1,2-1,3 miljoona euroa. Matalalattiaosuus on kuitenkin vain 43% ja lisäksi vaunun vanhahtava ulkomuotoilu vähentää huokuttelevuutta. Toisaalta vaunusta on olemassa malli, jossa päätyvaunujen väliset kaksi teliä ovat juoksutelejä, jolloin matalalattiaosuus 31,5 metrisessä vaunussa nousee 75 prosenttiin.
AKSM-84300
Valkovenäläisen Belkokommunmashin valmistama vaunu on 25,4 metrinen ja 80% matalalattiainen. Vaunussa on runsaasti länsieurooppalaista tekniikkaa joka todennäköisesti nostaa sen hintaa. Vaunu on ollut koeajettavana vain Minskissä eikä toteutuneita kauppoja ole. Vaunua pyritään kuitenkin markkinoimaan esimerkiksi EU-alueelle kuten voi olettaa tästä sivustosta:
http://www.ons-industry.com/popup/newtram.php
Vientiponnistelut esimerkiksi Moskovaan eivät ole kuitenkaan tuottaneet tulosta.
Yksityiskohtana: Vaunusta olevat kuvat lähes ainoastaan ”virallisten kuvaajien”ottamia mikä on hieman salamyhkäistä. Lisäksi tarkkojen kattavien tietojen saaminen on hankalaa.
IVY-maiden uusien vaunujen hinnat ovat siis toteutuneiden kauppojen perusteella noin puolet tai alle sen esimerkiksi Skodan malleista. Vaunuja on saatavissa noin 70% matalalattiaosuudella jos ei ole tarpeen saada jokaista akselia vetäväksi. Perusratkaisuiltaan esimerkiksi KTM-30 kaltainen raitiovaunu on nykyiset tarpeet täyttävä kuten Skodan vastaavien mallien 2005 jälkeen tehdyt yli 100 toimitusta tai Bombardierin Flexity Classic mallien viimeaikaiset kaupat osoittavat.
Samaa tietoa olen koonnut tänne: http://sataraideblogi.blogspot.com/2009/12/entisen-neuvostoliiton-alueen-uudet.html
Viimeksi muokattu: