Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Alstomilla on uusi teli, jossa on läpimenevät akselit ja telikeskiö. Vaikka on kyse moninivelvaunusta, telillä on muutaman asteen kiertovara. Kiertoliike on jousin ja vaimentimin keskitetty. Näillä ratkaisuilla pienennetään pyöriin kohdistuvaa vaakavoimaa sekä telistä vaunun muihin rakenteisiin välittyviä voimia. Arvelen, että nämä ominaisuudet ovat täysin välttämättömät moskovalaisella rataverkolla. Silti ennakoin, että vaunulla on suuri suistumisriski ja rataverkon kunto on ankara kuormitus moninivelvaunulle.Pari kysymystä, kun ei venäjän kieli taivu, eli löytäisikö joku vastaukset:
- Mikä on vaunun pituus ja leveys?
- Käytävä tuntuu kapealta, onko se samanlevyinen kuin 1435-versiossa ja jos, niin miksi? Eikö leveämpää raideleveyttä olisi voinut hyödyntää leveämmän käytävän muodossa? Jokainen sentti käytävällä on arvokas.
Arvaan, että vaunun leveys istuinten korkeudella on 2650. Sisäkuva osoittaa, että käytävä on hieman leveämpi kuin yksi istuin. Jos rinnakaisten istuinten yhteisleveys on 950 mm, kuvan perusteella käytävän leveys näyttäisi olevan 550. Seinä näyttää olevan noin 100 mm paksu, mikä ei yllätä. Lämpöeristysvara ja rataverkosta aiheutuva lujuusvaatimus johtanevat tähän.
Alstomin tiedotteen mukaan vaunun pituus on 25 tai 35 metriä. Kun tämä mallivaunu on 5-osainen, se lienee sitten lyhyt 25-metrinen versio. Lännessä Citadikset ovat 5-osaisina 30-metrisiä ja 7-osaisina 42-metrisiä yhden modulin ollessa 6 metriä pitkä.
Citadiksesta siis on nyt olemassa 1524 mm:n raideleveydelle tehty versio. Mutta ei se ole tämän vaunun suuri juttu vaan se, että Citadis on ylipäätään sovitettu käytettäväksi huonokuntoisilla radoilla. Toisaalta Alstom ei lupaa kuin 30 vuoden käyttöiän, mikä on lännessä lyhyt lupaus. Mutta lyhyt ikä on seurausta siitä, että vaunu ylipäätään sallitaan käytettäväksi heikkokuntoisella radalla. Eli ei raideleveys ole suuri juttu, vaan se, minkälaisiin olsouhteisiin vaunu ylipäätään soveltuu.
Antero