Olinpa seuraamassa kerran valtuuston kokousta ja myöhään illalla sitten kokouksen jälkeen Aleksanterikadun pysäkille joka on lähellä Unioninkadun kulmaa. Vaunu lähestyy ja annan selkeän merkin kuljettajalle, mutta mitään ei tee kuljettaja vaunun vauhdin hidastamiseksi. Pysäkin penkillä nimittäin istui hieman maistanut mies, joka vaunun lähestymisestä riemastuneena antoi oman merkkinsä siten, että kuljettaja havaitsi miehen olotilan.
Kuljettaja teki päätöksen jotta humalaista ei tarvitse ottaa kyytiin ei pysähdystä laisinikaan. Siihen jäivät humalainen asiakas ja selvä asiakas. Arvatkaapas mitä siinä vesisateessa selvä asiakas mietti.
Yhtä merkillinen asiakaspalveluhalukkuus sattui kerran kun olin menossa Pohjolan Liikenteen bussilla Tervalammen Kartanoon. Sunnuntaina pitempi reitti kulkee Vihdin keskustan ja Klaukkalan kautta. Klaukkalasta lähdettyämme olimme kuljettajan kanssa kaksistaan ja tuli siinä sitten rupateltua joukkoliikennejuttuja ja muutenkin niiitä näitä. Muutama kilometri ennen Kartanon pysäkkiä kuljettaja näkee asiakkaita eli tyhjään autoon pyrkiviä matkustajia. Tähän kuljettaja lausuu loogisesti : " No tätä se nyt tästä päivästä vielä puuttui !"
Pysäkillä oli runsaasti 10 - 15 vuotiaita tyttöjä, jotka oliva tulossa viereiseltä ratsastustilalta. Tyttöjen iloinen kikattava äänekkyys oli ilmeisesti kuskille liikaa, kun kuukausipalkka olisi ollut sama, jos tytöt olisi jättänyt pysäkille. Ajan silloin tällöin taksia ja valitsen siihen asiakkaita, jos on varaa valita, mutta valintaa voidaan myös tehdä näköjään isommilla kiinteää reittiä ajavilla laitteilla.
Martti