Miksi tuottaa ihmeellisen näköisiä, eri periaatteiden mukaan toimivia autoja kun ihmiset ovat aivan tyytyväisiä tuttuihin, tavallisiin bensa-autoihin?
Mutta ovatko ihmiset tyytyväisiä nykyisiin autoihin? Me emme voi mitenkään väittää ihmisten olevan nykyautoihin tyytyväisiä niin kauan, kun ei ole todellisia vaihtoehtoja. Yleisimpien autojen hinnat kyllä vaihtelevat noin 15 k€:sta 50 k€

on, mutta ne kaikki ovat samanlaisia: 4 pyörää, 5 matkustajapaikkaa, mäntämoottori ja vaihteisto. Ns. vaihtoehdot eivät ole vaihtoehtoja, jos esimerkiksi alhaisempi kapasiteetti tai suorituskyky maksavat yhtä paljon kuin enemmänkin. Miksi ostaa esim. 2-paikkainen Smart, jos alhaisemmalla hinnalla saa 5-paikkaisen Rellun tai Toyotan? Tai miksi ostaa vähintään 25.000 $ maksava 2-paikkainen ja 3-pyöräinen Aptera, kun sillä hinnalla taitaa saada kelpo jenkkiraudan kunnon V8-koneella?
Vakiintuneet autoyhtiöt osaavat rakentaa tavallisia autoja parhaiten, ja toistaiseksi sähköauton tutkimuskustannukset eivät maksa itseään takaisin myynnissä.
Niinpä. Kaikki autotehtaat osaavat rakentaa nykyaikaisia autoja, ja ovat ne sitten minkälaisia hyvänsä, niissä kaikissa on saman verran osia ja valmistuskustannukset ovat siten samat. Se johtaa siihen, että ”normaali” auto on kapasiteetiltaan ja suorituskyvyltään sitä, mitä laki sallii auton olevan. Hintadifferentiointi tehdään auton käytön kannalta merkityksettömillä asioilla, joiden kustannukset eivät vastaa alkuunkaan varustelulla tehtyä hinnaneroa.
Autoteollisuuden tarkoitus on tuottaa omistajilleen voittoa, ei kantaa vastuuta ilmastosta, kaupunkien viihtyisyydestä tai kuluttajien mukavuudesta. Voiton teko on helpointa tekemällä 5-paikkaisia polttomoottoriautoja niin kauan kun lait sallivat. Sähköautoon tai ylipäätään kulkuneuvojen kehittämiseen käytetyt rahat nousevat arvoon arvaamattomaan välittömästi autoja koskevien ympäristömääräysten kiristyessä. Autotehtaat joutuvat nykyisin käymään Jaakobinpainia sen kanssa, uskaltavatko olla satsaamatta tulevaisuuden liikkumiseen vai luottavatko siihen, että poliitikot eivät uskalla järisyttää länsimaisen öljytalouden rakenteita ja antavat nykyisen menon jatkua.
Luottamusta nykymenon jatkumiseen on viime aikoina vahvistettu huomattavasti niin USA:n kun Euroopankin mittavilla julkisilla autoteollisuuden tukitoimilla. En voi kuin ihmetellä, miksi niillä tuilla ei vaadittu vastineeksi esim. ympäristöhaittojen olennaista vähentämistä. Kunhan vain tuettiin autoilua nykymuodossaan.
Antero