- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 6,008
Autotekniikkkaa jonkun verran seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että nykyajan autot eivät kuluta juuri vähemmän kuin 10-15 vuotta sitten rakennetut. Ainoastaan hevosvoimien määrää ja auton painoa ja kokoa tiputtamalla tuntuvasti, päästäisiin ns vähän kuluttaviin menopeleihin, mutta kukaan ei halua ostaa sellaisia. Autot ovat kyllä kehittyneet, mutta niin että samalla rahalla saa nopeamman, tehokkaamman ja isomman auton kuin 15 vuotta sitten.Harri Turunen sanoi:En usko että maaöljyn ehtyminen juurikaan vaikuttaa autoiluun. Öljyn hinta tulee nousemaan hiljalleen, jolloin pieniruokaisten autojen kysyntä kasvaa ja kasvisöljyistä tulee kilpailukykyisempiä. Toisaalta akkutekniikka ja polttokennotekniikka kehittyvät myös. Kun (siis ei jos) autojen ohjauksessa siirrytään automaattiohjaukseen, voidaan autojen korirakennetta keventää (vähentää energian kulutusta) ja ottaa käyttöön virtakiskot (ei tarvita raskaita akkuja). Automaatin ohjauksessa turvavälejä voidaan pienentää ja ajonopeuksia nostaa. Joten en näkisi kehityksen mitenkään suosivan joukkoliikennettä. Toki autojen yksityisomistus voi vähentyä ja veikata autojen toimivan taksin tapaan, jolloin kaiketi voidaan puhua joukkoliikenteestä.
Jos suurin osa teollistuneen maailman autot kulkisivat biopolttoaineilla (rypsiöljy, etanoli) niin polttoaineen tuotanto sitoisi niin paljon viljelypinta-alaa että meillä olisi nälänhätä.
Itsestään ohjautuvat ja virtakiskoja käyttävät autot toimivat käytännössä vain maissa joissa on lämmin ilmasto, ei siis meillä. Toimintaperiaate muistuttaa enemmän joukkoliikennettä (raidetaksia? ) eli ei voi oikein autoksi kutsua.