Äänestys: Milloin linjan 15 liikenne alkaa?

Milloin matkustajaliikenne linjalla 15 alkaa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    35
  • Äänestys suljettu. .
No tämäpä ei nyt ollut hyvä uutinen ollenkaan. Jostain olen joskus tuon 3 vkoa lukenut, mutta en ole kyllä seuraillut yhtään, että onko se myös toteutunut. Näemmä ei.
Toimitustahti ei viime talvi- / kevätkaudellakaan ollut täysin tasainen. Listaan SRS:n websivuilta ja omista havaintolähteistä muutamia saapumisia. 603 / 20.11.2022, 604 / 26.12.2022, 605 / 20.1.2023, 606 / 17.2.2023, 607 / 11.3.2023, 608 / 31.3.2023, 609 / 28.4.2023, 610 / 25.5.2023, 611 / 16.6.2023, 612 / 17.7.2023 ja 613 / 1.9.2023. Lyhimmät välit ovat 3 vkoa, mutta monta kertaa se on ylittynyt vähän ja tuo 612:n ja 613:n väli on ihan omaa luokkaansa.

Osaatko sanoa, onko tuo ihan vaan päästä keksimäni kahden viikon loppuviimeistely- ja koeajoaika realistinen vai ehkä (toivottavasti) ylimitoitettu? Tässähän alkaa käydä aika vähiin, jos 2023:a vielä tavoitellaan.
Oma sormituntumani on sama, mutta en oikeasti tiedä kuinka todenperäinen näkemys sekään on. Pidän mahdollisena, että jonkun yksilön kanssa voi olla enemmän "säätöä" kuin jonkun toisen. Mutta ihan arvaus tämäkin.
 
No tämäpä ei nyt ollut hyvä uutinen ollenkaan. Jostain olen joskus tuon 3 vkoa lukenut, mutta en ole kyllä seuraillut yhtään, että onko se myös toteutunut. Näemmä ei.

Osaatko sanoa, onko tuo ihan vaan päästä keksimäni kahden viikon loppuviimeistely- ja koeajoaika realistinen vai ehkä (toivottavasti) ylimitoitettu? Tässähän alkaa käydä aika vähiin, jos 2023:a vielä tavoitellaan.

Tutkailin hieman vertailun vuoksi Tampereen vaunujen toimitusaikoja. Toimitustahti kiihtyi selvästi seitsemännen vaunun jälkeen ja jatkui tiheänä vaunuun 19 asti. Tuolla välillä (helmikuun lopun 2021 ja elokuun 2021 alun välisenä aikana) vaunuja toimitettiin 2–3 kuukaudessa. Parhaimmillaan toimitusväli oli jopa alle kaksi viikkoa.

Vaunujen käyttöönottoprosessi saatiin loppua kohti hiottua nopeaksi, mutta silloinkin on kirjanpitoni mukaan kestänyt tyypillisesti noin 2 viikkoa, kunnes vaunu on saatu linjalle. Nopeimmillaan vaunu päätyi linjalle toimituksen jälkeen vain kuudessa päivässä. Tämä oli kuitenkin poikkeuksellista – kiirehtimisen syynä lieni liikenteen aloitus. 4.8.2021 toimitettu vaunu 19 otettiin siis linjalle 10.8.2021, täysmääräisen raitioliikenteen aloituspäivän ollessa 9.8.2021.

Täysimääräisen (7,5 minuutin vuoroväleillä ajettavan) liikenteen käynnistyessä ensimmäisenä päivänä käytettävissä olivat siis vaunut 02–18 eli 17 vaunua (15 linjalla, 2 varalla). Kolmas varavaunu oli käytettävissä heti seuraavana päivänä. Loput vaunut (20 ja 01) toimitettiin syys- ja lokakuussa, linjalla ne nähtiin ensi kertaa syys- ja marraskuussa.
 
Onko mahdollista, että Rattivaunun näkemä toimituskalusto olisi tuonut 614:n, kun viikon takaisessa Länsiväylän artikkelissa sanottiin vaunuja olleen 13. Vai oliko valmistajan päivityksessä juuri 613?
 
Onko mahdollista, että Rattivaunun näkemä toimituskalusto olisi tuonut 614:n, kun viikon takaisessa Länsiväylän artikkelissa sanottiin vaunuja olleen 13. Vai oliko valmistajan päivityksessä juuri 613?

Postauksessa oli nimenomaan 613
 
1.11.1954-19.7.1957 Linjat-Rautatieasema-Töölön tulli.
20.07-01.09.1957 Linjat-Rautatieasema-Töölön tulli-Kuusitie.

Tässä oli vanha raitiolinja 15
 
Postauksessa oli nimenomaan 613
Asia oli postauksessa muodossa "The 13th member of The Smart Artic X54 family", mikä nyt ei käytännössä oikein voi tarkoittaa muuta kuin vaunua KLOY 613. Linkin screenshot on valmistajan Instagram-tarinasta, joka oli näkyvissa syyskuun ensimmäisenä päivänä. Osa tarinoiden postauksista näkyy lyhyen aikaa, joskus vain muutaman tunnin. Tuo taisi olla aktiivinen vuorokauden verran.
 
Tutkailin hieman vertailun vuoksi Tampereen vaunujen toimitusaikoja. Toimitustahti kiihtyi selvästi seitsemännen vaunun jälkeen ja jatkui tiheänä vaunuun 19 asti. Tuolla välillä (helmikuun lopun 2021 ja elokuun 2021 alun välisenä aikana) vaunuja toimitettiin 2–3 kuukaudessa. Parhaimmillaan toimitusväli oli jopa alle kaksi viikkoa.

Mun käsitykseni on, että se kolmen viikon toimitusväli perustuu ensisijaisesti tilaajan tahtoon. HKL:llä on tavanomaisesti otettu vaunuja vastaan suunnilleen tuolla tahdilla, koska resursseja ei ole ollut tiiviimpään vastaanottoon.

Nyt toki Roihupellon varikolta puuttuu vielä lähes kaikki päivittäistoiminta. Ei ole kolarikorjauksia eikä juuri vuorokausihuoltoa. Voisi kuvitella, että vastaanottoresurssia olisi siten enemmän. Toisaalta taitaa olla niin, että jokainen vastaanotettava vaunu käy läpi monivaiheisen checklistin, ja ehkäpä resurssia (ja/tai infraa) ei kuitenkaan ole siihen, että tuossa prosessissa on kerrallaan enemmän kuin yksi vaunu.

En siis usko, että 600-sarjan vaunujen toimitustahti kiihtyisi niin, että toimitusväli tippuisi alle kolmen viikon. Mutta se olisi kyllä toivottavaa, että tuossa kolmessa viikossa pysyttäisiin. Jos se siitä venyy, niin uskon syyn olevan Otanmäessä eikä Helsingissä.
 
Asia oli postauksessa muodossa "The 13th member of The Smart Artic X54 family", mikä nyt ei käytännössä oikein voi tarkoittaa muuta kuin vaunua KLOY 613. Linkin screenshot on valmistajan Instagram-tarinasta, joka oli näkyvissa syyskuun ensimmäisenä päivänä. Osa tarinoiden postauksista näkyy lyhyen aikaa, joskus vain muutaman tunnin. Tuo taisi olla aktiivinen vuorokauden verran.

Kauhean hyvin ei näy, mutta zoomaamalla kuvaa myös näkee että vaunun numero on 613.
 
Viimeksi muokattu:
Äänestyksen nyt päätyttyä ollaan saatu lopulliset tulokset. Marraskuu on aika selvä voittaja 31,4 % äänisaaliilla, kakkosena joulukuu 25,7 % kannatuksella. Katsotaan miten käy.
 
Itäkeskuksen päähän tuleva uusi oikaiseva jalkakäytävä metroasemalle on melko vaiheessa vielä, toki tämä ei estä liikennöinnin aloittamista.
 
Mun käsitykseni on, että se kolmen viikon toimitusväli perustuu ensisijaisesti tilaajan tahtoon. HKL:llä on tavanomaisesti otettu vaunuja vastaan suunnilleen tuolla tahdilla, koska resursseja ei ole ollut tiiviimpään vastaanottoon.

Nyt toki Roihupellon varikolta puuttuu vielä lähes kaikki päivittäistoiminta. Ei ole kolarikorjauksia eikä juuri vuorokausihuoltoa. Voisi kuvitella, että vastaanottoresurssia olisi siten enemmän. Toisaalta taitaa olla niin, että jokainen vastaanotettava vaunu käy läpi monivaiheisen checklistin, ja ehkäpä resurssia (ja/tai infraa) ei kuitenkaan ole siihen, että tuossa prosessissa on kerrallaan enemmän kuin yksi vaunu.

En siis usko, että 600-sarjan vaunujen toimitustahti kiihtyisi niin, että toimitusväli tippuisi alle kolmen viikon. Mutta se olisi kyllä toivottavaa, että tuossa kolmessa viikossa pysyttäisiin. Jos se siitä venyy, niin uskon syyn olevan Otanmäessä eikä Helsingissä.

Kaupunkiliikenne ei käsittääkseni ole vaunuja varikolle vastaanottamassa ainakaan kovin suurella porukalla, koska vaunu on tuossa vaiheessa vielä Skodalla. Skodan tulee ajaa testiajot, muistaakseni 2 vrk virheetöntä ajoa ennen kuin luovutus on edes teoriassa valmis.

Talvella ja keväällä vaunuja tuli suunniteltua tahtia hitaammin, tarkoitus on ollut, että Skoda saa kirittyä toimitustahdilla vaunujen aikataulun kiinni viimeisiin vaunuihin mennessä.
 
Äänestyksen nyt päätyttyä ollaan saatu lopulliset tulokset. Marraskuu on aika selvä voittaja 31,4 % äänisaaliilla, kakkosena joulukuu 25,7 % kannatuksella. Katsotaan miten käy.
Äänestys oli kyllä päättynyt jo lauantaiaamuna, kun yritin äänestää. Silloin oli jo nuo 35 ääntä kasassa.
 
Äänestys oli kyllä päättynyt jo lauantaiaamuna, kun yritin äänestää. Silloin oli jo nuo 35 ääntä kasassa.

Joo, ajastin sen päättymään varmuuden vuoksi heti 1.9. koska Höseli on luvannut syyskuussa kertoa, milloin liikenne alkaa. Ja sitten unohdin "raportoida" äänestystuloksesta heti tuoreeltaan.
 
Linjan 15 (aiemmin pikaratikka 550) vaunujen toimitusaikataulua käsiteltiin RAITIOssa 4 / 2022. Pari "leikettä" jutusta: Leike 1 ja Leike 2. Vuoden 2022 loppupuolella pidettiin liikenteen alkamista elokuussa 2023 vielä mahdollisena (muttei mitenkään varmana).
 
Takaisin
Ylös