12-metriset bussit

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,135
HSL-kuntayhtymän hallituksen seuraavan kokouksen esityslistassa pisti silmään varsin mielenkiintoisena:
Bussikaluston hankinnan ja käytön tehostamiseksi pisteytystä muutetaan siten, että 12-metrinen 1+2 -ovinen matalalattiabussi tulee käyttökelpoiseksi vaihtoehdoksi soveltuvilla liityntälinjoilla, keskikaupungin linjoilla ja muissa kohteissa, joissa keskikuormitus tai keskimatkan pituus ovat tavallista pienempiä. Nykyisessä linjastossa voitaisiin käyttää tätä yleistä Euroopassa käytettyä kaupunkibussimallia yli 300 auton liikenteeseen, ja raideliikennehankkeiden valmistumisen jälkeen käyttöä on jopa 500 tällaiselle autolle. Toisaalta suurta matkustajakapasiteettia edellyttävillä linjoilla voidaan vaatia nivelbussien ja tulevaisuudessa erityiskohteissa jopa kaksoisnivelbussien käyttöä.

Koko esityslista täässä:

Esityslista 24.08.2010 klo 08.30 - , HSL
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Onko 12-metrinen 1+2-ovinen yhtä kuin ns midiauto?

On tai ei, kuinkahan paljon vähemmän maksaa yhden midiauton liikenne kuin yhden tavallisen 2-akselisen auton? Kyllähän meillä on paljon sellaisia bussilinjoja, joita voisi ajaa midiautolla ilman, että vuoroväliin tarvitsisi koskea. Siitä voisi saada ihan järkevää säästöä. Kukkaro ja ympäristö kiittäisivät.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Onko 12-metrinen 1+2-ovinen yhtä kuin ns midiauto?

Midiauto on käsittääkseni HSL-termistössä 10-metrinen auto, eikä 12-metrinen.

Ympäristöllähän ei ole mitään tekemistä tämän kanssa ja hintaero saman automallin eri pituusversioiden välillä 2-akselisena ei ole huimaava, vaikka toki säästö sekin on.

Sen sijaan taustalla tässä on se, että isoilla konserneilla tulee olemaan helpompaa tuoda esim. ruuhka-autoiksi muiden maiden tytäryhtiöistään yhteensopivaa kalustoa. Lisäksi taustalla on kaiketi sekin ajattelu, että tuo yleiseurooppalaisempi katuriajattelu tulee lisäämään huomattavasti valinnanvaraa ja samalla lisää kalustotarjouksia liikenteen tuottajille. Näin ollen hintatasokin saattaa kalustohankinnoissa laskea kun enää ei tarvitse valmistajien miettiä erillisiä suomimalleja, jotka kelpaavat vain tänne kilpailutettuun liikenteeseen. Tällä hetkellä ns. Suomi-yhteensopivia 2-akselisia autoja saa vain kolmelta valmistajalta.
 
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

De facto-standardibussit tilaajavärityksellä! Uittokaluston edut ilman ihmeellistä värityssoppaa á la Tanskandogit! Mielestäni HSL-liikenteen sulautuminen samanlaiseksi kuin manner-Euroopassa on erittäin hyvä juttu.
 
Kaluston standardoinnista olisi tietysti hyötyä, mutta onkohan tässä saatavissa merkittävää hyötyä? Käytetyn kaluston uittaminen helpottuu. Kannattaa muistaa, että Suomessa bussilinjan kustannuksista 60-70% on kuljettajan palkka- ja sivukuluja. Käytännössä myös on osoittautunut, että tarjouksissa isompaa telibussia tarjotaan samaan hintaan kuin kaksiakselisia.
Myöskään en pidä joukkoliikennettä edistävänä ajatusta pienentää kalustokokoa.

Tuntuu tässä hivenen siltä, että HSL:ssä kiinnostaa enemmän nykyisen matkamäärän kuljettaminen halvalla kuin matkamäärien lisääminen.
 
ihmetyttää tosiaan liityntäliikenteeseen sijoitettavat 12m bussit sillä tuntuu välillä linjoilla h94 ja h95 että olisi telille tarvetta.. Tosin se tarvehan on vain ruuhka aikoina ja esim. Linjalla 94 aamuisin vain kontulankaarelta metrolle. Iltapäivällä taas on tunkua koko reitille.
 
Kaluston standardoinnista olisi tietysti hyötyä, mutta onkohan tässä saatavissa merkittävää hyötyä?
Mahdollinen hyöty tulee kerättyä sakkojen muodossa, kun tehokkaassa kierrätyksessä ei vaihdeta autoa kohteen mukaan tai varikolla on jäljellä varalla enää muihin kohteisiin kelpaamattomia ajoneuvoja. Matkustajat ja kuljettajatkin arvostavat, kun 43-paikkaisen kohteen linjalla nähdäänkin kalustoa, jolla ajetaan tuulilasikuormassa ja pysäkkiajat venyvät entisestään, kun väki ei pääse purkautumaan yhtä vikkelästi takaovettomuuden vuoksi.

Liikenneyrityksen näkövinkkelistä asia voisi olla juuri sitä, että epäkelpoa tavaraa seisoo toimettomana, kun sillä ei voisi ajaa kuin marginaalisia kohteita. Onko se sitten taloudellisempaa, kuin hankkia sellaista yleiskalustoa, jolla voi kuitenkin ajaa myös ne marginaalikohteet ja muutakin liikennettä, osannee yritykset toivottavasti laskea paremmin. Ainakin tehostuneen sakkokaluston valvonnan osalta, tullaan varmasti näkemään riittävästi sanktioita.
 
Onhan tuolla kohta:

"Toisaalta suurta matkustajakapasiteettia edellyttävillä linjoilla voidaan vaatia nivelbussien ja tulevaisuudessa erityiskohteissa jopa kaksoisnivelbussien käyttöä."
 
Takaisin
Ylös