3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen

Siksi kolmosen muutos on aivan turha. Tulee vain lisää "epätietoisia" ihmisiä.

Itse väitän, että kaksi eri numeroa ovat aivan uudelle ummikkokäyttäjälle helpommin hahmotettavissa. Kolmosella paikasta y paikkaan x ja kolmosella myös takaisin, ilman hämmentäviä kirjaimia. Vastaavasti sitten kakkosella paikkaan z ja takaisin. 3B/3T -yhdistelmän pitämiseen entisellään en keksi muuta kuin tunne- ja historiasyyt, jotka eivät kuitenkaan mielestäni voi sanella nykypäivän liikennesuunnittelua. Ja kun 2 ja 3 ovat numeroina perättäiset, on kolmoskakkosen erikoisuus (eli ovat periaatteessa samaa linjaa) helposti myös edelleen miellettävissä.
 
Asiaa selvittää, jos viitsii katsoa pysäkkikilven linjaliuskasta, vaikka vaunu näytöstä ei selviäisikään.
Oletetaan, että on ratikkapysäkki, jossa on kaksi pysäkkiliuskaa, jossa toisessa lukee "3B Kallio-Eläintarha" ja toisessa "3B Kauppatori-Eira". Seisot tällä pysäkillä odottamassa vaunua, jolla menisit Kallion kirjastoon. Pysäkkiä lähestyy HKL 33, jonka linjakilvissä lukee vain numero "3B". Miten muuten kuin pysäyttämällä vaunun ja kysymällä kuljettajalta tiedät minne se menee?
 
Tämä kolmoseen kajoaminen varmasti noteerataan kaupunkilaisten keskuudessa siten, että siitä tulee suuri haloo. Kolmonen on kolmonen eikä sitä voi muuttaa (reittimuutoksia voi toki tehdä). Veikkaan että 3T palaa takaisin Aleksille, Kolmelle sepälle, Manskulle ja siitä Simonkadulle, se ei ole ollenkaan huono vaihtoehto.
 
Tämä kolmoseen kajoaminen varmasti noteerataan kaupunkilaisten keskuudessa siten, että siitä tulee suuri haloo.

Jos suuri haloo jostain nousisi, niin 18:n reittimuutoksesta. Mutta ei noussut, vaikka mediassakin sitä nostettiin ihan kohtalaisesti. Nyt ollaan jo ihan tyytyväisiä. Samoin tulee selkeä enemmistö olemaan tyytyväisiä siihen, että 3:n numerointi selkeytyy. Emme siis tule 3T:tä ja 3B:tä enää näkemään. Kyseessä on kuitenkin täysin eri luokan asia kuin vaikka ratikkojen väri, joka on paljon isompi osa ratikoiden identiteettiä kuin yhden töölöläistä rataa käyttävän linjanpätkän numero. Palautetta varmasti HSL:lle tulee, mutta niin tulee miljoonasta muustakin asiasta.

Palautteen tasoa kyllä kuvastaa tämä HSL:n Facebook-sivulta löytyvä kommentti. Siinä lienee aitoa töölöläishenkeä, koska sehän on monta kertaa tärkeämpää, että töölöläiset ovat oppineet, että kolmosella mennään keskustaan, kuin että kalliolaiset ovat sen oppineet. Tai sitten vain omat ulkomaiset vieraat ovat niin arvokkaita, että onhan juuri heitä ajateltava.

Ensin kiitokset siitä, että toinen 3-numeroinen raitiovaunu saa numeron 2. MUTTA - sen pitäisi olla linja 3B!
Ne jotka ovat päättäneet, että linjasta 3T tulee linja 2, eivät ole ajatelleet turisteja ja muita Suomesta kiinnostuneita ulkomaalaisia vieraita ollenkaan!
- Esim. tuttavamme Ruotsissa ja Saksassa tulevat verrattain usein Helsinkiin, ja ovat jo tottuneet siihen, että raitiovaunu 3T vie heidät suoraan keskustaan! Nyt heidän täytyy oppia uutta, koska 3B EI VIE heitä suoraan sinne! - Heitä ajatellen, olen sitä mieltä, että jätätte 3T-linjan numeroksi 3 ja antaisitte linjalle 3B numeron 2.
 
Viimeksi muokattu:
Oletetaan, että on ratikkapysäkki, jossa on kaksi pysäkkiliuskaa, jossa toisessa lukee "3B Kallio-Eläintarha" ja toisessa "3B Kauppatori-Eira". Seisot tällä pysäkillä odottamassa vaunua, jolla menisit Kallion kirjastoon. Pysäkkiä lähestyy HKL 33, jonka linjakilvissä lukee vain numero "3B". Miten muuten kuin pysäyttämällä vaunun ja kysymällä kuljettajalta tiedät minne se menee?
Samalla kun linjatunnuksia nyt halutaan helpommiksi, voisi keksiä jotain tuon "Eläintarhan" tilalle. Kun ei siellä mitään eläintarhaa ole, eikä kolmosella pääse Korkeasaareen.
 
Samalla kun linjatunnuksia nyt halutaan helpommiksi, voisi keksiä jotain tuon "Eläintarhan" tilalle. Kun ei siellä mitään eläintarhaa ole, eikä kolmosella pääse Korkeasaareen.

Pasilan asema olisi oiva päätepysäkki kolmoselle. Ratapihantielle rata - Pasilan sillalle levennystä sekä kunnon pysäkit ja Pasilan sillalta suoraan Pasilankadulle.
 
Linja 18 muutos koski enimmälti kruunuhakalaisia, nyt puhutaan kolmosesta jonka vaikutusalueella asuu yli 50 000 ihmistä, ja tietysti työpaikat päälle.

Mielestäni paras ratkaisu kolmosen "ongelmaan" on 3T:n palauttaminen vanhalle reitille, eli Kolmelta sepältä Töölöön, mutta Kampin kautta. Näin säilyisivät erittäin helposti, helpommin kuin "Kaivokadun/Mikonkadun kokeilu", hahmotettavat ja hyvät 3B ja 3T. En yritä väittää tässä oikeastaan mitään, mutta toivoisin foorumilta löytyvän ihmisiä joiden mielestä kolmosen vanha systeemi on hyvä ja toimiva.

Eläintarhan päättärin voisi nimetä esim. Urheilupuistoksi tai Etelä-Pasilaksi..
 
Linja 18 muutos koski enimmälti kruunuhakalaisia, nyt puhutaan kolmosesta jonka vaikutusalueella asuu yli 50 000 ihmistä, ja tietysti työpaikat päälle.

Vähennä siitä ensin se itäinen puolisko, jolle kolmonen säilyy kolmosena. Ja sitten huomioi se kertaluokan vaikuttavuusero, mikä on vaihtaa linjaa ja linjanumeroa.
 
Niin mutta kyllähän itäpuolelta matkustetaan länsipuolellekin, eikä vain keskustaan.

No haloo tästä muutoksesta syntyy, ja jäädään odottamaan mitkä on seuraukset, vai onko seurauksia ollenkaan. Mielenkiintoista. Mutta jätetään ennustelut sikseen ja seurataan tilanteen kehittymistä.
 
Samalla kun linjatunnuksia nyt halutaan helpommiksi, voisi keksiä jotain tuon "Eläintarhan" tilalle. Kun ei siellä mitään eläintarhaa ole, eikä kolmosella pääse Korkeasaareen.

ELÄINTARHAn sijasta päätepaikan nimeksi voisi laittaa AURORA.
 
Aurora voisi olla hyvä, mutta eikö Auroran sairaala ole ennemminkin seuraava pysäkki länteen päin..
 
Mitäs jos päätepysäkki siirtyisi kokonaan Linnanmäen edustalle jolloin se olisi selvä "Linnanmäki" ja hyvin hyödyllinen seudun ulkopuolisille, jotka nyt voivat luulla pääsevänsä kolmosella korkeasaareen ;)
 
Äh, "Urheilupuisto" on hyvä nimi. Tai ehkä jotain olympialaisiin liittyvää? Eläintarhan kentällähän pidettiin olympialaisia. No stadion ei ole aivan tuossa kohtaa mutta melko lähellä. Stadionin aluetta kai muutetaan vielä enemmän puistomaiseksi - olympiapuistoksi. "Olympiapuisto" nimenä olisi ehkä paikkana väärä, kun Eläintarhan pysäkki on olympiapuiston pohjoispuolella, eikä "Pohjoinen-olympiapuisto" kuulosta kovin hyvältä. Vai? "Urheilupuisto" on mielestäni hyvä. Entä "Olympiakenttä"? Tuo alue eli Eläintarha-pysäkki on nimellisesti hankalasti, myös maantieteellisesti usean alueen kulmassa, Taka-Töölön, Alppilan, Länsi-Pasilan ja "Eläintarhan" rajamailla. Mutta kun sitä eläintarhaa/zoo ei ole lähimaillakaan.. Mutta on se urheilupuisto :)
 
Mitäs jos päätepysäkki siirtyisi kokonaan Linnanmäen edustalle jolloin se olisi selvä "Linnanmäki" ja hyvin hyödyllinen seudun ulkopuolisille, jotka nyt voivat luulla pääsevänsä kolmosella korkeasaareen ;)
Se olisikin hauska paikka ajantasauspysäkille. Viipurinkatu olisi usein molempiin suuntiin tukossa. Paikassa on lisäksi ohituskielto, keltainen sulkuviiva.
H23:n asiakkaat ja kuljettajat tykkäisivät:)
 
Viimeksi muokattu:
Aurora voisi olla hyvä, mutta eikö Auroran sairaala ole ennemminkin seuraava pysäkki länteen päin..

No on se Auroran sairaalan itänurkkaa kuitenkin. Itse Auroran pääoven kohdalla 2:n ja 3:n ratikoiden ajantasaus haittaisi 7:n liikennettä. Ja se pysäkki saa sitten olla nimeltään vaikka LAAKSO.
 
Takaisin
Ylös