HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
HSL:n Taloussuunniitelman mukaiset muutokset Liikennekaudelle kesä 2012-kesä 2013
Helsinki
Raitioliikenne:
Linja 9 Linjan reitti muuttuu ...-Rautatieasema-Kamppi-Länsiterminaali. Muutos tapahtuu syysliikenteen alussa

Bussiliikenne:
Linja 15 Ruoholahti–Länsiterminaali. Linja lakkautetaan syysliikenteen alkaessa
Linja 15A Elielinaukio–Länsiterminaali, Palvelutasoa parannetaan kesän ajaksi. Linja lakkautetaan syysliikenteen alkaessa
Linja 15V Salmisaari–Ruoholahti–Länsiterminaali. Linja lakkautetaan syysliikenteen alkaessa
Linja 74 Iso osa linjan liikenteestä siirtyy uudelle seutulinjalle 714 Hakaniemi–Tapanila–Puistola–Porttipuisto.
Palvelutasoa parannetaan useilla linjoilla

Espoo
Linja 65 Linjan reitti muuttuu kulkemaan Vantinmäen kautta

Seutuliikenne Espoon suunta
Erilliset yölinjat lakkautetaan
Linja 100N Kamppi–Otaniemi–Tapiola–Haukilahti–Kamppi
Linja 130N Kamppi–Matinkylä–Olari–Mankkaa–Kamppi
Linja 140N Kamppi–Soukka–Kivenlahti–Saunalahti–Latokaski–Kamppi
Linja 210N Elielinaukio–Leppävaara–Karakallio–Viherlaakso–Espoon keskus–Elielinaukio
Linja 220N Elielinaukio–Leppävaara–Kilo–Kauniainen–Lippajärvi–Laaksolahti–Elielinaukio
Erillisten YÖ-linjojen lakkautuksen takia seutaaville linjoille lisätään vuoroja. 195N, 231N ja 270N.
Lisäksi linjoille 106, 109, 110, 132, 147, 154 ja 156 perustetaan uudet myöhäisiltojen/Yön N-vuorot
Linja 156. Linjan reittiä jatketaan katuyhteyden valmistuttua Sunasta Tuomarilaan. Sunan nykyinen kääntöpaikka poistuu käytöstä.
Linja 532. Linja lakkautetaan kesäliikenteen alusta vähäisten matkustajamäärien takia

Vantaa
Linja 36 Myyrmäki–Petas. Linja lakkautetaan syysliikenteen alusta 2012 vähäisten matkustajamäärien takia.

Seutuliikenne Vantaan ja Keravan suunta
Linja 633 Linjan perusreitti siirretään Korson kautta kulkevalle K-reitille.
Linja 714 Hakaniemi–Tapanila–Puistola–Porttipuisto Perustetaan uusi linja 714
Linja 738. Linjan perusreitti siirretään Jokivarren kautta kulkevalle K-reitille. Kaikki lähdöt ajetaan Jokivarren kautta.

Kirkkonummi ja Sipoo
Muutoksia tapahtuu jos tapahtuu ?

Junaliikenne
M-juna. viikonlopun yöliikenne lakkautetaan kesäliikenteen alusta 2012 ja korvataan samoja alueita palvelevia bussilinjoja vahvistamalla.

Metron automatisointi
Ollakko vai eikö olla, kas siinä arvoitus
 
Viimeksi muokattu:
Tapiolan palvelulinjan toinen pakettiauto jää pyörimään metroaseman ja Salmisaarenrannan välille ruuhka-aikaan, kun nuo 15-bussit lopetetaan. Se saanee tunnuksen 15.
 
532 ja 532K:n lakkautus on onneton päätös. Linja toimii nyt pohjois-Espoon yhteyslinjana lähipalveluihin, jotka ovat Vantaalla! Samoin linja toimii syöttölinjana Vantaankoskelle ja Martinlaaksoon. Linja 324 kun ajaa sivun ruuhka-aikana 55-60 minuutissa, niin vaihtoyhteys 532-M mahdollistaa matkanteon 45 min!
 
532 ja 532K:n lakkautus on onneton päätös. Linja toimii nyt pohjois-Espoon yhteyslinjana lähipalveluihin, jotka ovat Vantaalla! Samoin linja toimii syöttölinjana Vantaankoskelle ja Martinlaaksoon. Linja 324 kun ajaa sivun ruuhka-aikana 55-60 minuutissa, niin vaihtoyhteys 532-M mahdollistaa matkanteon 45 min!

Mutta kun tuolla linjalla ei yksinkertaisesti ole ollut matkustajia, ei ole mitään järkeä ylläpitää linjaa jolla on vain muutama matkustaja per lähtö! Pohjois-Espoosta Martinlaaksoon haluavat voivat jatkossa käyttää yhteyttä 324+v35. Eikä tuota matkaa kuitenkaan ihan 45min tee yhdistelmällä 532+M, esimerkiksi linjan 532 lähtö 7.35 Kalajärveltä on perillä Martinlaaksossa n. 8.00, jos hyvin käy niin ehdit 8.02 lähtevään M-junaan joka on Helsingissä 8.23, jos bussi on kaksikin minuuttia myöhässä niin joudut odottamaan 8.12 lähtevää M-junaa jolloin matka-aikasi Kalajärveltä Helsinkiin onkin sama tai jopa hieman pidempi kuin suoralla linjalla 324.
 
Keravan seutulinjojen muutokset ovat järkeviä ja palvelevat matkustajia paremmin. Olen ihmetellyt 633:n perusreittiä, koska se palvelee Tuusulan puolta enemmän ja Tuusulahan ei kuulu HSL:ään. Ja turhahan sitä 738:a on ajaa motaria pitkin kun ei siellä pysäkkejäkään ole eikä K-versio juurikaan pidennä matka-aikaa. Pieni vinkki Korsosta ja Kulomäestä kulkeville; jos kuljet Helsinkiin päin ja jäät pois Sörnäisten jälkeen 633K/A on nopeampi kuin 731N. En tiedä kumpi on nopeampi reittioppaan mukaan, havaintoni perustuu linjojen seuraamiseen käytännössä:p
 
Moneenkohan asti tuo M-juna sitten viikonloppusin kulkee? Keskustasta sitten kulkee kello 21--> 39A ja 2--> 39N.
 
Moneenkohan asti tuo M-juna sitten viikonloppusin kulkee? Keskustasta sitten kulkee kello 21--> 39A ja 2--> 39N.
Arvelisin, että kaikki viikonloppuyölähdöt poistetaan, jolloin M kulkee joka päivä 4:30-23:30.

Itse olen sitä mieltä, että yöllä pelkkä M ilman liityntäliikennettä palvelisi kohtuullisen hyvin ja matkustajia riittäisi, jos linja kulkisi joka päivä 2:00 asti. On typerää korvata yksi juna useilla dieselbussilinjoilla - Martinlaakson radan asemien ylläpito on paljon metroasemia edullisempaa, junalla matkustaminen nopeampaa ja ekologisempaa sekä ratalinjaus paljon suorempi bussilinjoihin kohti Helsingin keskustaa verrattuna.
Pisimmät kävelymatkat aseman palvelualueelta M-junasta ilman minkäänlaista liityntäliikennettä
Pohjois-Haaga: 0.7km
Kannelmäki: 0.8km
Malminkartano: 0.8km
Myyrmäki: 0.8km
Louhela: 0.5km
Martinlaakso: 0.7km
Vantaankoski: 0.4km
 
Erillisten YÖ-linjojen lakkautuksen takia seutaaville linjoille lisätään vuoroja. 195N, 231N ja 270N.
Lisäksi linjoille 106, 109, 110, 132, 147, 154 ja 156 perustetaan uudet myöhäisiltojen/Yön N-vuorot

Nämä uudet N-vuorot eivät kulkene ihan normaalireittejä? Onko näistä olemassa karttoja jossain?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset. Uutisiin näkyy tulleen myös HSL:n tiedote, jossa on linkattuna sama suunnitelma.
Olipas melkoinen lukupaketti eikä muutoksiakaan ihan vähän. Jännin uutuus mielestäni on tuo Helsingin sisäisten linjojen 39 ja 74 jatkaminen Vantaan puolelle ilman linjanumeron muutoksia (jos siis asiaa oikein tulkitsin). Vantaan 71 on nyt kulkenut tunnin välein ja lähes samalle reitille tulee uusi linja 73; mahtavatko nuo sitten ajaa vuorotunnein vai tiheneekö vuoroväli?
 
Pääosin todella positiivisia muutoksia, jotka selkeyttävät ja yksinkertaistavat linjastoa sekä tasaavat vuorovälejä ja mahdollistavat vakiominuuttiaikataulut. Ainoa kysymys on, miksei noita ole toteutettu jo vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Organisaatiomuutos alkaa tuottaa hedelmää ja nuori suunnittelijapolvi korvaa eläköityneitä.

Linjan 15 järjestely on kustannustehokkuudessaan nerokas.

Linjojen 14 ja 18 runkolinja muodostuu hyväksi ja selkeäksi. Tosin en ymmärrä, eikä kartasta käy ilmi, miten tuo Ulvilantien 2-suuntainen liikenne on tarkoitus oikeasti hoitaa (18A ja 18B?) 55:n siirto Liisankadulle on tässä yhteydessä hyvä veto.

Bussilinjan 24 päivitetty versio kattaa hyvin ne tarpeet, joita linjalle asetetaan. Kesällä kyllä on ruuhkaa, kun samalla linjalla mennään sekä Hietsuun että Seurasaareen.

Bussien 539 ja 39 yhdistäminen on ollut mielessäni jo vuosia. Hyvä juttu. Yhdessä linjojen 14 ja 18 kanssa tässä syntyy suurten matkustajamäärien runko, jonka "nostaminen raiteille" on yhä perustellumpaa.

Munkkiniemen puistotien ja Munkkivuoren välille syntyy todella tiheä liikenne, kun bussi 57 palautetaan vanhalle päätepysäkilleen.

Bussit 68 ja 71 seuraavat yhä lähemmin ratikkalinjaa 6, joten nyt vaan odotellaan, millaisia miljoonasäästöjä saadaan siitä, että ratikkalinjaa 6 jatketaan pohjoiseen ja korvataan sillä nämä bussit.

Hirvittävä 90/ABK-soppa on siivottu lähes kokonaan!
 
Tuo h39:n ja 539:n yhdistäminen on muuten ihan järkevää mutta olisi tuolle uudelle seutulinjalle kannattanut selvyyden vuoksi antaa kolminumeroinen tunnus, vai onko tämä nyt uusi suuntaus ettei kuntarajat ylittävillä linjoilla enää jatkossa välttämättä tarvitse olla kolminumeroista tunnusta?

Muita mielenkiintoisia poimintoja noista muutoksista:

h55: reitti muuttuu kulkemaan Liisankadun, Pohjoisrannan, Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien kautta, korvaa jatkossa alueilta poistuvia linjoja h18 ja h68.

h63: aletaan liikennöimään telibusseilla jolloin vuoroväliä voidaan harventaa.

h68/X: peruslinja 68 siirtyy lakkautettavan 68X:n reitille Hämeentielle.

h78: Reitti siirtyy kulkemaan Kontulankaaren ja Kivikonkaaren kautta, Kurkimäen osuus jää pois, Vuosaaressa linjaa jatketaan Aurinkolahden kautta Vuosaaren satamaan, linjatunnukset 90B,90BK,90K ja 562 lakkautetaan.

90A: Linjan reitti satamassa selkiytyy kun Ruusuniemen ja satamakaaren pistot jäävät pois.

v50: Linjan reitti siirtyy kulkemaan Martinkyläntietä Vantaankosken aseman kautta, Tuupakassa linja siirtyy reitille Tuupakantie-Caravellentie.

v54: Linja siirtyy kulkemaan Tuupakan kohdalla suoraan Kehä III:sta, Tuupakantien osuus korvataan linjalla 50.

Linjat v43,v51,v52,v54,v56 ja 510 siirtyvät kulkemaan Louhelantien ja Uomatien alikulun kautta Myyrmäkeen.

Linjan 364 lähdöt siirretään vähäisten käyttäjämäärien takia linjalle 363A.

Linjat 321 ja 532 lopetetaan ja korvataan uudella linjalla 435 Elielinaukio-Hämeenlinnanväylä-Martinlaakso-Koskelo

Linjan 510 Päätepysäkki siirtyy Vantaankoskelta Martinlaakson asemalle.

Linjan 613 K -ja N-vuorot eriytetään linjatunnukselle 612 Rautatientori-Aviapolis-Kylmäoja, linja 612 korvaa nopeutettavaa linjaa 615 Aviapoliksen ja Lentoaseman ympäristön työmatkaliikenteessä.

Linjaa 615 selkiytetään muuttamalla perusreitti Kehä III:n ja Lentoasemantien kautta lentoasemalle, Tietotien osuus jää pois. Nykyiset T-vuorot korvataan linjatunnuksella 620.

Paljon hyviä uudistuksia ja varsinkin se on hyvä että erilaisia kirjainvariaatioita pyritään karsimaan, tästä hyvinä esimerkkeinä Vuosaaren poistuva 90-sekasotku ja Lentoseman linjasto. Hieman ihmetyttää kun joidenkin linjojen reittejä siirrellään edestakas vähän väliä, linjan 71V reitti siirrettiin juuri kulkemaan suoraan Kustaa Vaasantietä Viikintielle mutta nyt se siirretään takaisin Hämeentielle, samoin 651:n reitti muuttui kulkemaan Ylästön sijaan Tuupakantietä mutta nyt se siirretään takaisin Ylästöntielle.
 
Viimeksi muokattu:
Myös nämä muutokset ovat mielenkiintoisia:

  • Yölinjat h02N, h05N, h06N, h08N, h09N ja 611N lakkautetaan ja ne korvataan linjoilla h40, h43 (02N); h71, h76N (05N); h64N, h65N, h72N (06N); h68, h71 (08N); h64N, h67N (09N) sekä 611, 734N (611N).
  • h16:n reittiosuus Kulosaari-Herttoniemi korvataan jatkamalla h81 Herttoniemenrannasta Kulosaareen. Samalla Kulosaaren metroasema saa oman liityntäyhteyden. h81B lakkautetaan.
  • Linjan h43 reittiä muutetaan talviliikenteen alusta alkaen Kannelmäessä ajamaan Vanhaistentieltä Kanneltien kautta Perhekunnantielle, Kaarelantien ja Kaarelan raitin sijaan. Vastaavasti muutetaan linjan h42 reittiä kulkemaan suoraan Kaarelantieltä Vanhaistentielle, kulkematta Kanneltien kautta.
  • h67X:stä tulee h67V, koska X-tunnus halutaan varata poikkeusliikenteelle.
  • h71 ja h71V alkavat ajamaan Viikinmäen uuden asutusalueen kautta. Linjan h71V palautetaan kulkemaan vanhaa reittiään Arabian kautta.
  • Linjalla h77A aloitetaan sunnuntailiikenne.
  • v61 alkaa liikennöimään Pakkalanrinteen kautta.
  • v72 ei aja jatkossa Peijaksen sairaalan kautta.
  • 731N-reitistä tulee linjan 731 perusreitti.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös