HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Keskustassakin 42:n reitti muuttuu kun linjat 39 ja 42 vaihtavat reittejään, eli 39 Elielinaukiolle ja 42 Kamppiin.
42 paikkaa 39:ltä poisjäävää osuutta Ruskeasuo - Topeliuksenkatu (- Kamppi). Mutta 39 pysyy Topeliuksenkatu - Runeberginkatu -reitillä muutoksen jälkeenkin. 39 siirtyy Pitäjänmäen eteläpuolella 14:n ja 18:n kaveriksi Huopalahdentielle ja Paciuksenkadulle. Töölön - Kampin juttuihin tällä viimeksi mainitulla ei ole vaikutusta.
 
42 paikkaa 39:ltä poisjäävää osuutta Ruskeasuo - Topeliuksenkatu (- Kamppi). Mutta 39 pysyy Topeliuksenkatu - Runeberginkatu -reitillä muutoksen jälkeenkin. 39 siirtyy Pitäjänmäen eteläpuolella 14:n ja 18:n kaveriksi Huopalahdentielle ja Paciuksenkadulle. Töölön - Kampin juttuihin tällä viimeksi mainitulla ei ole vaikutusta.

Näinhän se tietenkin menee, eli ainoastaan 42:n reitti muuttuu Kamppiin ja 39 säilyy edelleen Töölössä. Linjan 738 uudet K ja BK-variaatiot ovat siitä erikoisia että taitaa olla ensimmäinen kerta kun HSL-alueen linja käy neljän eri kunnan puolella, eli Helsinki-Vantaa-Sipoo-Kerava, linja 633 poikkeaa kylläkin Tuusulan puolella mutta pysähtyykö se siellä olevilla pysäkeillä vai ajaako vain pysähtymättä Tuusulan läpi? Ja jos pysähtyy niin minkä alueen kausi silloin käy kun kyytiin noustaan HSL-alueeseen kuulumattoman kunnan puolella vai käykö kausilippu lainkaan?
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Näin on jos oikein muistan niin kulkeeko h39 vain lauantaihin asti? sunnuntaina ei olisi liikennettä.

Kyllä tuo uusi 39 liikennöi ihan joka päivä, 39B on pelkkä arjen ruuhkalinja ja 39N ajetaan iltaisin klo 21 jälkeen kun linjojen 39 ja 45 liikenne päättyy. Näihin muutoksiin liittyen linjan 51 reittiä jatketaan Neulastielle korvaamaan 39:n poistuvaa osuutta.
 
linja 633 poikkeaa kylläkin Tuusulan puolella mutta pysähtyykö se siellä olevilla pysäkeillä vai ajaako vain pysähtymättä Tuusulan läpi? Ja jos pysähtyy niin minkä alueen kausi silloin käy kun kyytiin noustaan HSL-alueeseen kuulumattoman kunnan puolella vai käykö kausilippu lainkaan?

Pysähtyy pysäkeillä, pysäkit kuuluvat Vantaan maksualueeseen.
 
Seuraan joukkoliikennettä lähinnä Vantaan ja Keravan suunnilta. Muutokset ovat mielenkiintoisia ja toivon, että toteutuvat kaikessa laajuudessaan. Itselle tuli tunne, että onko HSL:n suunnittelijat vaihtuneet kun tuntuu että suunnittelussa on erilaista ajattelutapaa kuin ennen. Linjoja selkeytetään ja turhia mutkia poistetaan, esim. Peijaksen kierto jäisi pois V52 ja V72 tai linjalla V68 Porttipuiston lenkki, joka vie 5 minuuttia, eikä siellä juuri matkustajia ole. Myös lukuisten linjojen nopeuttaminen Louhelan uuden alikulun kautta kuullostaa järkevältä.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Linjojen h55 ja h24 muutokset ovat varsin mainiot, säästetään rahaa poistamatta yhteyksiä. Linjalle 24 pitäisi nyt saada Mustasaareen lähtevän lautan laiturin kohdalle eli Eteläisen Hesperiankadun ja Hiekkarannantien risteykseen pysäkki, kun kerta sen reitti siitä tulee kulkemaan. Tällä hetkellä Mustasaaren lautalle tullaan suurimmaksi osin henkilöautoilla.

Ruuhka-aikaan olisi kustannustehokkaampaa tarjota liityntäliikennettä M-junaan lukemattomien ydinkeskustaan kulkevien linjojen sijaan/lisäksi - esim. linja h43 voitaisiin eteläpäästä päättää Huopalahden asemalle, jonne Haagasta on huonot yhteydet, käytännössä vain kävelymahdollisuus. Matkustajilla olisi edelleen mahdollisuus käyttää Haagasta h40:stä halutessaan suoralla bussilla keskustaan - nyt mielestäni keskustaan menevillä linjoilla on ylitarjontaa. Iltajunaliikenteen poistaminen VR:n riistohintojen vuoksi on järjetöntä, muttei asialle voi tehdä mitään niin kauan, kun junaliikennettä ei voi kilpailuttaa.

Ruuhkalinjan 71V voisi jättää palvelemaan Hernepellontien työpaikkoja. Tavallisen 71:n reittimuutos on kuitenkin hyvä tulevaa asuintalorykelmää ajatellen.

519A:n iltapäiväosuudet Itäkeskus-Vuosaari-välillä ovat olleet suosittuja joten vastustan niiden (iltapäivävuorojen) lakkauttamista. Suositan 519:n A-vuorojen lisäämistä niin, että ympäri viikon joka toinen vuoro on A-vuoro. Marjaniemen kautta ajo on hyvä veto ja tarjoaa uuden yhteyden marjaniemeläisille; reittimuutos on muutenkin todella kätevä ja tarjoaa myös yhteyden Kallvikintieltä Porslahdentielle.

Linjojen h91 ja h93 vuoroja ei tulisi vähentää. Linjoilla on tällä hetkellä toimivan linjan minimiedellytykset ja matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaista vauhtia. Yksi vaihtoehto olisi tietysti koko linjan 93 lopettaminen ja 91K:n ajaminen Landbon kautta, mikä edellyttäisi vain U-linjojen 830-870 yhteisvuorovälin tihentämiseen 15-30 minuutista 10-20 minuuttiin. Tämä olisi siitä parempi, että tällä hetkellä osa matkustajista joutuu kulkemaan ensin 91:llä, sitten 93:lla ja vielä metrolla päästäkseen keskustaan. Kun U830-870 toimisi runkolinjana ja 91/K liityntälinjana, keskustayhteys vaatisi enää korkeintaan yhden vaihdon.
 
Itse olen todella tyytyväinen tähän "uuteen suuntaan" meidän liikennesuunnittelussa, ennen kaikkea siihen, että ei häiriinnytä enää kuntarajoista turhaan. Näen tämän hyvänä alkuna sille, että koko seudulle tulee yhtenäinen numerointisysteemi. Onhan niin jo nyt, mutta tarkoitan, ettei Espoolla ja Vantaalla olisi jossain vaiheessa enää omia linjoja välillä 1-99.
 
Olen samaa mieltä siitä että alkuketutuksen jälkeen alkaa näkyä HSL:n hyviä puolia ja kun tämän dokumentin lukee voidaan havaita ettei mitään pientä vaan yllättävänkin iso ja harkiten tehty rytinä tulossa :)
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

esim. linja h43 voitaisiin eteläpäästä päättää Huopalahden asemalle

Eli vakiomatkani Tilkasta 01:45 Hakuninmaalle tekisin miten?

Keskustaan menevillä busseilla mennään myös muualle kuin sinne ihan keskustaan.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Linjojen h91 ja h93 vuoroja ei tulisi vähentää. Linjoilla on tällä hetkellä toimivan linjan minimiedellytykset ja matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaista vauhtia. Yksi vaihtoehto olisi tietysti koko linjan 93 lopettaminen ja 91K:n ajaminen Landbon kautta, mikä edellyttäisi vain U-linjojen 830-870 yhteisvuorovälin tihentämiseen 15-30 minuutista 10-20 minuuttiin. Tämä olisi siitä parempi, että tällä hetkellä osa matkustajista joutuu kulkemaan ensin 91:llä, sitten 93:lla ja vielä metrolla päästäkseen keskustaan. Kun U830-870 toimisi runkolinjana ja 91/K liityntälinjana, keskustayhteys vaatisi enää korkeintaan yhden vaihdon.

Ai että 91K kulkisi joka päivä tyhjänä ympäri Östersundomia ja ruuhka-aikaan pikkubussilla kuskattaisiin landbolaiset (n. 40 ihmistä parhaimmillaan aamuvuorojen kyydissä) Porvoontielle odottamaan 15 minuuttia myöhässä tulevaa Porvoon bussia. U-linjojen tihentäminen on aika vaikeaa, koska HSL:llä ei ole vaikutusvaltaa niiden aikatauluihin. Eikä sitä paitsi Helsingin ja Porvoon välinen yhteys 170-tietä pitkin vaadi niin tiheää vuoroväliä, koska moottoritielinja kulkee arkisin tunnin välein. 91:n liikennöinnin voisi aivan hyvin aloittaa klo 7 eli tunnin myöhemmin kuin nyt, koska linjalla kulkee lähes pelkästään koululaisia. Landbon ja Karhusaaren matkustajamäärät ovat kasvaneet sen jälkeen kun liityntäyhteydet Porvoontielle lopetettiin ja alettiin ajaa kaikki vuorot Itäkeskukseen. Turhaa olisi palata liikennöinnin alkutilanteeseen ja karkottaa nykyisiä matkustajia. Terveisin landbolainen opiskelija.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Eli vakiomatkani Tilkasta 01:45 Hakuninmaalle tekisin miten?

Keskustaan menevillä busseilla mennään myös muualle kuin sinne ihan keskustaan.
1:37 h40, vaihto h43:seen Thalian aukiolla.
Toki muitakin matkoja tehdään ja suurinta osaa matkoista palvelisi h40 vailla vaihtoa.
Ai että 91K kulkisi joka päivä tyhjänä ympäri Östersundomia ja ruuhka-aikaan pikkubussilla kuskattaisiin landbolaiset (n. 40 ihmistä parhaimmillaan aamuvuorojen kyydissä) Porvoontielle odottamaan 15 minuuttia myöhässä tulevaa Porvoon bussia. U-linjojen tihentäminen on aika vaikeaa, koska HSL:llä ei ole vaikutusvaltaa niiden aikatauluihin. Eikä sitä paitsi Helsingin ja Porvoon välinen yhteys 170-tietä pitkin vaadi niin tiheää vuoroväliä, koska moottoritielinja kulkee arkisin tunnin välein. 91:n liikennöinnin voisi aivan hyvin aloittaa klo 7 eli tunnin myöhemmin kuin nyt, koska linjalla kulkee lähes pelkästään koululaisia. Landbon ja Karhusaaren matkustajamäärät ovat kasvaneet sen jälkeen kun liityntäyhteydet Porvoontielle lopetettiin ja alettiin ajaa kaikki vuorot Itäkeskukseen. Turhaa olisi palata liikennöinnin alkutilanteeseen ja karkottaa nykyisiä matkustajia. Terveisin landbolainen opiskelija.
Sanoinkin, että se olisi vain yksi vaihtoehto. 10-20 minuutin välillä on suuri ero 15-30 minuutin väliin joten kyseinen järjestely ei olisi palaamista entiseen. Ennen ei myöskään kulkenut 91-bussia joten vertailu on mahdoton. HSL voi hyvin kilpailuttaa U830-870-reitin Sipoon ja Helsingin osuutta kulkevan "uuden" linjan, joka olisi tahdistettu nykyisten vuorojen kanssa.

Vielä yksi vaihtoehto olisi h77:n joka toisen lähdön koukkaaminen Landbossa (väli kuljettaisiin moottoritietä ja Landbossa nykyinen kieppi). h77:sta voi vaihtaa Viikissä tiheään 550:n, jos on menossa juurikin Itäkeskukseen. Matka-aika Landbo-Itäkeskus 19min+vaihto, Landbo-Sörnäinen 21min, Lanbo-R.tori 28min. Muutos h77:lle +2 autopäivää ja säästöt 93:n lakkauttaminen. 91 toimisi kuten nykyään, mutta tarjoaisi enemmän vaihtoyhteyksiä ajaen myös Landboon. 91V kulkisi pelkästään Karhusaaren ja Landbon väliä yhdellä autolla silloin, kun 91K ei kulkisi sekä ruuhkalinjana karhusaarelaisille, jos tarpeellista. h91:n määränpäät selvitettäisiin uudelleen ja poistettaisiin käyttämättömät pysäkit. Kiireiset jakomäkeläiset voisivat edelleen valita joka toisen vuoroista yksityismoottoritielinjana suoraan keskustaan, joka on mielestäni kohtuullista verrattuna esim. h75:n varrella asuviin, joille ei ole joka alueelle omaa moottoritielinjaa.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Linjojen h55 ja h24 muutokset ovat varsin mainiot, säästetään rahaa poistamatta yhteyksiä.

Tuskin tuossa muutoksessa mitenkään erityisesti rahaa säästyy, linjalta 55 vähenevät autot tarvitaan 24:lle kun automäärä tuplaantuu kahdesta neljään. Hyvää tuossa 24:n reitissä on että Kampin lenkki jätettiin pois ja ajetaan suoraan Rautatiekatua keskustaan, toisaalta Hietaniemen lenkki on talvikaudella aika turha ja silloin olisikin fiksumpaa ajaa suoraan Mechelininkatua, mutta varmaan selkeyden vuoksi päätettiin kaikki vuorot ajattaa Hietsun kautta.

---------- Viesti lisätty kello 11:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:24 ----------

519A:n iltapäiväosuudet Itäkeskus-Vuosaari-välillä ovat olleet suosittuja joten vastustan niiden (iltapäivävuorojen) lakkauttamista. Suositan 519:n A-vuorojen lisäämistä niin, että ympäri viikon joka toinen vuoro on A-vuoro. Marjaniemen kautta ajo on hyvä veto ja tarjoaa uuden yhteyden marjaniemeläisille; reittimuutos on muutenkin todella kätevä ja tarjoaa myös yhteyden Kallvikintieltä Porslahdentielle.

Ei liene liian hankalaa vaihtaa Itäkeskuksessa Metroon tai 98:n päästäkseen Vuosaareen, eikä tuo uusi yhteys paljoa Marjaniemeläisiä tai Kallvikintieltä Porslahdentielle haluavia palvelee kun niitä A-vuoroja ajetaan vain muutama varhaisaamussa ja myöhäisillassa, uusi reitti kerää ehkä kuitenkin aiempaa tehokkaammin aamuisin Lentokentälle töihin menijät ja iltaisin töistä tulijat.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

Mun mielestä 24 on hyvä noin. Tai siis eihän se hyvä ole, mutta paras mahdollinen. Selkeys – tai sen puute – on bussilinjaston heikoin lenkki tällä hetkellä. Sen sijaan, että olisi tehty erilaisia 24/A/B/K/N-versioita, päädyttiin yhteen linjaan, vaikka kiertely Hietsussa onkin turhaa. Minusta varsinkin kantakaupunkilinjalla ja erityisesti matkailijoiden suosimalla linjalla selkeys ajaa sen parin minuutin reittioikaisun edelle, eli hyvä näin. Samoin päivitetyssä versiossa on luovuttu teennäisestä kierroksesa Kampin metroaseman kautta, jolloin linja on saatu selkeämmäksi ja suoremmaksi ydinkeskustassa ja toisaalta Simonkatu ja UKK vapautuu kokonaan busseilta. Tässä muuten tulee käymään ihan "vahingossa" niin, että Länsimetron aloittaessa Simonkatu taitaa saada ihan oikeat ratikkakaistat.

Sitä vähän mietin, miten bussit mahtuvat sinne Hietsun kaduille mutta toivotaan että sopii.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

10-20 minuutin välillä on suuri ero 15-30 minuutin väliin joten kyseinen järjestely ei olisi palaamista entiseen. Ennen ei myöskään kulkenut 91-bussia joten vertailu on mahdoton.
Vielä yksi vaihtoehto olisi h77:n joka toisen lähdön koukkaaminen Landbossa (väli kuljettaisiin moottoritietä ja Landbossa nykyinen kieppi). h77:sta voi vaihtaa Viikissä tiheään 550:n, jos on menossa juurikin Itäkeskukseen. Matka-aika Landbo-Itäkeskus 19min+vaihto, Landbo-Sörnäinen 21min, Lanbo-R.tori 28min. Muutos h77:lle +2 autopäivää ja säästöt 93:n lakkauttaminen. 91 toimisi kuten nykyään, mutta tarjoaisi enemmän vaihtoyhteyksiä ajaen myös Landboon. 91V kulkisi pelkästään Karhusaaren ja Landbon väliä yhdellä autolla silloin, kun 91K ei kulkisi sekä ruuhkalinjana karhusaarelaisille, jos tarpeellista. h91:n määränpäät selvitettäisiin uudelleen ja poistettaisiin käyttämättömät pysäkit.

Vaihtoyhteys Landbosta U-linjoille on paluu entiseen. 91 on liikennöinyt tammikuusta 2009 kesäkuuhun 2009 reittiä Landbo-Länsisalmi. 91K:n reitti oli Länsisalmi-Talosaari-Kappeli-Landbo. Eli on kulkenut myös ennenkin ja vieläpä Landbohon. 91:n tarkoitus on kuljettaa koululaisia ja nykyisin se kulkee siellä missä koululaisia asuu. Pikkubussi ei kyllä aamuruuhkassa riitä Karhusaaren liikennevälineeksi.
77:n kyytiin on vaikeaa mahduttaa enempää ihmisiä. Esimerkiksi 7.25 Landbosta lähtevässä bussissa on kyydissä n. 40 ihmistä ja samaan aikaan Jakomäestä lähtevässä telibussissa on n. 60 ihmistä. Miten luulet, että ne voitaisiin yhdistää.
Henkilöautollakin tekee aika tiukkaa ehtiä Landbosta Rautatientorille 28 minuutissa. Realistisempi matka-aika on n. 40 min., mikä on sama kuin nykyisellä 93+metro yhdistelmällä. Ja täytyy vielä muistaa etteivät kaikki ole menossa keskustaan. Suuri osa 93:n matkustajista on menossa johonkin itä-Helsingin kouluun eikä suinkaan keskustaan asti.
 
Vs: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013

1:37 h40, vaihto h43:seen Thalian aukiolla.
Toki muitakin matkoja tehdään ja suurinta osaa matkoista palvelisi h40 vailla vaihtoa.

Ei tässä kyllä ole mitään järkeä. Esim. juuri yöllä H40 on muutama matkustaja ja H43:ssa tuulilasikuorma. Jos tähän on pakko jotain muutoksia tehdä niin lopetetaan vaikka H40 klo 21 jälkeen ja ajetaan H43, vaikka H43N:nä Ruskeasuolta Haagan amikselle H40 reittiä. Todella tyhmää alkaa pätkiä kuormitettua linjaa ja ohjata matkustajat pakkovaihdolla mummolinjaan. Päivällä H40 puolustaa paikkaansa kyllä.

Noh, tiedän kyllä että olet mieltynyt saamaan kaikki matkat vaihdollisiksi...
 
Takaisin
Ylös