- Liittynyt
- 22 Marraskuu 2007
- Viestit
- 829
Jossain on kerrottu, että VR olisi ollut pettynyt uudelleen matkustajaliikenteelle avatun Kolhon liikennepaikan matkustajamääriin. [...] Voisiko syrjäinen sijainti karkottaa matkustajia?
Niin, VR tosiaan pettyi matkustajamääriin Kolhossa. Siksi suuren taistelun viivytysvoitto, Haapamäen ilta- ja aamujuna, katkaistiin lopullisesti Vilppulaan. Se, mistä moinen pettymys VR:llä johtuu, on mielenkiintoisempi asia. Yleensä liikennöistijää toki käyttäjämäärät kiinnostavat, mutta käsittääkseni Kolholla ei ollut ainakaan mitään julkista matkustajatavoitetta, josta olisi pitänyt pettyä. Luulisi, että tietyntyyppisen liikenteen, (aikatauluissa varustettu H- ja P-tunnuksilla) tappiollisuutta korostavalla yhtiöllä ei pitäisi olla mitään intressejä voimakkaasti tuetun liikenteen suhteen, mutta näyttääpä olevan. Tosin asiaa on kenenkään ulkopuolisen paha arvioida, kun mitään tilastoja tai todellisia omia tavoitteita ei julkisuuteen kerrota. No, diktatuurin piirteitä ovat mm. salailu sekä valehtelu. Otetaanpa uusiksi. Suomessa liikenneasioita hoidetaan avoimesti sekä demokraattisesti, käyttäjien mielipiteet huomioiden.
Kolhon seisake on tosiaan kyläkeskuksen laidalla. Se voi olla osasyynä käyttäjämääriin, mutta erittäin kattavalla ja tiheällä liikenteellä saattaa olla myös osaa asiaan. Lähteehän sieltä nyt sentään kaksi junaa vuorokausessa etelään ja pohjoiseen. Kolhon liikennepaikka olisi pitänyt sijoittaa entisen Kaarelan seisakkeen kohdalle, joka on kylän keskellä. Nykyajan yliturvallisuusmääräykset tosin piti huolen, ettei järkevintä paikkaa voitu valita. Kohdalla kun sattuu olemaan kaarre, joten laiturinkin olisi pitänyt kaartaa! Mikä turvallisuusriski!