- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Myöhemin interrailasin Britanniassa ja olin lainannut yhdeltä kaveriltani paikallisen "Turistin" eli koko rataverkon kattavan aikataulun. Se oli melken yhtä paksu kuin puhelinluettelo.
Aikataulujen julkaisuformaatit ovat noista ajoista kovasti kehittyneet ja monipuolistuneet. Mitä tulee joukkoliikenteen aikatauluinformaation saatavuuteen, niin mielestäni internet on tähän mennessä kaikkien aikojen paras keksintö. Aikatauluhaut ovat erinomainen asia silloin kun toimivat tarkoitetulla tavalla, esim. matka.fi ei aiemmin/yhteen aikaan toiminut - sain aivan älyttömiä hakutuloksia: lähtö bussilla päinvastaiseen suuntaan, jossa vaihto ja paluu lähtöpisteen ohi (läheltä) kohteeseen, vaikka sillä aikaa olisi mennyt suorakin bussi kohteeseen. Aikatauluharrastukseen sekä omatoimiseen reitin ja vuoron valintaan sopii kuitenkin parhaiten perinteinen taulukkomuotoinen aikataulu, joka sisältää kyseisen välin kaikki vuorot kaikkine pysähdyksineen (rautateillä tavallista, muualla ei useinkaan).
Mielestäni olisi hyvä, jos internetissä julkaistaisiin (aikatauluhakujen lisäksi) mahdollisimman kattavia "aikataulukirjoja". Pdf-tiedosto jopa näyttää aikataulukirjan sivuilta. Esimerkiksi HKL:n kirja on tällä tavalla julkaistu ja sen voi tallentaa omalle koneelle yhdellä napsauksella. Aiemmin myös VR:n kaukoliikenteen "taskuaikataulun" sai talteen yhdellä napsauksella, mutta tältä osin palvelu on huonontunut nykyisellä aikataulukaudella: jokainen numeroitu taulu vaatisi oman napsauksensa. Britannian ja Saksan juna-aikataulut saa talteen yhdellä/muutamalla napsautuksella, joten sen ei pitäisi olla ylivoimaista pienemmilläkään rautateillä! Ranskan SNCF voisi laittaa sivuilleen haun lisäksi taulukkoaikataulutkin. Valitettavasti ranskantaitoni ei riitä tämänsisältöisen palautteen lähettämiseen.
Bussiliikenteen osalta erityisen ärsyttävää on kabussiyhtiöiden nettiaikataulujen julkaisukäytäntö: yhden paikallisbussilinjan aikataulu on tavallisesti neljällä erillisellä sivulla (kummaltakin päätepysäkiltä ja keskustasta kumpaankin suuntaan). Esimerkiksi näin Oulussa asuvana täkäläisen aikataulun tallennus vaatisi kohtuuttoman paljon turhauttavaa sormivoimistelua. Ratkaisu olisi hyvin yksinkertainen: aikataululinkkien listaan riittäisi lisätä yksi ainoa linkki, joka sisältäisi kaikki muissa linkeissä erillään olevat taulut! Aikaisemman omistajan aikana riitti tällainen yksi napsautus hiirellä. Kaikki keskikokoiset Suomen kaupungit ja joukko pienempiäkin on nykyään näitä kabussikaupunkeja. Niiden paperille painetut paikallisaikataulut ovat mielestäni sen sijaan laadukkaasti toteutettu. Mitä tulee nettiaikataulujen tulostamiseen, niin arvelen, että käytännöllisintä olisi, jos yhden linjan kaikki neljä aikataulua voisi tulostaa saman A4:n yhdelle puolelle sen sijaan, että tarvitaan kahden paperiarkin kumpikin puoli - matkustajanhan tarvitsee useimmiten tulla takaisinkin.
Viimeksi muokannut moderaattori: