No tämähän oli jo ennakoitavissa ja myös pelättävissäkin, eli kun Tampereesta tuli alueellinen joukkoliikenneviranomainen, niin liikennettä tullaan kehittämään vain ja ainoastaan Tampereen ehdoilla ja tarpeilla.
No niin, nyt vihdoinkin varsinaiseen asiaan, kun nyt on ensin mm. Ultrixin johdolla joristu yksi sivu kaikista epärelevantimmista asioista, kuten vaikkapa linjanumeroista. Kun vieläpä tuo kalvosarja on jo ollut melkein viikon netissä.
Asukasillassa itse olleena täytyy todeta, että aistittavissa on hyvin vahvasti sitä suurinta ongelmaa minkä uusi joukkoliikennelaki toi mukanaan. Uusia tilaajaorganisaatioita ei ole millään tasolla aidosti velvoitettu toimimaan yhteisymmärryksessä keskenään ja pitämään huolta siitä, että niiden toimivalta-alueiden välinen liikenne olisi toimivaa. Jotenkin tuntuu siltä, että tämä on jätetty täysin harkitsematta ja se jää nyt VR:n ja lähitulevaisuudessa vapautuvan pikavuoroliikenteen vastuulle. Tämä tilanne tulee olemaan kestämätön ja voidaan todellakin puhua tuholaista, sillä kyllä joukkoliikenteen jo muutenkin haja-asutusalueilla heikkoja edellytyksiä tulee voimakkaasti nakertamaan se, että todellisia matkustusketjuja velvoiteta huomioimaan.
JOLI:n esittämä VE1-ratkaisumallin suurin ongelma on se, että sen myötä yhteydet Muroleeseen ja Kekkoseen katoavat kokonaan, jos ELY-keskus tai Ruoveden kunta ei suorita ostoliikennehankintaa. Lisäksi Kaanaan ja Jäminkipohjan välinen seututiekin jää ilman mitään palvelua. Selvää on, että Ruoveden täytyy jotenkin hoitaa yhteys Muroleeseen ja Kekkoseen koululaisten vuoksi. Pelkään silti pahoin, että Muroleesta ei kuitenkaan jatkossa tule olemaan järkevää yhteyttä Tampereelle niille satunnaisillekaan matkustajille, sillä Ruoveden intressinä tulee olemaan lähinnä koululaisten kuljettaminen.
Jo asukastilaisuudessa kyseenalaistin vahvasti tuon lauantai- ja pyhäpäivien liikenteen hoitamisen yksinomaan Teiskoon suuntautuvilla autoilla, jos kerran vuorovälin on runkoreitillä tarkoitus olla n. 90 min. Tähän kun lisätään vielä liityntävuorot Aitoniemestä ja Viitapohjasta, niin pahaa pelkään, että ennen kaikkea viikonloppujen liikennöintikustannukset paisuvat. Kun tähän yhdistetään se, että useamman suun lausumana n. 900 000 euron vuotuisesta budjetista ei indeksikorotuksia lukuun ottamatta olla kasvattamassa rahoitusta, niin yhtälö tulee olemaan suuri kysymysmerkki. Vieläpä kun palvelutaso kuitenkin pyritään pitämään nykytasolla, niin tuosta viikonloppuliikenteestä uhkaa minun mielestäni tulla kallis rahareikä.
Jos ELY-keskus ei nyt kunnostaudu tässä asiassa, vaikka se on vielä nuori ja asemaansa hakeva joukkoliikenneviranomainen, niin tästä uhkaa tulla iso ja kallis floppi, jonka seuraamuksia joudutaan paikkailemaan vielä monen vuoden kuluttua. Se on kuitenkin selvää, että jos nyt menetetään asiakkaita, tulee heidän saaminen takaisin Teiskon kaltaisella haja-asutusalueella olemaan vaikeaa - ehkä suoraan sanottuna mahdotonta. Näkisin nyt olennaisena sen, että Pirkanmaan ELY ja Tampereen JOLI saisivat tuon viikonlopun hoidettua niin, että Virroilta ja Ruovedeltä olisi liikkumismahdollisuuksia Tampereelle ja toisaalta samalla palveltaisiin myös Teiskon runkoreittiä. Orivedelle on kuitenkin jo nyt riittävä palvelutaso.
Arkipäivien osalta tulisi olla edes yksi vuoro suuntaansa Tampere-Teisko-Murole-Kekkonen-Jäminkipohja-Ruovesi, jotta asiointimatkat Ruovedelle tai Tampereelle olisivat mahdollisia. Samalla hoituisivat myös Kämmenniemen koulun koululaiskuljetukset, aivan kuten nyt. Huomionarvoistahan onkin, että JOLI aikoo jatkaa koululaisten käyttämien vuorojen tuplaamista, joten tässähän on tiedossa vajaakäyttöistä kalustoa, jos ei samalla hankita järkevää pidemmällekin kulkevaa vuoroa. Perinteinen klo 7:00 vuoro Tampereelta Ruovedelle on oiva esimerkki siitä miten yhdellä ja samalla vuorolla hoituu useampi matkaketju.
Linjanumerodebatti on tässä vaiheessa vielä ennenaikaista ja silloin ohitetaan kaikki todelliset kipukysymykset.