- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,528
Helsingin ja HSL:n välillä on nähty erimielisyyksiä useammasta aiheesta, viimeisimpänä nopeusrajoitusten laskemisista aiheutuva liikennöintikustannusten nousu, Vihdintien raitiotien vaikutukset bussilinjaston sujuvuuteen ja Elielinaukion bussiterminaalin lakkauttaminen rakentamisen tieltä. Enemmänkin erimielisyyksiä on varmasti ja niitä voisi keräillä tänne, jotta nähtäisiin, kuinka laajasta ongelmasta on todellisuudessa kyse. Kevytmielisenä ajatusleikkinä mietiskelin että mitä käytännössä kävisi, jos HSL:n ja Helsingin kaupungin / HKL:n välille tulisi ilmiriita yhdestä tai useammasta asiasta? Minkälaista kiusaa osapuolet voisivat tehdä toisilleen? Nimimerkki 339-DF esimerkiksi heitti ilmoille ajatuksen siitä, että Helsinki estäisi HSL:n bussiliikenteen pystyttämällä linja-autoliikenteen kieltävät merkit Elielille. Olisiko HSL voimaton? Mitä jos HSL vaikka kostoksi pakottaisi A-vyöhykkeellä matkustavat ostamaan vähintään ABC-lipun?
Entä, jos HSL päättäisi kilpailuttaa kantakaupungin raitioliikenteen ja Helsinki sekä HKL vastustaisivat sitä henkeen ja vereen, kumpi olisi käytännössä renki ja kumpi isäntä? Tai jos Helsinki vaatisi ehdottomasti A-vyöhykkeen sisäisiä lippuja ja HSL ei suostuisi niitä tarjoamaan, onko Helsingillä sananvaltaa? Entä kuinka paljon valta-asetelmiin vaikuttaa muiden jäsenkuntien mielipide, mikäli kyseessä on alueellisesti Helsingin kaupungin sisäinen asia ja muut jäsenkunnat olisivat asiassa HSL:n puolella? Voiko Helsinki edes erota HSL:stä, jos muuta ratkaisua ei löytyisi? Tai voiko HSL viranomaisena potkia Helsingin ulos palvelualueestaan niin halutessaan?
Entä, jos HSL päättäisi kilpailuttaa kantakaupungin raitioliikenteen ja Helsinki sekä HKL vastustaisivat sitä henkeen ja vereen, kumpi olisi käytännössä renki ja kumpi isäntä? Tai jos Helsinki vaatisi ehdottomasti A-vyöhykkeen sisäisiä lippuja ja HSL ei suostuisi niitä tarjoamaan, onko Helsingillä sananvaltaa? Entä kuinka paljon valta-asetelmiin vaikuttaa muiden jäsenkuntien mielipide, mikäli kyseessä on alueellisesti Helsingin kaupungin sisäinen asia ja muut jäsenkunnat olisivat asiassa HSL:n puolella? Voiko Helsinki edes erota HSL:stä, jos muuta ratkaisua ei löytyisi? Tai voiko HSL viranomaisena potkia Helsingin ulos palvelualueestaan niin halutessaan?