- Liittynyt
- 27 Huhtikuu 2006
- Viestit
- 2,697
Toukokuisia kuvia lisää mm. Nurmijärveltä; http://aleksik.1g.fi/kuvat/Joukkoliikennekuvat 2012/Toukokuu 2012/?n=100
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Viiltävää analyysiä Blue1:sta; http://aleksik.1g.fi/#/blog/
Konetyyppien nimet pistävät ikävästi silmään. Avro RJ-85, (McDonnell Douglas) MD-80 tai MD-90, ATR 72 ja Boeing 717 ovat oikeat muodot. Viimeksi mainittuja valmistettiin Wikipedian mukaan 1998-2006, joten ovat ne kuitenkin 10-20 vuotta muita uudempaa teknologiaa, vaikkeivät toki enää tuliteriä.Viiltävää analyysiä Blue1:sta; http://aleksik.1g.fi/#/blog/
Konetyyppien nimet pistävät ikävästi silmään. Avro RJ-85, (McDonnell Douglas) MD-80 tai MD-90, ATR 72 ja Boeing 717 ovat oikeat muodot. Viimeksi mainittuja valmistettiin Wikipedian mukaan 1998-2006, joten ovat ne kuitenkin 10-20 vuotta muita uudempaa teknologiaa, vaikkeivät toki enää tuliteriä.
Itse olen lentänyt Blue1/SAS:lla vaihdon kanssa Lontooseen viime vuosikymmenellä. Muistaakseni mennessä Tukholman ja palatessa Göteborgin kautta, ihan vain kun siten sai halvimmat liput. Kun on lomalla ja matkustaa niinkin kauas, parin tunnin lisäys matka-aikaan ei oikeasti tunnu juuri missään. Mitä nykytilanteeseen tulee, se ei taida olla kovin yllättävä SAS:n talousvaikeudet huomioiden. Toki siinä meni vähän hukkaan Blue1:n koneiden maalaus ja muu varsin viimeaikainen brändäys.
Kumpikaan näistä kahdesta viimeisestä (RJ't tai ATR't) ei sovi putkessa kuormattavaksi matalien laskutelineiden johdosta joten niitä kuormataan ja puretaan bussimatkan päässä lentoasemarakennuksesta joissa on putket. Niinpä kääntöajat ovat pidempiä kuin putkessa kuormattavilla koneilla.
Helsinki-Vantaalla ainakin oli - ja eiköhän ole nykyäänkin - T1:n puolella osassa putkia sellainen erillinen alempana oleva kapea rullaovi, johon laskeuduttiin muutama porras alaspäin putkesta. Ainakin Finskin (Aeron) ATR:t käyttivät niitä. Jossain vaiheessa eivät muuten edes käyttäneet tuuppareita, vaan hurauttivat negatiivisilla säätölapakulmilla itse irti. Jotenkin on sellainen mielikuva, että myöhemmin se kiellettiin ja joutuivat turvautumaan tuuppareiden apuun.
Kuopioon, Pietarsaareen tm heikkojen matkustajavirtojen paikkoihin voidaan lennellä jollain turbopropeilla alihankkijoilla jolloin ei tarvitse SAS'n (Blue1:n) työehtosopimusten kanssa painia vaan thaimaalainen cabin crew hoitaa asian kuten tähänkin mennessä.
Saab200
Embaer 175 ja Embaer 190
(mukaan lukien osa HEL-ARN ja osa maakuntien lennoista ARN:n)