Arabian raitiotie 80 vuotta - tapahtumia 16.9.2006!

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,119
Raitioliikenne Arabiaan alkoi 16.9.1926. HKL juhlistaa 80-vuotispäivää vaunujen 12 ja 339 voimalla; vaunu 12 kulkee juhlaviikonloppuna 16.-17.9. linjan 6 vuorossa 51 (la klo 13.54-18.26 ja su 11.50-18.38) ja vaunu 339 tekee ilmaisia yleisökierroksia Arabiasta Vallilaan (lähdöt la klo 12.30, 13.35, 14.00 ja 14.45).

Vaunussa 339 1950-luvun asuun pukeutunut rahastaja myy ratikkapinssejä ja postikortteja. Arabian raitiotiestä on myös valmistunut pieni historiaesite, jota jaetaan vaunuissa 12 ja 339. HKL:n sivulla http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...itos/Ajankohtaista/Arabia+80+vuotta+16.9.2006 lisätietoja.

Huom! Harrastajilla on mahdollisuus kuvata koristellut vaunut 12 ja 339 vierekkäin Arabianrannan päätepysäkillä la noin klo 13.50!
 
Hienoja kuvia tuolla kuvaosiossa.
Kuvia katsellessa aloin miettiä mitenkä oli vanhaan aikaan sukupuoliroolit.
50/60 luvulla en muista kyllä nähneeni naispuolisia kuljettajia, koska mahtoi naisten tulo tapahtua. Olisi kyllä ollut luonnollista, että sodan jälkeen suurina ratikkavuosina naisia olisi todella tarvittu. Muistaakseeni samoilla vuosikymmenillä oli pari miespuolista rahastajaa vaunuissa?
Hienoja pukuja nuo vanhat villasiniset.

Miksiköhän meillä foorumissa on muuten kuvaosio erikseen, kyllähän ne kuvat mahtuisivat aihepiireihinkin.
Toisaalta tälläisten kuvien arkistointi olisi kyllä tärkeätä, se on nähty kiitollisena vanhojen kuvien esilletuotuna. Onko SRS:llä kapasiteettiä.
 
Jusa sanoi:
Miksiköhän meillä foorumissa on muuten kuvaosio erikseen, kyllähän ne kuvat mahtuisivat aihepiireihinkin.
Kuvathan eivät ole foorumin palvelimella, vaan ties missä kuvien omistajien valitsemissa palvelimissa. Foorumissa on vain linkit kuviin.

Jos kuvia on paljon viestien seassa, viestien lataaminen kestää, koska kuvien lataaminen kestää. Eli nyt ne, jotka eivät ole kiinnostuneet kuvista, eivät joudu odottelemaan kuvien latautumista. Kyse ei ole pelkästään asiakkaan omasta nettiyhteydestä, vaan myös siitä, miten kuormitettu on palvelin, jolla kuvat ovat.

Ruotsin ratikkaseuran keskustelufoorumilla on käytäntönä panna kuvat viestien sekaan. Samoin monilla muilla maailman foorumeilla, joille täältäkin usein on linkkejä. Minusta ei ole aina hauskaa odotella kymmenien kuvien latautumista.

Silti voisi olla ihan mukavaa, jos kuvia olisi silloin tällöin. Ne havainnollistavat. Tai näytteeksi voisi olla yksi kuva kokoelmasta, jota voi käydä halutessaan katsomassa.

Antero
 
Jusa sanoi:
Kuvia katsellessa aloin miettiä mitenkä oli vanhaan aikaan sukupuoliroolit.
50/60 luvulla en muista kyllä nähneeni naispuolisia kuljettajia, koska mahtoi naisten tulo tapahtua.

1966, muistelen jostain lukeneeni (?)

Minä taas kyselen, mistä lähtien ratikkakuskit ovat tarvinneet ajokortin. Käsittääkseni 80-luvulla noita ajokortittomia taisi vielä muutama olla. (Olen tätä ennenkin tiedustellut, mutten muista olenko saanut vastausta. En jaksa kaivella vanhoja viestejä.)
 
Kun viimeksi (eli aika kauan sitten) tutkin ajokokelaan opasta, niin vaatimuksena raitiovaunukuskille oli kuorma-auton ajokortti
 
Tuli tuossa tänään puheeksi vaunun 12 kyydissä, että pitkä aika on siitä, kun neliakselinen vaunu on viimeksi ollut vuoroliikenteessä viikonloppuna. Su 17.9. vaunu 12 oli linjan 6 vuorossa 51, mutta koskas viimeksi on ollut vuoroliikennettä neliakselisilla viikonloppuisin?

Linjan 2 lauantailiikenne loppui jo vuonna 1987, linjan 1 2004. Linjoilla 6 ja 8 oli säännöllisesti vuorovaunuina neliakselisia 1990-luvulla, mutta ainakin kutosella ne taisivat olla pelkkiä ruuhkia. Joskus kulttuuriratikkahuumassa kasia ajettiin pelkillä neliakselisilla - kai myös viikonloppuisin. Koskahan se mahtoi olla?
 
339-DF sanoi:
Tuli tuossa tänään puheeksi vaunun 12 kyydissä, että pitkä aika on siitä, kun neliakselinen vaunu on viimeksi ollut vuoroliikenteessä viikonloppuna. Su 17.9. vaunu 12 oli linjan 6 vuorossa 51, mutta koskas viimeksi on ollut vuoroliikennettä neliakselisilla viikonloppuisin?
Elokuun lopulla 1997 samana lauantaina, jonka jälkeisenä yönä prinsessa Diana menehtyi liikenneonnettomuudessa, linjan 1 kolmessa vakiovuorossa olivat RM3-Valmetit 20, 26 ja 28. Loput kolme vuoroa olivat Valmet-niveliä. Ilmiö oli kertaluonteinen.
339-DF sanoi:
Linjan 2 lauantailiikenne loppui jo vuonna 1987, linjan 1 2004. Linjoilla 6 ja 8 oli säännöllisesti vuorovaunuina neliakselisia 1990-luvulla, mutta ainakin kutosella ne taisivat olla pelkkiä ruuhkia. Joskus kulttuuriratikkahuumassa kasia ajettiin pelkillä neliakselisilla - kai myös viikonloppuisin. Koskahan se mahtoi olla?
Linjalla 8 ajettiin arkiliikenne maanantaista perjantaihin talvikausi 1996 - 1997 sekä syysliikenne 1997 vuodenvaihteeseen saakka vuoden 1959 vaunuilla. On mahdollista, että suunnilleen noihin aikoihin jokin laihialainen olisi sijoitettu kasille myös jonkun viikonvaihteen ajaksi jonkun vaunussa järjestetyn teatteriesityksen vuoksi. Valitettavasti kukaan ei ole voinut "todistaa" näin tapahtuneen esim. valokuvien avulla. Tuon ajan arkiliikenteestä tietenkin kuviakin on vaikka millä mitalla. Oli erikoista, että laihialaisia oli alkanut tauon jälkeen näkyä ajossa iltaisin vielä reilusti klo 23 jälkeenkin. Ykkönen ja kakkonen olivat lopetelleet jo selvästi aikaisemmin puhumattakaan muutamien linjojen ruuhkavuoroista.
 
Takaisin
Ylös