Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

Saisiko vaunuihin myös tilaa niille, joita häiritsee vieressä evästään mussuttava, täysillä musiikkia kuunteleva tai voimakkaasti löyhkäävä henkilö? Luultavasti ei, muuta oma auto on niitä varten, joille joukkoliikennematkustaminen ei sovi.

Minua häiritsee nämä keskarin juojat jotka useasti vielä jättävät tölkkinsä vaunuun ajelehtimaan. Turhan harvoin vaunuissa näkee tarkastajia tai vartijoita.
 
Saisiko vaunuihin myös tilaa niille, joita häiritsee vieressä evästään mussuttava, täysillä musiikkia kuunteleva tai voimakkaasti löyhkäävä henkilö? Luultavasti ei, muuta oma auto on niitä varten, joille joukkoliikennematkustaminen ei sovi.
Mainitsemiasi henkilöitä ei ratikoissa juuri koskaan tapaa eikä itkevä lapsikaan itseäni häiritse. Se oli vain nopeasti keksitty syy, kun ei ollut silloin pidemmälle perustelulle aikaa. Mutta joka tapauksessa ratikassa ei tarvitse olla tilaa kymmenelle lastenvaunulle, joten tilalla olisi hyvä olla lisää peräkkäisiä penkkejä, joita matkustajat kaipaisivat vastakkaispaikkojen sijaan. Näin ei kuitenkaan ole, koska suurille matkalaukuille on pitänyt löytää tilaa, joten tämä tila onkin varattu niille, koska laivalta tulijat nousevat kyytiin yleensä takaa. Joitakin kertoja on ollut tilanne, että matkalaukkupaikalla on ollut matkalaukkuja terminaalilinjalla, ja sitten on tultu lastenvaunujen kanssa. Tulija on pyytänyt siirtämään matkalaukut tieltään käytävän tukkeeksi. Tätä varten kieltokyltti olisi tarpeellinen ainakin terminaalilinjoilla.
 
Eipä kai siellä tanssilattiaa matkalaukkujen vuoksi ole, vaan siksi, että sinne mahtuu enemmän porukkaa. Ratikoissa kun kuitenkin on väkeä aika runsaasti, eli niitä ei voi sisustaa kuin busseja. Minäkin toivoisin kyllä enemmän istumapaikkoja, ja erityisesti menosuuntaan olevia istumapaikkoja. Itsekäs kun olen, en jaksa juuri kantaa murhetta siitä, kuinka monta pyörätuolia kyytiin mahtuu, vaan korvaisin mielelläni tanssilattian istumapaikoilla.
 
Sitä en ole muuten koskaan tajunnut, miksi leveät tilat puuttuu nimenomaan ovilta 1 ja 5. Kun raitiovaunu pysähtyy toisen vaunun taakse, puolet matkustajista tai enemmänkin tunkee sisään ovesta 1, joka on kapea ovi. Kun taas vilkkaalla pysäkillä ei ole toista vaunua ja vaunu pysähtyy etuosaan, matkustajat on hajaantuneena koko pysäkin mitalle ja puolet matkustajista tunkee sisään ovesta kapeasta ovesta 5.

Ovet 1 ja 5 mitoittaa sitten sen milloin vaunu pääsee lähtemään liikkeelle niillä pysäkeillä joilla vaunuja odotetaan koko pysäkin mitalla ja pysähtyy useita vaunuja samaan aikaan, ja ovi 1 hiljaisemmilla pysäkeillä joihin silti sattumalta pysähtyy kaksi vaunua samaan aikaan.
 
Se on niin, että vaihtoehtoina eivät ole leveät pariovet 1 & 5 vs. kapeat ovet, vaan ei ovia ollenkaan vs. kapeat ovet.

Jos katselet maailman matalalattiaratikoita, niin yleensä niissä ei ole etu- ja takaovia ollenkaan, vaan päädyt ovat koko lailla ovettomia. Oven mahduttaminen sinne päätyyn yhdessä matalan lattian ja mielellään akselillisen päätytelin kanssa on liki mahdotonta. Helsingissä se on mahdolista, koska nuo ovet koettiin erityisen tärkeiksi ja asian eteen oltiin valmiita näkemään erityistä vaivaa suunnitteluvaiheessa. Ovet nähtiin mm. turvallisuudentunnetta parantavina – ei synny pussinperää vaunujen päihin. Pariovia sinne ei mitenkään saa, mutta onneksi nämä kapeat ovet ahtaana ratkaisuna kuitenkin.
 
Viitosovella ainakin kynnys jää niin kauas pysäkkikorokkeesta, että itsenäisesti pyörätuolilla liikkuva ei mitenkään pääse sisään eikä ulos, rattaillakin on hankalaa.
 
Mainitsemiasi henkilöitä ei ratikoissa juuri koskaan tapaa eikä itkevä lapsikaan itseäni häiritse.

Itseäni on etenkin kovalla musiikkia kuuntelevat häirinneet aina enemmän kuin vauvat. Niitä tapaa usein, samoin hajuvesipommeja. Jostain kummasta syystä vahva hajuvesi häiritsee paljon enemmän kuin vaikkapa joku eksoottinen noutoruoka (jota tapaa myös silloin tällöin julkisissa).

Mutta joka tapauksessa ratikassa ei tarvitse olla tilaa kymmenelle lastenvaunulle, joten tilalla olisi hyvä olla lisää peräkkäisiä penkkejä, joita matkustajat kaipaisivat vastakkaispaikkojen sijaan.

Ratikka kulkee tasaisesti eikä matkat edes tulevilla pikaraitiolinjoilla ole yleensä niin pitkiä kuin metro- tai lähijunaliikenteessä, joten mielestäni sitä tilaa saisi olla, niin on myös seisomapaikat turvattu. Ei lapsiperheitä tai pyörällisiä apuvälineitä liikkuvia voi mielestäni jättää joukkoliikennepalvelujen ulkopuolelle, vaikka se kuinka vaatisi lisää tilaa.

Ja jos oikeasti istumapaikkaa tarvitsee, ei kannattaisi olla liian kranttu, vaan istua rohkeasti, vaikka joutuisikin toisen kanssa napit vastakkain. Ei suomalaiset oikeasti ole mitenkään niin poikkeavia muista pohjoismaalaisista, joten luulen ihmisten tottuvan siihen ennen pitkää.

Ja jos tila loppuu, niin sehän on vain positiivinen ongelma. Silloin joukkoliikennettä käytetään, ja siihen vastataan lisäämällä tarjontaa. :smile:

Laivamatkustajien kanssa onkin sitten vähän hankalampaa. Matkalaukkuja, kaljakeissejä, häiriöitä jne. varten tarvitsisi paljon lisävuoroja eikä niiden järjestäminen ole ihan iisi juttu.
 
Mutta joka tapauksessa ratikassa ei tarvitse olla tilaa kymmenelle lastenvaunulle, joten tilalla olisi hyvä olla lisää peräkkäisiä penkkejä, joita matkustajat kaipaisivat vastakkaispaikkojen sijaan.

Kuinka paljon arvioisit tällä muutoksella saatavan lisää matkustajia raitiovaunuihin nykyiseen nähden?
 
Kuinka paljon arvioisit tällä muutoksella saatavan lisää matkustajia raitiovaunuihin nykyiseen nähden?
Ei siihen välttämättä mahtuisi kuin kaksi istumapaikkaa. Mutta tällä hetkellä se on turhaa tilaa lukuunottamatta terminaalivuorrojen matkalaukkukäyttöä. Koskaan en ole havainnut kyydissä olleen niin paljon lastenvunuja, että ne eivät olisi mahtuneet niille varatuille paikoille. Seisoville matkustajille tilaa tarvitaan äärimmäisen harvoin, käytännössä melkein vain silloin, kun joku vuoro on jäänyt välistä. Articeissa on seisomatilaa hyvin muutenkin. Tällä hetkellä Articeita ei käytetä ruuhkaisilla linjoilla, joten ehkä tilanne on toinen, kun niitä otetaan käyttöön Töölön päälinjoille 4 ja 10.
 
Seisoville matkustajille tilaa tarvitaan äärimmäisen harvoin, käytännössä melkein vain silloin, kun joku vuoro on jäänyt välistä.

Tässä tapauksessa en kyllä näe mitään muuta ongelmaa kuin vähäinen lattiatila, joka kyllä hoituu poistamalla muutama penkki, jos ei sitten vaunuja joskus jotenkin ihmeellisesti pidennetä tavalla tai toisella.
 
Takaisin
Ylös