Assamiehen junabongaukset

Liittynyt
8 Tammikuu 2008
Viestit
1,410
Lomapassi tuli käytettyä. 3 uutta ja entuudestaan outoa reittiä tuli käytyä. Destinaatioitten detaljit tuli bongattua myöskin, ainoastaan yhden yhteyden (Tpe-Ri) IC jäi bongaamatta kunnolla.

Päämäärät/junareitit:
1. Hanko (VR:n *Ison Kirjan* reitti n:ro 2)
2: Orivesi keskusta-Juupajoki-Vilppula (Tpe-Hpk: reitti 11)
3. Kotka (reitti 12)
 
Vs: -Assamiehen- junabongaukset:

Vaihdot:
Hankoon mennessä vaihdot: (Ol-) Hki ja Kr. Hnk aikaa n. 1h 15min. Takaisin samaa reittiä. Vaihto Hki-Tpe, johon IC2-yhteydellä. Myös Tku-yhteys (Kr) ollut IC2.

Tpe lähtö Dm12-kiskoautolla, kuten myös Hnk. Destinaatio Hpm via Klo (Kolho).

Jatko Sk Vaasan henkilöjunalla, nykyisin nimitys taajamajuna. Konduktööri kummeksui junapassin leimaa (27.08.). Matka oli alkanut juuri jälkeen puolenyön Kemijärven yöpikajunassa, ja päivä oli oli vaihtunut lähtöön mennessä. Leimaamisajankohta ollut ehdottomasti 28.08. puolella.

Sk saapui IC-juna 23min. myöhästyneenä. Tuloaika viivästyi 20min. I matkapäivän saldona 1707 kiskokilometriä eli junakilometriä ajassa 23h 40min... :cool:
 
Reitti 12, destinaatio Kta: meno 3:lla vaihdolla, ja paluu 5:lla vaihdolla. Vaihtoasemien määrät siis, menossa 2 ja paluussa 4. Tpe-Ri yhteyttä ei saatu ylösotettua, vaununa leikkivaunu. Ri-Kta, koko matkan ajan vaihdoitta: Sm1, vaununa Eio-6228.

Vaihdot, meno: Tpe ja Ri.
Vaihdot, paluu: Kv(http://fi.wikipedia.org/wiki/Kv), Lh, Ri, Tpe.

Viimeinen matkaosuus avasi III matkapäivän sekä päätti Lomapassin. Kl. 01.15 yöpikajuna Roi:hin, jäätiin Ol.

Olisi ollut optio käydä esim. Yv kautta Ilm, ja edelleen Kaj -josta Ol. Sinnekin vievät tsekkiläiset Dm12-kiskobussit. Kiskokilometrejä olisi kertynyt 554.
 
Viimeksi muokattu:
NB: -Tähän laitellaan sitten paremmalla aikaa matkan yksityiskohtaisemmat detaljitiedot näkyviin: junavaunujen n:rot, veturimallit ja -n:rot, vaunujen valmistustiedot (valmistaja, vuosiluku)...
 
Uusi junapysäkki: 1.10 ke, alkaa liikennöinti rautateitten pysähdyspaikalta nimeltä Tornio Itäinen. Tavoitteenani on käydä ainakin kerran matkustamassa tuosta liittymästä. Helpoimmiten tämä käynee to, pe taikka la, n. klo 21:00 aikoihin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tornion_rautatieasema
 
Viimeksi muokattu:
Bongausdetaljit: lisään yleensä junalipun etupuolelle (näin kyllä, mikäli kyseessä ns. konduktöörinlippu) -taikka ostokuittiin seuraavat tiedot:
- veturin tyyppi
- veturin numero
- vaunun valmistuksen vuosiluku
- vaunun valmistusnumero, mistä ilmenee myöskin vaunutyyppi
- vaunun valmistanut konepaja
:cool:
Nämä siis, silloin kun matkustan junalla! :smile:
 
YLE:n Priima-ohjelmassa kuljettiin "pätkän verran matkaa" Kolarin pikajunan kyydissä. Koska reitti sivuuttaa Tornion kaupungin, kutsun sitä myöskin *Tornion pikajunana*. :smile::cool:

Itse asiassa ohjelmakohdassa taidettiin kulkea Kolarista aina Helsinkiin saakka. Pidin ohjelmaosuutta mainiona. :p
 
Viimeksi muokattu:
Ma, 22.9.: P801 Kouvolasta, veturinaan Sr1 nro 3032 ja konduktöörinvaununa Efit 23538. Myöskin ex. I lk. vaunu Ei 27002 junarungossa mukana. Kaikkiaan viitisen vaunua, joita ei kaikkia *tsekattu*. Bongaus/ylöskirjaus tapahtunut Ol. r.as. -jossa aikataulun mukainen pidempi pysähdys. Juna jatkoi edelleen Kemiin sekä pääteasemalleen Rovaniemelle (oletus).

Eilen, ma 29.9.: H410 Rovaniemeltä Kokkolaan. Bongaustapahtuma Ol r.as. (nyk. Oul). Veturina Sr2 nro 3209. Kond.v:nu: Efiti 23654. Junarungossa neljä vaunua, joita ei muita huomioitu.
 
Muudan huvittavampi huomio:
Tornion rautatieasemalla harrastetaan vielä tietääkseni lipunmyyntiä... Juna-aseman kauttahan ei olla liikennöity vuoden 1988 jälkeen. Vielä keväällä -04, muttei enää keväällä -05 kulkivat Kolarin yöpikajunat junapysäkin Tornio Pohjoinen kautta.

Nykyinen rautatiepysäkki on siis Tornio Itäinen.

Tornion r.as:n lyhenne oli Tor. Tarkoittaa myöskin viikinkien ukkosenjumalaa...:biggrin:
 
eilen, pe 3.10:
*Maitojuna* H210 (ex. H410) Km-Ol (Kem-Oul).
Vet. Sr2 nro: 3204. Vaunuletkassa (junarungossa) 4 v:nua.
Matkasin vaunussa: Ein23223, rak.vm-82.

Juna saapui Kem r.as., n. 5min. myöhästyneenä. Juna lähti Ol r.as. aikataulun mukaisesti, klo 19:05. Veturinkuljettajan vaihto, Ol (Oul).

"Maitojuna" = juna vailla ravintolavaunua... :biggrin:
 
Kokkolan *maitojuna* H410 eilen su 19.10.-08:
Eilen Rovaniemeltä aikataulunsa mukaisesti saapuneessa taajamajunassa oli yllättävän paljon vaunuja: kaikkiaan sinisiä päivävaunuja oli peräti 7 kpl.

Veturina Sr2, nro 3237. Eli suhteellisen "tuore tapaus"... ;)

Konduktöörinvaununa Efiti 23655. Muitten vaunujen speksejä ei otettu talteen. Aika tosin olisi sallinut senkin, pysähdysaikaa Ol (Oul) olisi ollut riittämiin, sitä kertyi suunnilleen 5 min. 3 sinistä päivävaunua jäi asemalle. Myöskin kuljettajan vaihto Ol.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen aiempi bongaus samasta junasta (H410).
Joissain yhteyksissä on myös junatunnus H210 mainittu. Aiempana tunnus oli ollut P602 (ROI-KOK).

Veturina Sr2, 3209. Kond.v:nuna, Efiti 23654. Bongauspäivää ei pystytä selvittämään merkinnöistä enää. Se on voinut kuitenkin olla ma 29.9.-08. Tapahtumapaikka Ol r.as. Vaunuyhdistelmä tavanmukaiset 4-5 v:nua.
 
Matkasuunnitelma (alustavasti).
Ti klo 23.55 Kemijärven yöjunalla H:kiin päärautatieasemalle. Saap. aika n. 08.30 aikoihin. Varasuunnitelmana saapua ensimmäisellä aamun Pendolinolla. Itse käyttäisin mielelläni termiä "S-juna". Mutta sehän onkin yksi Karjaan/Kirkkonummen (mutta ainakin Espooseen nyt kuitenkin enivei...) suuntaan kulkevista paikallisjunista...
:rolleyes::roll::confused:

Tulo Tornion (Kolari) yöpikajunalla. Aikataulu selvittämättä vielä. Tässä yhteydessä tämäkin olisi helppoa tehdä. Määräasemana oli tällöin Tornio Itäinen. Varasuunnitelmana tulla Roi:n myöhemmällä yöpikajunalla, sekä jäädä jo Ol pois kyydistä... ***raaps raaps***

Pitää vielä tsekata se, kumpi lähtee Hesasta aiemmin, Kolarin vaiko Kemijärven yöpikajuna... :???: *-Assamies-*
 
Viimeksi muokattu:
P 273 OL-KM eli Oul-Kem: klo 07.55-09.10. Vet: Sr1 n:ro 3104. *Lipunkirjoitusv:nu*: Efit 23550 (eli en istunut lippuun merkityllä paikalla), vm-85. Todellinen v:nu oli Eipt 27381, vm-04. Samassa v:nussa oli muutoin varsin hemaisevia nuorehkoja naismatkustajia. He jäivät Kemiin, olletikin osa opiskeluihin liittyvistä syistä johtuen.

Kuljin junan päästä päähän, eli kaikki makuuv:nut lävitse -jotta saisin bongattua vet. speksit. Muutoin menetellen tämä ei olisi ollut mitenkään mahdollista.

Junalle tulo: citybussi C. En bongannut speksejä tuosta ollenkaan...
 
Viimeksi muokattu:
Tänä aamuna (ke, 25.2.-09) noin siinä klo 09.50, taikka paria-kolmea min. sitä ennen -tuli aamujuna oletettavasti Kajaanista. Sitä veti Sr2-sarjan veturi n:ro 3221. Kaikki vaunut olivat sinisiä päivävaunuja.

Tummanruskeat puuvaunut eivät varmaankaan ole liikenteessä sitten vv.-75 aikojen jälkeen liiemmälti olleetkaan... :roll: :???:

Edempänä Koskenniskan taikka Intiön suunnassa pohjoiseen odotteli *sähörysä (sähköryBä) eli kaalihäkki Sr1, sarjanumeroltaan 3102 -eli ilmeisestikin uudempaa sarjaa...

Yleensähän itäradan eli Savo-Kainuu radan junat ovat, ainakin omien havaintojeni perusteella, käyttäneet lähes yksinomaan Sr1-sarjan venäläisvalmisteista vetokalustoa. :biggrin:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös