Assamiehen junabongaukset

Tummanruskeat puuvaunut eivät varmaankaan ole liikenteessä sitten vv.-75 aikojen jälkeen liiemmälti olleetkaan... :roll: :???:
Mistähän vaunuista oikein puhut? Puukoriset henkilövaunut jäivät pois kaupallisista henkilöjunista 1990-luvun alussa ja senkin jälkeen Eims- ja Em-vaunuja on nähty sotilasjunissa.

Ruskeat tavaravaunut (esim. Gbl, Gblk, Gbly) ovat olleet käytössä vielä 2000-luvullakin ja Gbly-vaunuja käsittääkseni liikkuu edelleen.
 
-Puukoriset henkilövaunut, jotka myöskin huopakattoisia...
Valmistussarjaa en muista; näitä kuitenkin näkee paljolti mm. ratapihoilla sekä tätäkin enemmissä määrin Haapamäen varikolla vieläkin. Haapamäellä piti oleman myöskin moottorikiitojuna "Rekolan Resla" eli "Porkkana"... :lol:
 
-"Jumbot ja muut"...

Juna-asemilla näkee usein etenkin "Jumboja" eli sarjan Tk3-höyryvetureita. Näitä käytettiin siirtotehtävissä sekä varmaankin kevyemmissä tavarajunissa lyhyillä reiteillä. Tämä siis vain ihan pelkkää arvuuttelua tämä...

Oulun rautatieasemalla ei enää höyryveturia ole. Se poistettiin vuosia sitten, varmaankin joskus 00-luvun taitteessa. Veturi oli kärsinyt ilkivallasta aikamoisesti. Höyryveturi oli iso, mutten enää voi sen mallia muistaa. Sijainti oli poliisi- ja oikeustalon liepeillä, heti radanrakentajien muistomerkin vieressä. Muistomerkki on lyhykäinen, kivinen silta muodoltaan.

Voisiko ehkä olla varteenotettava ajatus; siirtää joku vanha höyrypuhkuttaja wanhan autonkuljetusvaunun kaveriksi "0"-raiteelle. Se on lyhyt pätkä aseman puolella ja ennen 1-raidetta. Suora näköyhteys on osittain uudehkosta liikenteenohjauskeskuksesta. Kameravalvonta voisi turvata tuon *komistuksen* ehyenä säilymisen...
 
Viimeksi muokattu:
Oulun rautatieasemalla ei enää höyryveturia ole. Se poistettiin vuosia sitten, varmaankin joskus 00-luvun taitteessa. Veturi oli kärsinyt ilkivallasta aikamoisesti. Höyryveturi oli iso, mutten enää voi sen mallia muistaa. Sijainti oli poliisi- ja oikeustalon liepeillä, heti radanrakentajien muistomerkin vieressä.
Tämä veturihan oli Hv3 995 ja se on nykyään Suolahdessa Höyryraide Oy:llä kunnostettavana ajokuntoiseksi.

Tämä ketju sisältää ajoittain sen verran käsitysvapaata tajunnanvirtaa, ettei oikein pysy mukana.
 
Tk3=Pikku-Jumbo, Jumbo on ihan eri veturi.

Tämä ketju sisältää ajoittain sen verran käsitysvapaata tajunnanvirtaa, ettei oikein pysy mukana.
Anteeksi jos olen töykeä, mutta olenko ymmärtänyt oikein, että Assamies kärsii Aspergerin oireyhtymästä?
Minusta viestien asia selviää kyllä, kun ne lukee pari kertaa läpi ajatuksella ja asia tulee kuitenkin sanottua. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun näyttää olevan aiheiltaan Ouluun liittyvä ketju, niin ihmettelen, miksi Kolarin junien veturit vaihdetaan (sähkö/diesel) Oulussa eikä Kemissä?
 
Siksi koska VR on päättänyt, että niin "kannattaa" tehdä. Sopii nääs hyvin nykyiseen vihreään imagoon. :lol:
 
Siksi koska VR on päättänyt, että niin "kannattaa" tehdä. Sopii nääs hyvin nykyiseen vihreään imagoon. :lol:

Vaikka VR:lle vinoilu on rautatieaiheisten nettifoorumeiden maantapa, rohkenen heittäytyä vakavaksi, ja arvella, että kannattamattomampaa olisi ajella niitä vetureita Oulun ja Kemin väliä ilman vaunuja, jotta ne voitaisiin päittäin vaihtaa Kemissä. Oulu on astetta suurempi liikennevirtojen hubi, joten kalustofasiliteetit "kannattaa" olla siellä.
 
Minä taas uskon, että Kemissä voisi hyvinkin pitää Kolarin liikenteessäkin käytettäviä vetureita. Kyllähän niitä varmasti voi pyörittää tavaraliikenteessäkin niin, ettei niitä nyt aina tarvitsisi ajeluttaa tyhjinä. (Se on sitten eri asia, kuinka paljon on nytkin "tuhia" veturisiirtoja).
 
Tänä aamuna (ke, 25.2.-09) noin siinä klo 09.50, taikka paria-kolmea min. sitä ennen -tuli aamujuna oletettavasti Kajaanista. Sitä veti Sr2-sarjan veturi n:ro 3221. Kaikki vaunut olivat sinisiä päivävaunuja.

Tummanruskeat puuvaunut eivät varmaankaan ole liikenteessä sitten vv.-75 aikojen jälkeen liiemmälti olleetkaan... :roll: :???:

Edempänä Koskenniskan taikka Intiön suunnassa pohjoiseen odotteli *sähörysä (sähköryBä) eli kaalihäkki Sr1, sarjanumeroltaan 3102 -eli ilmeisestikin uudempaa sarjaa...

Yleensähän itäradan eli Savo-Kainuu radan junat ovat, ainakin omien havaintojeni perusteella, käyttäneet lähes yksinomaan Sr1-sarjan venäläisvalmisteista vetokalustoa. :biggrin:

Ei tämä juna ole tullut Kajaanista vaan Kokkolan suunnasta, joskin hieman myöhässä tai sitten sinulla on kello tunnin väärässä. Taajamajuna 403 ajetaan melko usein Sr2:lla, tosin joskus voipi olla myös Sr1:llä. Taajamajuna 403:lla saapumisaika Ouluun 8:50. Kello 9:50 starttaa sitten IC50 kohti Helsinkiä.
 
-Eilen i.p.: Dm12 Ol/Oul. r.as.:​
En muista enää n:roa, joskin olen sen ylös pannut. Sivussa kyltit Iisalmi (Idensalmi) - Ylivieska. Sisältä tuli kaksi VR:n kuoseissa kulkenutta kaveria, ja jututin heitä jonkin tovin, en kovin pitkään kuitenkaan.​

N:ro saattoi olla 4612, mutta se tieto varmistettava... Dm12:than ovat tsekkiläisvalmisteisia vehkeitä, bongasin tehtaan *spexit* ylös myös nekin.

Kiskobussi oli ollut tunnukseltaan n:ro 4415. Teksti (valmistajan laatta) kyljessä: "CKD Vagonka, Ostrava".​
Bongausajankohta: ke 25.3.-09, klo 16.42. Paikkana Oulun rautatieasema, laituri 1.
Dm12:n lempinimiä en muista, kaitpa niitäkin varmaankin jokunen löytyy... :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Tk3=Pikku-Jumbo, Jumbo on ihan eri veturi.


Anteeksi jos olen töykeä, mutta olenko ymmärtänyt oikein, että Assamies kärsii Aspergerin oireyhtymästä?
Minusta viestien asia selviää kyllä, kun ne lukee pari kertaa läpi ajatuksella ja asia tulee kuitenkin sanottua. :)

Kyllä, näin on asianlaita; dg F84.5: Aspergerin oireyhtymä... :roll: :rolleyes:
 
Sisältä tuli kaksi VR:n kuoseissa kulkenutta kaveria, ja jututin heitä jonkin tovin, en kovin pitkään kuitenkaan.
Tämänhän voisi ymmärtää niinkin, että kaverit olivat ns. "kuoseissa", eli puhalluttamista vailla entisiä VR:n työntekijöitä! :mrgreen:
 
Toive yöjuniin liittyen VR:lle:
Kainuun eli Savon radan yöjunapari takaisin!
Jos ensi eli tulevana kesänä haluaisi kulkea Karjalaan junalla, helpottuisi Lomapassin käyttö tuntuvasti. Muutoin on melkoisen hankalaa suunnitella päivän kestäviä matkoja Oulusta käsin, esim. Savonlinnaan, Joensuuhun, Lappeenrantaan ja Imatralle.

Ennen yöjuna lähti Oulusta noin klo 20.10 ja oli perillä aamu-yhdeksän jälkeen Helsingissä. Näin muistelen. Valitettavasti en ehtinyt käyttää tuota yhteyttä, sillä ei ollut tarvetta silloin matkanteolla P81-P82 junille. Muistaakseni se oli junaparin tunnus, mikä saattoi muuttuakin aivan yhteyden loppuvaiheissa.

Junayhteys Vuokattiin olisi myös toivottava, se jatkaisi Savo-Kainuun radalla Kajaanista Nurmekseen ja Lieksaan.

Itse olen kokenut yli 300km yhteyden linja-autossa istuen uuvuttavina. Matka-ajaksi muodostuisi olisi noin 4 tuntia. Tällaisia matkallisia *maksimi-yhteyksiä* olivat tuolloin esim. Oulu-Rovaniemi, Oulu-Vaasa ja Oulu-Jyväskylä.

Tämän määrän ylittävän matkan taikka matka-ajan kulkisin mieluiten junalla. Siinä on se ero, että junalla matkustaessa pystyy liikkumaan paremmin paikaltaan. Ravintolavaunu on myöskin merkittävä yksittäistekijä.
 
Takaisin
Ylös