Assamiehen junabongaukset

Tpe kutsuu taas: Asperger-syyspäivät Mansessa. [...] Pitäisi ensin tietää huokeat majoitusmahdollisuudet ja ohjelma, yms. muuta mukavaa. On ehkä hieman vaikeasti tähän esitettävää. Mutta: jos esim. jonkin museon lippuhinta on n. 6€ hujakoilla. Ja junailu Tpe-Pri maksaa vain n. 2 € enemmän. Niin: johtopäätös, ettei kahta puhetta tule tästä..!

Tervetuloa vaan Tampereelle, kyllä täältä kaikkea tekemistä löytyy. :)

Olen ymmärtänyt (lieneekö paikkansa pitävää?) että Aspergerin tapauksessa asioiden hyvä etukäteissuunnittelu on avuksi. Siispä nettiin suunnittelemaan. Vinkkejä löytyy esim. portaalin http://www.visittampere.fi/ kautta.

Edullista majoitusta löytyy esim. Omena-hotelleista, http://www.omenahotels.com/ . Tampereella näitä on kaksi, toinen ihan lähellä rautatieasemaa.

Museoiden ohella suosittelisin itse esim. pientä kävelyä Pyynikillä ja Pispalassa. Harjun päältä on komeat näkymät järville. Henkilökohtaisena anekdoottina kerrottakoon, että Pyynikillä näköalapaikalla olen vuosien varrella itse pohdiskellut isoja ja pieniä kysymyksiä sekä löytänyt vastauksia niihin: kun järvelle katselee, asioiden prioriteetit asettuvat itsekseen oikeaan järjestykseen. (Siellä mm. keksin aikoinaan ihan yhtäkkiä miten rakentaa kahden tutkintoni tutkintorakenteet siten fiksusti, että ei tule turhia päällekäisyyksiä ja säästin noin vuoden verran muuten "ylimääräisiä" opintoja ja nopeutin työelämään siirtymistä. :) )

Itse kyllä valitsisin päiväjunan Oulun ja Tampereen välille ja varaisin nipun hyvää luettavaa matkalle. Samoin vähän eväitä ettei tarvitse Avecraa rikastuttaa. Mutta makunsa kullakin.

(Tämä siirrettäneen OT-osastoon vaikka otsikon Matkailuvinkkejä Tampereelle alle?)
 
^Ok. :) & Ok. :biggrin: ^^
Tänään taas P266 Kem-Ol. Edessä Sr1 nr. 3099. Väriä en muista, taisi olla vielä *punaisissa*. Konduktöörin vaunu oli jo vihreissä. Omavaunu 1. keulasta eli olisiko ehkä #40. Tämä oli Ein 23228 ja vm-82.

Junankulku kutakuinkin ajallaan. En tarkkaan katsonut. Tulo Ol saattoi olla n. 2-3 min. at:a myöhempi. Satoi, ja oli kiire jo päästä kämpille. Siksi en jäänyt seurailemaan junan lähtöä Ol. :roll:

Erityistä: junankohtaaminen Hd. Odottavia oltiin, eli sivuutettava. ASemakuvia Kem. Yksinäinen Dv12 pääsi myöskin kuvatuksi. Väri vielä punainen. Kolmisen kuvaa kännykkäkameralla tuli oteltua. Junia ei kuvattu. :rolleyes: Lippuuudistus toi uuden ulkoasun junalippuun. Automaatti ei toiminut, jotenka konduktöörin lippu. Lipun hinta kohonnut 7 snt (0,07e).
 
Viimeksi muokattu:
Kiitän *Mansen kaweria* oiwista winkeistä & kutsusta kaunihisti!:cool:
Tampesterihan on meitien (assein) oma huvudstad... -joten eiköhän tulla näkyilemään sinne Kissanmaan maisemiin. Se on jokseenkin tarkaan 2 kk päästä.:D
 
Junalipun kertomaa: vaihtoveturi Dv12, väri pun. Saattoi olla nr. 2549, en ole varma. Näin sen sillalla, jonneka asti näkökykyni ei ole riittävän tarkka. Lisäksi veturi liikkui, n. 35 km/t (yleensä vaihtotöissä tietääkseni käytettävä ajonopeus).

Veturi Sr1, nr. 3051. P266, vaunu saattoi olla ehkä 56. En muista enää kovin tarkoin. :oops:
Konduktöörinvaunu 24202. Ei selvinnyt vaunuluokitus (esim. Efit/Efiti) tms.
Omavaunu uudistettu I kl. vaunu, saneerattu -04. Nr. 27370. Samassa myöskin tupakkaosasto. Oli tullut jotain konfliktia lähdön jälkeen Kem. Ilmeisesti osalla matkaajista alkoivat *hermot jo pettämään* Hd. Siellä odoteltiin n. 15 min. kohtaavaa Ic-junaa.:eek:

Junan lähtö Kem n. 10 min. myöhästyneenä.
Junan saapuminen Ol 25 min. myöhästyneenä.
En jäänyt seuraamaan mitään vaihto-operaatiota enää Ol (sen tarkemmin). Paitsi selvitin kond.vn statuksen eli numeroinnin. Vaunu oli vihreä.

---------- Viesti lisätty kello 21:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:03 ----------

^Täsmennän; Dv12 liitti uusia autovaunuja junan perään. Linjaveturia ei tietenkään vaihdettu. Kolarin (Kri) junat tekevät kylläkin niin Ol. Kemissä (Kem) on sähköistys, muttei esim. Torniossa (Tor).

---------- Viesti lisätty kello 21:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:10 ----------

^^"Junalipun kertomaa": siksi, että nuo matkadetaljit ovat aina lippuun -taikka ostokuittiin kirjoitetut... :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
P272 eilen Kem-Ol. Edessä parivetona 2x Dr16. Nämä olivat etummaisena ajaneesta alkaen n:rot 2807 & 2806. Koska bussi 20 oli ehtinyt jo mennä, niin jäin seuraamaan vielä j lähtöä. Edessä Ol-> oli Sr1 nr. 3082.

Omavaunu oli kond.vaunu: Efit 23524, vm-80. Juna kulki at:n mukaisesti.

Ei j-kohtaamisia ja vet. vaihto Ol, kuten tekstistä edellä ilmenee. J jälkeen tuli 2 muuta junaa, Ic H:gistä & H-j Kaj.

---------- Viesti lisätty kello 12:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:00 ----------

Koskapa busseja ei enää kulkenut, niin oli edessä kävely asemalta kotiin. Sateessa. Matkaa n. yli 4 km. :mad:
 
Eilen H410, Kem-Ol. (Kuinkas muuten. ;) ) J aikataulussaan, junakohtaus Myllykangas. Ic47 kohtasi. J käsitti 4 vaunua, jotka ääriään myöten täynnä. Minä istuin viimeisen vaunun matkatavarahyllyllä. Konduktöörinvaunusta olisi voinnut speksit ottaa. Vet. Sr2 3214. Omavn. Eit/Ein 23245, vm-83.

Ol ras. vastassa ystäväni junakuvaaja, joka ikuisti J saapumisen Ol.:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Ai, sittenkin Pri... :roll:
Tarkoitukseni on käydä ajoväli Tpe-Pri. Se avautuu tulevina AS-syyspäivinä. Ajoituksessa tulee olla hyvin tarkka, sillä Porin junat eivät kovin iltamyöhällä enää liikennöi. Tämän välin (Tpe-Pri) olen yhden kerran elämässäni ajanut. Moni matkustajajunista lienee edelleenkin H-juna. Silloin liput ovat edullisia.

Kuukauden kuluttua ehkä päääsemme näkemään sitten sen, että onnistuikos tumä juttu!:wink:
 
^Alustava suunnitelma olisi tulla yöpikajunalla P274 (Ol-Tpe). Paluu toisella yöjunalla, ehkä se voisi olla P273. Yö-Pendolla (päivän viim. juna tuolla reitillä, S59) olisi turhan raskasta palata, kun lisäksi tulisi n. 4-5 km mittainen kävely yöllä kotio. :frown:
 
^Alustava suunnitelma olisi tulla yöpikajunalla P274 (Ol-Tpe). Paluu toisella yöjunalla, ehkä se voisi olla P273. Yö-Pendolla (päivän viim. juna tuolla reitillä, S59) olisi turhan raskasta palata, kun lisäksi tulisi n. 4-5 km mittainen kävely yöllä kotio. :frown:
Suunnitelma peruuntui & Tpe:en matka jäi tekemäti tykkkänään. :(
 
Minimanse, Pikkutampere (Kem-Ol):
P266, sillä H410 oli jo ehtinyt mennä, jl: klo 17.35 (Kem)

vet. Sr1, n:eek: 3063 (pun.)
ov. Eipt27371/uud.vm-04
kv. Efit23565/vm.-86
jk: Hd
 
Ensi ma 5.12. Ol-Kaj, via P706.:D
Tämä muuttui kuitenkin: missASin tuon yhteyden. Näin se sitten meni: P708. Vet. Sr1, nr. 3049. Vaunut *kääntyivät takaisin tulosuuntaansa (->Ol)* Kaj. Eteen v-letkan toiseen päähän Sr1 nr. 3024.

Ov. Ei 27002, vm-04. Kv. ei bongattu. Rv. taisi olla myös j. mukana, jota ei bongattu. :oops:
 
Viimeksi muokattu:
kv. Efit23565/vm.-86
Muistelisin joskus aikaisemminkin kommentoineeni, että tätä vaunua ei ole enää tuolla numerolla olemassa. Tuollainen valmistajalaatta toki eteisistä edelleen löytyy, mutta vaunu on EFits 24301. Sellaisetkin laatat vaunusta löytyvät.
 
Kajaanissa siis P708:ssa käännetään veturi eteen (linjaveturi irroitetaan sitä edeltävästi) ja letka palaa Ol. Sillä on junakohtaus Utajärvellä P701:n kanssa.

Kaj. ras. sotilasjuna, jonka keulilla vihreä Sr1. Veturi kuvattu kännykameralla. Pvm. = to 8.12.-11.

Paluuyhteys P701:lla, josta erittäin tarkasti otetut spesifikaatiot otettu.

Kun P701 saapuu Ol, niin silloin *näytellään triangelidraama-kohtaus*. Kolme lähtevää/saapuvaa j. samanaikaisesti.
 
Eräs merkittävä syy tähän käyttämääni "koodikieleen": havainnon kirjaaminen Palstaan pitää tehdä hyvin nopeASti. Yhteys voi yllättäen katketa, kuten monesti käynyt. Tällöin havainnot/kirjoitetut tiedot katoavat kokonaisuudessaan.

Selainten merkistö-ongelma lienee ohitettu. Joskus jotkin selaimet antoivat skandi-merkkien tilalle kiinalaisia/japanilaisia.

---------- Viesti lisätty kello 22:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:36 ----------

P273 Ol-Kem tänään:
vet. Sr1 (pun.) no. 3053. Vet. kuvattu Ol ras.
Jl atm. Js +10 min. Jk: Myllykangas (Ic-j.)

Ov/Kv. Efits 24301, joskin vanha v-tieto näkyy.
Rv. Rkt 23829

Ugh. Olen puhunut.

---------- Viesti lisätty kello 22:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:39 ----------

Ed. speksit, Kaj-Ol (P701) löytämättä vielä. Jk. oli: Utajärvi. :oops:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös