Vs: Kaarnatien liikenne Alppilassa
Vielä 70-80-lukujen vaihteen tienoilla kaikki Merikoskenkadulta pohjoiseen jatkavat linjat ajoivat Alppilan kautta Kaarnatietä eivätkä suoraan Kemintietä. Taisi olla linja 33 Kaijonharju-Nokela ensimmäinen, joka ajoi suoraan Kemintietä. Silloin ei vielä ollut Kemintiellä pysäkkiparia niin kuin nykyisin. Kun pysäkit oli saatu Kemintielle, alkoi linjojen vähittäinen siirtyminen suoralle reitille. Lopulta jäljellä oli vain Koskelan linja 12.
Niin se taisi mennä, koko Kemintie mahtoi valmistua samaa aikaa Pohjantien kanssa eli n. 1966. Sitä ennen Iskoon kuljettiin juuri Alppilan kautta Kaarnatietä tai sitten Välivainion poikki Tarmontietä Puolivälinkankaalle. Tämä jäljempi yhteys katkesi moottoritien jaettua Välivainion ja Puolivälinkankaan erilleen. Siten Alppilan kautta kulkeminen esim. Kuivasjärvelle on ollut alunperin kovin luontaista eli on seurattu vanhaa polkua jonka varrella asiakkaatkin. Eihän vastaavasti Kehäteillä pk-seudullakaan kummoisesti joukkoliikennettä ole vaan siellä on lähinnä pikkuautoja ja rahtia. Kemintien varressa ei asu nytkään ketään joka nousisi tai jäisi linja-autosta joutumatta kävelemään satoja metrejä joka taitaa olla jo liikaa. Siihen tien reunalla olevaan ryteikköön nimeltä Leinonpuisto ei ainakaan aikanaan saanut rakentaa kerrostaloja, kun se oli ajankohtaista. Perustelu olemassa olevista joukkoliikenneyhteyksistä ei ollut riittävä.
Mutta se taisi tosiaan olla 33 joka oli ensimmäinen kulkija suoraa reittiä, olisiko ollut jopa niin että paikallisessa lehdessä puhuttiin "pikalinjasta" mitä se varmaan olikin, Alppilan liikennevalosyheröt veivät puolikymmentä minuuttia oli suunta kumpi hyvänsä.
Viimeiseksi jäivät tuo Pohjolan Veljesten 12 mutta myös Koskilinjojen 17. Niillä ajettiin 70- ja 80-lukujen runkolinjaa Koskelan ja keskustan välillä. Taisi 12 olla viimeinen linja (1987, tms?) millä oli rahastajat käytössä pysäkkiaikojen nopeuttamiseksi ja silti piti kaasu pohjassa kaahata. 17 suli aikanaan pois ja lakkautettiin, nyt 12 vaikuttaa olevan hyvin rauhallinen linja, niin ne ajat muuttuvat. Numerolla 17 ajellaan nyt ihan muita reittejä.
Nyt linja 11 on palannut takaisin Kaarnatielle. Olikohan muutos viime syksynä? Se näyttää ajavan M-P 5 min linjan 12 vuorojen edellä. Onko linja 12 niin ruuhkainen, että tarvitaan apulinja, joka kerää matkustajat sen edestä Kaarnatiellä ja johon Kaarnatielle menijät voivat nousta keskustassa tarvitsematta odottaa linjan 12 autoa? Vai olisiko niin, että viikonloppuisin kerran tunnissa ajava 12 oli liian harvoin kulkeva Kaarnatien matkustajille? Nyt linjojen 12 ja 11 yhteinen vuoroväli Kaarnatiellä on L,S 25/35 min etelään ja 20/40 min pohjoiseen.
Jos ihan tarkasti muistellaan wanhoja tikut silmissä, niin 11 ei tainnut koskaan Kaarnatietä kuljailla; wanha 11 kulki linjaa Välivainio - Keskusta - Lintula jolloin se ei käynyt Alppilassa lainkaan vaan kiersi maantiesillan keskustaan mennessä ja kääntyi Rajavillen betoniaseman portin ja Wetterin korjaamo-kahvio-huoltoaseman edestä keskustaan. Nyt Välivainion "palvelubussi" on 14 joka menee taas wanhaan 14:een verrattuna ihan uusia polkuja.
Vuorovälipulma on sinällään ihan tuttua Koskilinjaa. Muistelen ainakin 20 vuotta kuulleeni noitumista tuosta jonossa ajamisesta. Perusteluna on ollut paitsi että "ei pysty muuhun" niin myös että "näin mahdollistetaan hyviä vaihtoyhteyksiä".
Molemmat tuntuvat potaskalta. Tosiasiassa jonossa ajaminen ei mahdollista mitään järkeviä vaihtoyhteyksiä muille kuin jonon keulimmaisessa autossa istuvalle koska mitään keskustan terminaaleja tai muita vaihtopaikkoja missä jonossa edellä olleeseen autoon voisi vaihtaa, ei ole. Voisi olla toisin jos heilurilinjoilla olisi keskustassa joku ajantasaus- tms. paikka missä olisi muutaman minuutin vaihtoikkuna eri linjoille. Nyt kun ajetaan suoraan läpi keskustan, ei noin käy vaan katsellaan aina edellä menevän takavaloja kunnes saadaan hankittua oma auto. Sitten katselu loppuu.
Kaarnatien nousuja tuskin kovin paljoa enää on jäljellä eli tuskin kahden peräkkäinajo merkitsee paljoakaan.