Assamiehen onnikkabongaukset

Tänään Kemissä ja tarkemmin ottaen ennen kunnanrajaa ja Isohaaran voimalaitosta: Gold Linen #3 linjalla 10. Näyttäisi Wiima olleen ainakin oman arviointini pohjalta katsottuna. :cool:

---------- Viesti lisätty kello 19:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:53 ----------

Asia tarkistettu: kyllä on! Ao. ajopeli WiimaK201, vm-85. :cool:
 
Koskareitten #148 tänään:
Puolivälinkangasta kohti menossa via Alppila, linjalla 11.


---------- Viesti lisätty kello 18:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:01 ----------

Tänään ajettua: Citybussi linjalla C (kaikki paitsi #24 {sko. B-linjan vakkarivehje} on ajettu ko. linjalla).
Linjalla 22 #42 sekä linjalla 19 wanha cunnon Wiima #22. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Kaarnatien liikenne Alppilassa

Koskareitten #148 tänään: Puolivälinkangasta kohti menossa via Alppila, linjalla 11.

Vielä 70-80-lukujen vaihteen tienoilla kaikki Merikoskenkadulta pohjoiseen jatkavat linjat ajoivat Alppilan kautta Kaarnatietä eivätkä suoraan Kemintietä. Taisi olla linja 33 Kaijonharju-Nokela ensimmäinen, joka ajoi suoraan Kemintietä. Silloin ei vielä ollut Kemintiellä pysäkkiparia niin kuin nykyisin. Kun pysäkit oli saatu Kemintielle, alkoi linjojen vähittäinen siirtyminen suoralle reitille. Lopulta jäljellä oli vain Koskelan linja 12.

Nyt linja 11 on palannut takaisin Kaarnatielle. Olikohan muutos viime syksynä? Se näyttää ajavan M-P 5 min linjan 12 vuorojen edellä. Onko linja 12 niin ruuhkainen, että tarvitaan apulinja, joka kerää matkustajat sen edestä Kaarnatiellä ja johon Kaarnatielle menijät voivat nousta keskustassa tarvitsematta odottaa linjan 12 autoa? Vai olisiko niin, että viikonloppuisin kerran tunnissa ajava 12 oli liian harvoin kulkeva Kaarnatien matkustajille? Nyt linjojen 12 ja 11 yhteinen vuoroväli Kaarnatiellä on L,S 25/35 min etelään ja 20/40 min pohjoiseen.

---------- Viesti lisätty kello 14:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:59 ----------

Tänään Kemissä ja tarkemmin ottaen ennen kunnanrajaa ja Isohaaran voimalaitosta: Gold Linen #3 linjalla 10. Ao. ajopeli WiimaK201, vm-85.

Linja-autohistoriallisen Seuran Hetku-lehden 4/2009 numerossa kerrotaan, että Seura on saanut lahjoituksena Koiviston Auto Oy:ltä vm.1987 olevan auton, joka oli loppuaikoinaan GL 2 ja joka liikennöi viimeksi Kemin paikallisliikenteessä. Kun tämä nuorempi auto onnistui pääsemään turvatuille vanhuudenpäiville, niin liikenteeseen jäänyt vanhempi "Lapin Kulta" joutunee ennen pitkää romuttamolle?
 
Vs: Kaarnatien liikenne Alppilassa

Vielä 70-80-lukujen vaihteen tienoilla kaikki Merikoskenkadulta pohjoiseen jatkavat linjat ajoivat Alppilan kautta Kaarnatietä eivätkä suoraan Kemintietä. Taisi olla linja 33 Kaijonharju-Nokela ensimmäinen, joka ajoi suoraan Kemintietä. Silloin ei vielä ollut Kemintiellä pysäkkiparia niin kuin nykyisin. Kun pysäkit oli saatu Kemintielle, alkoi linjojen vähittäinen siirtyminen suoralle reitille. Lopulta jäljellä oli vain Koskelan linja 12.

Niin se taisi mennä, koko Kemintie mahtoi valmistua samaa aikaa Pohjantien kanssa eli n. 1966. Sitä ennen Iskoon kuljettiin juuri Alppilan kautta Kaarnatietä tai sitten Välivainion poikki Tarmontietä Puolivälinkankaalle. Tämä jäljempi yhteys katkesi moottoritien jaettua Välivainion ja Puolivälinkankaan erilleen. Siten Alppilan kautta kulkeminen esim. Kuivasjärvelle on ollut alunperin kovin luontaista eli on seurattu vanhaa polkua jonka varrella asiakkaatkin. Eihän vastaavasti Kehäteillä pk-seudullakaan kummoisesti joukkoliikennettä ole vaan siellä on lähinnä pikkuautoja ja rahtia. Kemintien varressa ei asu nytkään ketään joka nousisi tai jäisi linja-autosta joutumatta kävelemään satoja metrejä joka taitaa olla jo liikaa. Siihen tien reunalla olevaan ryteikköön nimeltä Leinonpuisto ei ainakaan aikanaan saanut rakentaa kerrostaloja, kun se oli ajankohtaista. Perustelu olemassa olevista joukkoliikenneyhteyksistä ei ollut riittävä.

Mutta se taisi tosiaan olla 33 joka oli ensimmäinen kulkija suoraa reittiä, olisiko ollut jopa niin että paikallisessa lehdessä puhuttiin "pikalinjasta" mitä se varmaan olikin, Alppilan liikennevalosyheröt veivät puolikymmentä minuuttia oli suunta kumpi hyvänsä.
Viimeiseksi jäivät tuo Pohjolan Veljesten 12 mutta myös Koskilinjojen 17. Niillä ajettiin 70- ja 80-lukujen runkolinjaa Koskelan ja keskustan välillä. Taisi 12 olla viimeinen linja (1987, tms?) millä oli rahastajat käytössä pysäkkiaikojen nopeuttamiseksi ja silti piti kaasu pohjassa kaahata. 17 suli aikanaan pois ja lakkautettiin, nyt 12 vaikuttaa olevan hyvin rauhallinen linja, niin ne ajat muuttuvat. Numerolla 17 ajellaan nyt ihan muita reittejä.

Nyt linja 11 on palannut takaisin Kaarnatielle. Olikohan muutos viime syksynä? Se näyttää ajavan M-P 5 min linjan 12 vuorojen edellä. Onko linja 12 niin ruuhkainen, että tarvitaan apulinja, joka kerää matkustajat sen edestä Kaarnatiellä ja johon Kaarnatielle menijät voivat nousta keskustassa tarvitsematta odottaa linjan 12 autoa? Vai olisiko niin, että viikonloppuisin kerran tunnissa ajava 12 oli liian harvoin kulkeva Kaarnatien matkustajille? Nyt linjojen 12 ja 11 yhteinen vuoroväli Kaarnatiellä on L,S 25/35 min etelään ja 20/40 min pohjoiseen.

Jos ihan tarkasti muistellaan wanhoja tikut silmissä, niin 11 ei tainnut koskaan Kaarnatietä kuljailla; wanha 11 kulki linjaa Välivainio - Keskusta - Lintula jolloin se ei käynyt Alppilassa lainkaan vaan kiersi maantiesillan keskustaan mennessä ja kääntyi Rajavillen betoniaseman portin ja Wetterin korjaamo-kahvio-huoltoaseman edestä keskustaan. Nyt Välivainion "palvelubussi" on 14 joka menee taas wanhaan 14:een verrattuna ihan uusia polkuja.

Vuorovälipulma on sinällään ihan tuttua Koskilinjaa. Muistelen ainakin 20 vuotta kuulleeni noitumista tuosta jonossa ajamisesta. Perusteluna on ollut paitsi että "ei pysty muuhun" niin myös että "näin mahdollistetaan hyviä vaihtoyhteyksiä".

Molemmat tuntuvat potaskalta. Tosiasiassa jonossa ajaminen ei mahdollista mitään järkeviä vaihtoyhteyksiä muille kuin jonon keulimmaisessa autossa istuvalle koska mitään keskustan terminaaleja tai muita vaihtopaikkoja missä jonossa edellä olleeseen autoon voisi vaihtaa, ei ole. Voisi olla toisin jos heilurilinjoilla olisi keskustassa joku ajantasaus- tms. paikka missä olisi muutaman minuutin vaihtoikkuna eri linjoille. Nyt kun ajetaan suoraan läpi keskustan, ei noin käy vaan katsellaan aina edellä menevän takavaloja kunnes saadaan hankittua oma auto. Sitten katselu loppuu.

Kaarnatien nousuja tuskin kovin paljoa enää on jäljellä eli tuskin kahden peräkkäinajo merkitsee paljoakaan.
 
Vs: Kaarnatien liikenne Alppilassa

Jos ihan tarkasti muistellaan wanhoja tikut silmissä, niin 11 ei tainnut koskaan Kaarnatietä kuljailla; wanha 11 kulki linjaa Välivainio - Keskusta - Lintula jolloin se ei käynyt Alppilassa lainkaan vaan kiersi maantiesillan keskustaan mennessä ja kääntyi Rajavillen betoniaseman portin ja Wetterin korjaamo-kahvio-huoltoaseman edestä keskustaan.

No näinhän se tosiaan olikin, linja 11 siirrettiin Välivainiolta Puolivälinkankaalle linjan 19 tilalle, kun linjan 19 päätepysäkki muutettiin Teknologiakylään.
 
Bussien liikennepalvelut huonontuneet! :mad:
Btw. -on vielä Koskareitten #149 vielä tunnistamatta sekä näin myöskin ollen ajamatta...

Ihmettelin pysäkillä sitä, että miksikäs ei Ysi saavukaan; se oli linjaltaan päälle 20min. myöhästyneenä. Meninkin siten Ysitoistasella, joka oli ihan aikataulunsa mukaisesti kulussa, jopa 1min. verran etuajassa Toripakalla. Linjapeli oli CarrusVega #69, Finnairin *väreissä* oleva lentokenttäbussi (-jota olen myöskin LE:ksikin kutsunut)... :roll:

Jatkoyhteys *Puokkarille* linja 6:n #61. Aikataulumerkintöjeni mukaan linja 6:n käyttö on jäänyt yllättävän vähäiselle. :oops:
---
Ensi kuun alussa seutuliikenteen 30 pv:n lataus kallistuu peräti 3€ (75€ -> 78€). Ja se on mielestäni nykyiseen palveluntasoon nähden kerrassaan liikaa..! :evil: Oulun kaupunki ei panosta tarpeeksi lähiliikenneyhteyksiin todellakaan (-viittaan tässä kohden sl. Kalevan uutistietoihin)... :eek:
 
Tuorein KA -värinen?
Ajoin tänään linja 12:lla (Kaakkuri-Koskela) #71:lla. Tuo Volvo8700:nen on näkemä muutettu sinivalkoiseen KA -väritykseen.

Btw. -on ajettu Citybussien linja C *lävitse*. Kaikki mahdolliset kombinaatiot ovat nytten käytetyt. :D Viimeinen, joka puuttui tästä *listasta* -oli #24, jolla nyt ajoin. :)
 
Viimeksi muokattu:
#149 havaittu! :biggrin:
Limingantullissa, viime la: n.kl. 17.50 aikoihin. Kyseessä lienee ollut linjaltaan yhdeksän huomattavan verran myöhässä ollut Kabuksen tehtaan tätä kirjoitettaessa mahdollisesti kaikkein tuorein tuote.

Su ajoa linjalla 6, alla oli Lahti-402 #48. Nelikasi yleisimmin ajellut linjalla yhdeksän, sekä myöskin mm. kolmekymmentäkaksi.
 
*Uusi tuorein-tuote tavattu!* :smile:​
Ti, n. klo 17:55 aikoihin Toripakalla oli suuntaan menossa oleva #150 -alias rekisteritunnukseltaan LYY-550... -Höö, tuota... ;) Se oli linjalla 6... :wink:​
 
*Lyyli* linjalla 12:
Viime la näyttäisi tuo samainen kulkuväline #150 (LYY-550) olleen linjalla 12. Bongaamispaikkana Merikosken tasku, kulkusuunta P. Kellonaika noin hieman päälle 20, arviolta 20:15.


---------- Viesti lisätty kello 18:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:35 ----------

Tänään turha kiemura... :oops:
Käväisin linja 14:n #64:n kyydissä (linja 3:n vakiovehje) tekaisemassa täysin turhan kiemuran Välivainiolla. Samalla tarjoutui ainutkertainen tilaisuus, testata myöskin tuota *paniikinhallintaa*... :-|
 
Viimeksi muokattu:
Tuorein *väriä vaihtanut*...
Koskilinjan lentokenttäversioinen Vega #86 on myöskin aivan tuoreeltaan vaihtanut väritystään. Liikennöi linjalla 19. :)
 
#150:
Koskilinja #150 on näkynyt linjoilla 6 ja 12. Tuorein näkemäni on #152 (LYY-652) ja se ajoi linjalla 13.

Lieneeköhän lakkopäivästä tulossa hyvitystä seutulippuun, kun *Koskikuskit* olivat viime la lakossa? :confused: Jos ei, niin onpa todella huono homma! Seutulippukin kallistuu juuri sopivasti peräti 3€:llä tässä aivan uhkaavan linja-autolakon alla. :mad:
 
*...lissee Kuskilinjaa...*
Eilen ajoin Kabus #150:lla linjalla 6. #152 näkyi ajelevan linjalla 12.
Kutonen on siirtynyt käyttämään muutaman muun ohella Kabusta...

Eilen myöskin *linjoille-paluu* eli seutukortin lataaminen, tällä kertaa jo 3€ korkeammin hinnoin... :mad:

Tänään ajelua linjalla 15, jolla ennennäkemätön peli, puolimatala #48...

#15 on nähty joitain v:koja sitten Tuirassa, linjalla 39... :roll:


---------- Viesti lisätty kello 17:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:05 ----------

Tuorein *väriä vaihtanut*...
Koskilinjan lentokenttäversioinen Vega #86 on myöskin aivan tuoreeltaan vaihtanut väritystään. Liikennöi linjalla 19. :)

Myöskin Volvo-Vega #87 on vaihtunut tuoreeltaan sinivalkoisiin. Tämäkin operoi linjaa 19. :)
 
Keski-Suomen reissut:
Olen muutamalla taannoisella Keski-Suomeen suuntautuneella automatkalla havainnoinut Koivurannan busseja, jotka ajavat mm. välillä Jyväskylä-Äänekoski.
Tamperelaisen liikennöitsijä V.Paunun vaunuja olen nähnyt myöskin. Ne taitavat kuulua EB-konsortioon..:?:

Parisen viikkoa sitten näin Vaasassa muutamia paikallisbusseja Kaupungintalon edustalla ja keskustassa. Minulla ei ollut realistisia bongaamisen mahdollisuuksia. Jokin bussi oli parkissa ja lähti sitten ilmeisesti linjalleen Kaupungintalon tienoilta.

Matka suuntautui edelleen kohti Kouvolaa. Vaikka tämä onkin nk. "virallinen" joukkoliikennepalsta, niin kait minulla on jokin oikeus kertoilla näistä kotimaisista retkistäni..:?: Vaikka aina ei ole yksinkertaisesti mahdollista näiden tarkoitusperien toteutukseen joukkoliikenteen kulkuvälineitä käyttääkään.

Vielä edelleen haluaisin pidättää oikeuden omintakeiseen kirjoitustyyliin, ylläpidon siitä tarpeettomasti niuhottamatta. Katson omaavani kyvyn kirjoittaa täysin ymmärrettävästi, niinkuten Asperger-henkilö ja vammainen olenkin:!:

Syy tähän äkilliseen purkaukseen löytyy asiallisen ja tyyliltään suhteellisen neutraalin palstaviestin turhassa deletoinnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Lopetus:
En koe enää tätä harrastusta mielekkäänä, joten olen lopettelemassa sitä. Lisäksi nykyinen sähköpostiosoitteeni lakkautetaan lähiaikoina. Ns. *vapaille laatikoille* ei käyttäjätunnusta voi siirtää. Tarkoitan tässä tällä ilmaisia vapaasti rekisteröitäviä *siviili* e-maileja. Minulla on niitä parikin, mutta niillä ei voi tälle keskustelualueelle kirjautua.

Kabuseista olen nähnyt #151:n Muhoksen TB-huoltamon pihassa jokunen aika sitten. Tänään näkyi taasen #152 linjalla 12, bongauskohtana Toripakka P. Auto siis menossa kohti Koskelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös