Vanhempien esimerkki heijastuu usein lapsien tapoihin. Kun vanhemmat ajavat autoa, niin kakaratkin sitten ostavat. Kun vanhemmat käyttävät julkisia, niin kakaratkin käyttävät. Tämä on ihan tutkittu juttu. Siinä on sitten kaukana se kestävä kehitys.
Täysin totta. Meidän perheessä on aina kuljettu julkisilla ja autolla ollaan menty käytännössä vaan mökille (jonne ei nykyisin kesällä ole mitään yhteyttä. Toki 7:n kilometrin päähän pääsee satunnaisesti, mutta sieltä ei juuri tavaroitten kanssa kävellä).Olen kulkenut julkisilla yksin 6-vuotiaasta asti. Eikä ollut ongelmaa, kun tunsin kaupunkia jo silloin hyvin. Tietenkin silloin pienenä ei uskaltanut käyttää mitään U-linjoja tai muita kummajaisia, mutta eipä niitä nykyään kaikki aikuisetkaan uskalla käyttää. Mutta periaatteena se, että julkisilla kuljetaan, vaikka autolla pääsisikin nopeammin. (Matkahan on jo harrastamista, mutta se ei todellakaan ole kaikkien julkisia käyttävien näkemys).
Olen itse asiassa kuullut eräiltä tuntemiltani ihmisiltä, kuinka maaseudulla ollaan valmiita odottamaan sitä harvoin kulkevaakin linja-autoa ja sovittamaan menot sen mukaan. Pääkaupunkiseudulla taas natistaan siitä, jos linja-autolla menisi matkaan 60 minuuttia ja autolla 35 minuuttia ja ei jakseta käyttää bussia sen takia. Kiire vaivaa ihmisiä.
Mitä huomasin viime kesän bussipassimatkallani, niin todellakin vaikka bussivuoroja olisi se yksi päivässä, niin kulkeminen sovitetaan siihen. Näin pääkäupunkiseutulaisena se tuntuu oudolta, mutta onhan se viisasta käyttää niitä vähiä vuoroja, ettei niitäkin lopeteta. Mutta eihän sitä loppuviimein ole juuri vaihtoehtoja, joko käytät bussia tai sitten itket ja käytät henkilöautoa.
Mennessäni eräällä luopioisten linjan vuorolla, kysyi eräs etupenkillä istunut matkustaja vuorojen matkustajamääristä. Kuljettaja esitelmöi aiheesta, mutta tiivistetty ajatus oli, että (syrjäseyduilla) linja-autolla kulkevat vain koululaiset ja eläkeläiset sekä joku satunnainen "normaali" ihminen. Ja "nuoriso hankkii auton heti kun voi, ja ajaa sillä aina, vaikka ei olisikaan varaa". Näinhän se kyllä valitettavasti kuitenkin on. Mutta taas täytyy muistaa vanhempien antama esimerkki.
Itse en tällaiseen härkävankkuriin maksusta menisi
=>linkki Tampereen seudun bussisivulle. Vastenmielinen tuo ympäriteippaus. Jos tuollaiseen mainosvälineeseen astuu sisään, matkustajalle olisi kyllä kohtuullista maksaa siitä jokin km-korvaus, eikä rahastaa häntä.
Kun potentiaalinen kulkija hakee matkustusvaihtoehtoja uusille satunnaisille reiteilleen, ei tällainen "Osuuskunta Karjakunnan" yhteyskosla saa kyllä yhtään pisteitä. Reissuun lähdetään kyllä ennemmin vaikka millä Ladalla. [...] Nyt aliarvioidaan matkustajia täysin sataprosenttisesti.
Itse olen kanssa kauhistellut kyseisiä idioottipark -teippauksia autoissa. Ne
ei todellakaan houkuttele ihmisiä kyytiin. Sillä vaikutelmaksi ei yksinkertaisesti muodostu laadukas matkustuskokemus, vaan mataka jossain umpeenteipatussa ikävässä bussissa. Jos matkstajia ihan oikeasti halutaan houkutella, niin tämä on täysin väärä keino.
Matka Tampereelta Idioottipuistoon kyseisellä vankkurilla ajetaan tosin lähes yksinomaan moottoritietä pitkin, joten mitään henkeäsalpaavia maisemia reitti ei tarjoa. [...]
Vaikka idioottipuistokonsepti selkeästi suosii yksityisautoilua, niin olisi joukkoliikenteenkin voinut kyseiseen laitokseen järjestää huomattavasti nykyistä toimivammaksi
Vaikka moottoritiellä ei olekaan mitään näkemisen arvoista, ei "pimennetyssä" bussissa vain yksinkertaisesti kiinnostaa matkustaa. Idioottipuiston ideahan on nimenomaan, että sinne tullaan autolla. Eli ei ole oikeasti mitään halua kehittää julkista liikennettä, vaikka se ei vaatisi suuria ponnistuksia. Kyllä tällaisien ideahelvettien teko pitäisi lailla kieltää, mutta kun kaupan ala lobbaa minkä kerkiää, puhumattakaan puoluetuista, niin muutosta ei liene luvassa. Sääli että tällainen pelleily on edes totta.