Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,242
Se, mitä nimität raskaan raideliikenteen verkoksi, ei ole ollenkaan samaa kuin Helsingin metro tai lähijunat. Se on lähinnä Stadtbahnia, jos eurooppalaista vertailua haetaan. Vaunujen leveys 2,6 m, laituri on kyllä korkea, mutta raideleveys 1067 tai 1435 mm. Käytössä sekä ilmajohto että sivukisko. Sisältä kaikki ovat samanlaisia.
Taikasana on ilmajohto ja saksisanka.

Vaunut.orgissa on hiljattain ollut esillä muutama kuva metron koejunasta matkustajaliikenteessä vuodelta 1975. Kuvien yhteydessä tuli kommenteissa esille "uusi havainto", että metrolla on nähtävästi ollut tuolloin käytössä sekarunko eli pehmeä sinipenkkinen (sekä siis tuuletusikkunallinen) M2 + pehmeä oranssipenkkinen (umpi-ikkunainen) M3. M1 paloi kelvottomaksi v. 1973. Ilmeisesti M4 on sitten laitettu sivuraiteelle huilimaan. Junarungothan ovat alun perin M1+M2, M3+M4 ja M5+M6. Viimeksi mainittu oli kovamuovinen oranssipenkkijuna eli nykyjunan penkkiproto.

Koetin etsiä joitain kuvia kirjahyllyssä lojuvista Metrotoimiston sen aikaisista toimintakertomuksista, vaan en kyllä sekajunakuvaa (eri sisustusjärjestelmä ja tuuletusikkunat) M2+M3 löytänyt. Osui vain silmiini muutama nyt tänäpäivänä sykähdyttävä lause, jotka on tullut tietenkin jo muinoin luettua. Vaan laitetaan ne nyt muistin aikana muillekin tässä esille!

Helsingin kaupungin Metrotoimiston vuoden 1975 toimintakertomuksesta:

"Virtakiskolaitoksen suunnittelu saatiin päätökseen varikkoa lukuunottamatta. Varikolla luovuttiin ilmajohdinjärjestelmästä ja siirryttiin virtakiskoon radan sivussa."

"Automaattisen liikenteenohjausjärjestelmän suunnittelua jatkettiin."

Oli siis käytännössä tuohon asti ollut olemassa visio kattovirroitinsysteemistä, tosin käyttökohteena vain Roihupellon varikon ratapiha. Automaattiajo oli myös vielä ajatuksena.
 
M1 paloi kelvottomaksi v. 1973.
Onko lainkaan selvinnyt mikä sen tulipalon aiheutti?

Oli siis käytännössä tuohon asti ollut olemassa visio kattovirroitinsysteemistä, tosin käyttökohteena vain Roihupellon varikon ratapiha. Automaattiajo oli myös vielä ajatuksena.

Mitä etuja sillä pelkästään varikon kattavalla kattovirroitinsysteemillä olisi saavuttanut? Onko sellaista muualla käytössä?

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Mitä etuja sillä pelkästään varikon kattavalla kattovirroitinsysteemillä olisi saavuttanut?
Ratapiha olisi esteetön esim. huoltomiesten kävelemiseen raiteiden poikki niin kuin on VR:n sähköjunavarikolla Ilmalassa tai HKL:n raitiovaunuhallissa Koskelassa.
 
Vaunut.orgissa on hiljattain ollut esillä muutama kuva metron koejunasta matkustajaliikenteessä vuodelta 1975. Kuvien yhteydessä tuli kommenteissa esille "uusi havainto", että metrolla on nähtävästi ollut tuolloin käytössä sekarunko eli pehmeä sinipenkkinen (sekä siis tuuletusikkunallinen) M2 + pehmeä oranssipenkkinen (umpi-ikkunainen) M3. M1 paloi kelvottomaksi v. 1973. Ilmeisesti M4 on sitten laitettu sivuraiteelle huilimaan. Junarungothan ovat alun perin M1+M2, M3+M4 ja M5+M6. Viimeksi mainittu oli kovamuovinen oranssipenkkijuna eli nykyjunan penkkiproto.
Katselin tuossa vanhoka kuvia M3-M4:n romuttamolle viennistä ja M5-M6:sta, joka vielä oli metrovarikolla kun SRS siellä kerran vieraili. Näissä kuvissa ei näkynyt tuuletusikkunoita.
Että ilmeisesti tuollainen sekarunko on täytynyt olla jossain vaiheessa.
Vai olisivatko vaihtaneet tuuletusikkunat pois ennen romutusta.;)
SRS:n sivuilta löytyy kuva tunneliprofiilin mittausvaunusta M2. Siinä on tuuletusikkunat.
 
Viimeksi muokattu:
Että ilmeisesti tuollainen sekarunko on täytynyt olla jossain vaiheessa.
Vai olisivatko vaihtaneet tuuletusikkunat pois ennen romutusta.;)
Näyttää varsin ilmeiseltä, että M1:n palon jälkeen liikenteessä on ollut sekarunkokin (M2+M3) jossain vaiheessa. M2:n päädyttyä mittausvaunuksi M3 lienee kytketty takaisin M4:n kanssa sellaiseksi pariksi, joksi ne oli alkujaankin tarkoitettu. Minullakin on 1980-luvulta sellaisia kuvia, joissa näkyy vaunupari M3+M4 ja junan kaikki sivuikkunat ovat "umpilasia" ilman tuuletusosaa.
 
Tuo automaattimetro ei oikein hyvältä kuulosta. Tulee mieleen tilanne lauantailta Rautatietorin kuilusta, jossa iäkäs mies putosi kahden metrovaunun väliin, jolloin koko metroliikenne pysähtyi. Samaisesta tilanteesta oli kuva(, (jonka minä satuin ottamaan) UL 100:sen 22 tammikuuta numerossa. Tuossa tilanteessa olisi voinut olla vaikeampi pysäyttää metroliikennettä.
 
Takaisin
Ylös