Vs: Automaattinen metro
Onko Vristo missään ehkä kiinankielisillä sivustoilla kerrottu, miksi tämä ei ole kuljettajaton?
Kiinassa kaikki uudet metrot toimivat miehitetty automaatioajo-periaattella. Työvoimaa kuitenkin riittää ja Kiinan tapaisessa valtiossa kaikkialla on valvojansa, joten nämäkin kuljettajat ovat siis enemmänkin metrojunanvalvojia kuin kuljettajia. Väkirikkaimmissa metrokaupungeissa, kuten Pekingissä, Shanghaissa ja Guangzhoussa on jopa laiturilla erilliset valvojat matkustajien kontroloimiseen ja ovikäyttäytymisen valvontaan. Syytä onkin, sillä ainakin Shanghaissa homma on joskus tosi villiä kun kaikki ryntäävät asemalle saapuvaan junaan ja yrittävät saada istumapaikan. Hupaisaa katsottavaa kertakaikkiaan moinen hosuminen. Mutta toistaiseksi Kiinassa en tiedä yhtään miehittämätöntä automaattimetroa, Singaporessa ja Kuala Lumpurissa on. Esimerkiksi
tältäsivustolta löytyy tietoa Hongkongin metron eli MTR:n junien tekniikasta. Myöskin siellä istuu train operator eli "junankäyttäjä" ohjaamossa ja painaa nappia antaakseen lähtökäskyn. Juna ja järjestelmä hoitaa sitten kaiken muun junan ovien sulkeutumisesta aina seuraavalle asemalla saakka.
En tunne Pekingin ilmasto-olosuhteita, mutta esim. Singaporessa asemien laituriseinillä on toinenkin hyvä syy kuin automaattiajo. Nimittäin ilmastointi. Asemat ja junat ovat ilmastoituja, mutta eivät tunnelit.
Tuolla Kaakkois-Aasian maissa kaikki uudet metrot ovat lähes saman kaavan mukaan suunniteltuja ja rakennettuja; Kiinassa on jo metrostandardi, joka koskee niin asemia kuin juniakin. Samaa kaavaa noudatetaan muuallakin, kuten vaikkapa
Bangkokissa Thaimaassa ja juuri
Singaporessa tai vaikkapa
New Delihissä Intiassa. Ilmastointi on todella tarpeen monissa noissa kaupungeissa ja Pekingissäkin saattaa lämpötila nousta kesäisin noin 40 aseteeseen. Mielestäni on hyvä joukkoliikenteen imagon kannalta, että metrojärjestelmillä on aika yhteinäinen korkea standardi. Siellä nuo järjestelmät ovat todella nimensä veroisia eli "massajoukkoliikennevälineitä".
Linkittämissäsi kuvissa näkyivät maanpäällisillä asemilla laiturikaiteet portteineen. Olisikohan tälle kaikelle yksi syy ihan vain turvallisuus suuren ihmismäärän vuoksi?
Sekin on varmasti syy ja estääpähän se jossain määrin ilkivaltaista käyttäytymistä, vaikkakin tuolla sitä ei juuri metroissa näy, sillä sanktiot siitä ovat niin kovat. Voi olla myös, että tuollainen tietokonepohjainen järjestelmä vaatii asemille tuollaiset toimiakseen luotettavasti. Tarkoitan tällä sitä, että joka asemalla junat ja nuo portit käyttäytyvät samallalailla. Portin koko vaan hiema vaihtelee aseman mukaan eli tunnelissa koko laituriovi ja maanpäällisillä asemilla tuollainen "puoliportti". Luulisi sellaisen helpottavan järjestelmää. (Tämä on siis vain minun oletukseni)