Törmäsin tässä uutisia lukiessa mainintaan UC:ssa kehittyvästä automaattisesta bussista. UC:n bussi ei kuitenkaan ole täysautomaatiinen, käsitellen vain pysäkeille ja pysäkeiltä ajon ohjausta.
Automaatio sinänsä ei ole uusi ajatus, mutta uudet toteutukset perustutkimuksensa kanssa tuonevat sen hiljalleen osaksi todellisuutta, kuten Alankomaissa Eindhovenissa. Voisin nähdä automaation tulevan hiljalleen myös joihinkin BRT-järjestelmiin, jotka ovat pitkälti eroteltuina muusta liikenteestä: tällöin ohjausjärjestelmän ei tarvitsisi huolehtia ennakoimattomasta liikenteestä.
Suomessa näillä ei liene paljoa merkitystä huolimatta kasvavista kuljettajakustannuksista, mutta entä muualla maailmassa?
Automaatio sinänsä ei ole uusi ajatus, mutta uudet toteutukset perustutkimuksensa kanssa tuonevat sen hiljalleen osaksi todellisuutta, kuten Alankomaissa Eindhovenissa. Voisin nähdä automaation tulevan hiljalleen myös joihinkin BRT-järjestelmiin, jotka ovat pitkälti eroteltuina muusta liikenteestä: tällöin ohjausjärjestelmän ei tarvitsisi huolehtia ennakoimattomasta liikenteestä.
Suomessa näillä ei liene paljoa merkitystä huolimatta kasvavista kuljettajakustannuksista, mutta entä muualla maailmassa?