Automaattiset pysäkkikuulutukset

Juuri nämä YTV-alueen junien kuulutukset ovat ärsyttävän "ettästiedätte-henkisiä" kun metron nainen sanoo enemmänkin "se-ja-se, olkaa hyvä".

Ja taas Koalaa pidetään hulluna tulkintojensa takia :D

Ei ollenkaan hullu kommentti Koalalta. Olen jokseenkin samaa mieltä.

VR:n kuulutukset ovat kieltämättä teknisesti viimeisen päälle tehtyjä. Käsittääkseni teksti on nauhoitettu lyhyinä sanan tai muutaman sanan äännejaksoina, joista sitten ketjutetaan kokonainen kuulutus. Ainakin asemilla lienee näin. Ja kuuluttaja ääntää erittäin selkeästi, mikä lienee ollut valintakriteeri. Mutta jos koko päivän joutuisi kuuntelemaan noin selkeästi äännettyä puhetta lähes taukoamatta, niin viiraamaan kai se alkaisi. Luonnollinen puhe ei ole niin liioitellun selkeää.

Metrossa kuulutukset ovat aavistuksen verran luonnollisemmalla nuotilla lausuttuja.

Uskon kuitenkin että vaikka joku radioääni pystyisi kaikkein neutraaleimpaan suoritukseen. Nimeä en osaa sanoa, koska äänen pitäisi olla niin neutraali ettei sitä välttämättä osaisi yhdistää kehenkään tunnettuun henkilöön.
 
Uskon kuitenkin että vaikka joku radioääni pystyisi kaikkein neutraaleimpaan suoritukseen. Nimeä en osaa sanoa, koska äänen pitäisi olla niin neutraali ettei sitä välttämättä osaisi yhdistää kehenkään tunnettuun henkilöön.
Jaa, mutta miten olisi VR:n kanta-asiakas Simo Frangén kuuluttajaäänenä?

"Taajamajuna Tampereelle lähtee raiteelta 9. Isokokoinen moi!" :)
 
Oli kuuluttaja kuka tahansa, ei ainakaan minun mielipiteeni asian tiimoitla ole muuttunut miksikään.

Turistien osuus on kuitenkin suhteellisen vähäistä siihen nähden, kuinka paljon vakikäyttäjiä kulkee vakilinjoillaan päivästä toiseen työmatkaliikenteessä. Jos autoissa on jo jonkinlainen näyttöjärjestelmä, joka todella kertoo sen seuraavan pysäkin nimen, ei siinä kuulutusta tarvita sen lisäksi.

Hiljaisempina aikoina, kun ei tarvitse edes pysähdellä kuin satunnaisesti, voisi kuulutuksia tulla pahimmillaan 10-20 sekunnin välein, kun järjestelmä kertoo Tipotiet, Rajaportit, Pulterit, Ahjolat ja muut itsestäänselvyydet. Ja paikannuksen epäonnistuessa järjestelmä kertoo jotain aivan muuta kuin mitä pitäisi - niin hyvin toimivaa paikannusjärjestelmää ei ole vielä tuotannossa, etteikö jotain vikojakin olisi.

Jyrkkä ei edelleen. Ja varmasti suosin sellaisia vuoroja, joissa mitään turhia kuulutuksia ei tulisi. Esim jos Tampereen joukkoliikenteessä sisäisillä linjoilla moiseen hölmöyteen mentäisiin, niin varmasti kulkisin matkani aina kun mahdollista pelkästään yksityisten liikennöitsijöiden vuoroilla, joissa ko järjestelmää ei olisi.
 
Turistien osuus on kuitenkin suhteellisen vähäistä siihen nähden, kuinka paljon vakikäyttäjiä kulkee vakilinjoillaan päivästä toiseen työmatkaliikenteessä. Jos autoissa on jo jonkinlainen näyttöjärjestelmä, joka todella kertoo sen seuraavan pysäkin nimen, ei siinä kuulutusta tarvita sen lisäksi.

Mitenkäs näkövammaiset tai muuten huonosilmäiset, jotka tätä alun perin ovat esittäneet?

Vai onko niin, ettei matalalattiabussejakaan oikeastaan tarvita, kun pöyrätuoleja näkee niin vähän busseissa? Ja hissit voi saman tien unohtaa kerrostaloista kun suurimmalla osalla on terveet jalat?

Minusta kuulutusten haitta on olematon tai korkeintaan marginaalinen siihen nähden miten hyödyllinen / tärkeä se on useammallekin kuin yhdelle asiakasryhmälle.

Hiljaisempina aikoina, kun ei tarvitse edes pysähdellä kuin satunnaisesti, voisi kuulutuksia tulla pahimmillaan 10-20 sekunnin välein, kun järjestelmä kertoo Tipotiet, Rajaportit, Pulterit, Ahjolat ja muut itsestäänselvyydet. Ja paikannuksen epäonnistuessa järjestelmä kertoo jotain aivan muuta kuin mitä pitäisi - niin hyvin toimivaa paikannusjärjestelmää ei ole vielä tuotannossa, etteikö jotain vikojakin olisi.

Mitä haittaa tuosta olisi? Ei hiljaisuus ole mikään perusoikeus, jonka varjolla voi polkea muiden yhtä legitiimiä oikeutta saada infoa ja matkustaa omatoimisesti fyysisistä rajoitteistaan huolimatta.

Jyrkkä ei edelleen. Ja varmasti suosin sellaisia vuoroja, joissa mitään turhia kuulutuksia ei tulisi. Esim jos Tampereen joukkoliikenteessä sisäisillä linjoilla moiseen hölmöyteen mentäisiin, niin varmasti kulkisin matkani aina kun mahdollista pelkästään yksityisten liikennöitsijöiden vuoroilla, joissa ko järjestelmää ei olisi.

Jälleen yksi asia joka tulee muuttumaan kun Tampereen seudulle perustetaan seudullinen joukkoliikenneviranomainen, joka kilpailuttaa tilaaja/tuottaja-mallilla myös seutuliikenteen ja vaatii valintakriteerinä täyttä esteettömyyttä näkövammaisille, sisälten matkustajainfon kuulutuksilla. Sitten ei ole enää kuulutuksettomia vaihtoehtoja. :D
 
Minusta kuulutusten haitta on olematon tai korkeintaan marginaalinen siihen nähden miten hyödyllinen / tärkeä se on useammallekin kuin yhdelle asiakasryhmälle.

Ruuhka-aikaan pohjolan pimeinä talviaamuina ja -iltoina ratikassa kuulutuksista on apua vakimatkustajallekin, kun ei näe paljoa ulos ja monitoritkin ovat ihmismassan peitossa.
 
Ruuhka-aikaan pohjolan pimeinä talviaamuina ja -iltoina ratikassa kuulutuksista on apua vakimatkustajallekin, kun ei näe paljoa ulos ja monitoritkin ovat ihmismassan peitossa.

Puoli vuotta asuneena kaupungissa, jonka busseissa kuulutettiin jokainen pysäkki ja vaihtoyhteydet keskeisimmillä pysäkeillä, voin kertoa kuulutusten lähinnä rytmittäneen matkaa. Matkansa saattoi tehdä horroksessa eikä matkan kulkuun tarvinnut kiinnittää huomiota, koska alitajuntaan oli iskostunut itselle tärkeiden pysäkkien kuulutus. Kun järjestelmässä oli vikaa, kuljettajat kytkivät kuulutukset ja pysäkkinäytön pois käytöstä, jolloin virheellistä tietoa ei jaettu asiakkaille.

Kannatan ehdottomasti kuulutusten käyttöönottoa, ne helpottavat näkövammaisten lisäksi myös hyväsilmäisten kulkemista aivan kuten kemkim sanoi, pimeään vuodenaikaan bussin kuraisista ikkunoista voi olla joskus vaikea nähdä ulos.
 
Kannatan ehdottomasti kuulutusten käyttöönottoa, ne helpottavat näkövammaisten lisäksi myös hyväsilmäisten kulkemista aivan kuten kemkim sanoi, pimeään vuodenaikaan bussin kuraisista ikkunoista voi olla joskus vaikea nähdä ulos.
Kelistä riippumatta myös esim. mannen seisomapaikoilta on vaikea nähdä ulos kyyristelemättä.
 
Oleskeltuani jälleen kerran viisi päivää Budapestissa tulin nauttineeksi kuulutuksista eri liikennevälineissä. Metrossa on äänessä joko mies tai naisääni, rauhallinen ja asiallinen tyyli kummallakin. Ratikoissa ja busseissa kuulutukset hoitaa joko kuljettaja tai uusissa Combinoissa ja Volvoissa nauhoite. Ratikassa nainen, busseissa mies. En koe kuulutuksia mitenkään häiritseviksi, pikemminkin osaksi hyvää palvelua, sillä kuulutukset ovat käytössä vaikka ajoneuvossa näyttötaulu olisikin. Tosin on myös useita linjoja joilla ei kuulutella, kuljettajien laiskuudesta tai ties mistä johtuen. Päätepysäkki kuitenkin mainitaan aina.
 
Vs: Suomen bussien eroavaisuuksia muun Euroopan busseihin

3: Miksi pysäkkikuulutuksia ei haluta asentaa? Sama kuin edellisessä, eli Keski-Euroopassa on ollut miltei kaikkialla ollut pysäkkikuulutuksia ainakin 20 vuotta jo kaupungin koosta riippumatta. Ja sitten niistä Suomen busseista joissa on pysäkkikuulutukset, miksi ulkokaiuttimia ei haluta ottaa käyttöön/asentaa? Lähimpänä Suomea niitä on ihan Ruotsissa ja Virossa aivan yleisesti käytössä, ja varmasti auttaisi paitsi näkövammaisia, myös muitakin tilanteissa, joissa busseja on muutama peräkkäin, ja ovat niin lähellä, ettei linjakilpeä välttämättä nää kunnolla. On olemassa sivulinjakilpikin, mutta joissain busseissa sitä ei ole asennettu ikkunaan helposti katsottavaksi, vaan hankalasti melkein katon rajaan.
Ehkä paikallinen tilaajaviranomainen ei halua maksaa niistä? Itse koen, että pienen vähemmistön ehdoilla heikennettäisiin enemmistön matkustusmukavuutta. Ainakin täälä "maalla" 90% matkustajista on sellaisia, jotka kulkee kuukausikortilla joka päivä samaan aikaan eivätkä kaipaa ylimääräistä melusaastetta. Vieraaseen paikkaan mennessä reittiopas ja pysäkkinäytöt auttaa. Ajamillani linjoilla kulkee säännöllisesti tasan yksi selkeästi näkövammainen henkilö kepin ja koiran kanssa. Hänkin pärjää ilman kuulutuksia. Turistit kysyy kuljettajalta apua tai käyttävät reittiopasta ja matkustamon pysäkkinäyttöjä apuna. Melusaastetta on tarpeeksi ilman kuulutuksiakin. Turistina vieraassa paikassa tuskin ymmärtäisin yllättäen tulevasta kuulutuksesta mitään. Luettuna sama informaatio on paremmin ymmärrettävissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Suomen bussien eroavaisuuksia muun Euroopan busseihin

Ehkä paikallinen tilaajaviranomainen ei halua maksaa niistä? Itse koen, että pienen vähemmistön ehdoilla heikennettäisiin enemmistön matkustusmukavuutta. Ainakin täälä "maalla" 90% matkustajista on sellaisia, jotka kulkee kuukausikortilla joka päivä samaan aikaan eivätkä kaipaa ylimääräistä melusaastetta. Vieraaseen paikkaan mennessä reittiopas ja pysäkkinäytöt auttaa. Ajamillani linjoilla kulkee säännöllisesti tasan yksi selkeästi näkövammainen henkilö kepin ja koiran kanssa. Hänkin pärjää ilman kuulutuksia. Turistit kysyy kuljettajalta apua tai käyttävät reittiopasta ja matkustamon pysäkkinäyttöjä apuna. Melusaastetta on tarpeeksi ilman kuulutuksiakin. Turistina vieraassa paikassa tuskin ymmärtäisin yllättäen tulevasta kuulutuksesta mitään. Luettuna sama informaatio on paremmin ymmärrettävissä.

Onhan Keski-Euroopassakin pysäkkikuulutuksia vaikka kuinka maalla oltaisiin, ja vaikka kuinka samoja kaikki matkustajat olisivat
 
Vs: Suomen bussien eroavaisuuksia muun Euroopan busseihin

Ihmettelen argumenttia että pysäkkikuulutukset häiritsevät, että vähemmistön ehtojen/tarpeiden huomioon ottaminen huonontaa enemmistön matkarauhaa. Nimimerkki Rebiaf suositteli katsomaan matkaopasta. Keskisessä Euroopassa ei älypuhelin ole niin yleinen asia kuin meillä, osa ihmisistä (isompi osa kuin meillä) ei luota digipalveluihin. Pysäkkikuulutukset vaihtoyhteyksineen ovat aivan luonnollinen asia, samoin on näyttötaulu.
 
Vs: Suomen bussien eroavaisuuksia muun Euroopan busseihin

Nimimerkki Rebiaf suositteli katsomaan matkaopasta. Keskisessä Euroopassa ei älypuhelin ole niin yleinen asia kuin meillä, osa ihmisistä (isompi osa kuin meillä) ei luota digipalveluihin. Pysäkkikuulutukset vaihtoyhteyksineen ovat aivan luonnollinen asia, samoin on näyttötaulu.
Automatisoidun pysäkkikuulutuksen voisi melkein luokitella epäluotettavaksi digipalveluksi. :smile:
Minulle pysäkkikuulutukset edustaa nimenomaan sitä aikaa historian hämärässä kun ei ollut vielä mitään parempia keinoja auttaa vieraaseen paikkaan menossa olevaa matkustajaa. Ajoin joskus sellaista liikennettä, jolle ei ollut minkään valtakunnan reittiopasta eikä pysäkkinäyttöjä. Linjakilpiäkin riitti yksi himmeä auton keulalle. Tarvittaessa kuulutin ns "turistille" pysäkin, jotta osaa jäädä pois oikeassa paikassa.
 
Vs: Suomen bussien eroavaisuuksia muun Euroopan busseihin

Rebiaf, mielipiteemme ovat todella vastakkaiset. Jos vastustat pysäkkikuulutuksia, niin miten mielestäsi tieto oikeasta poistumispysäkistä tiedotetaan matkustajalle jolla ei ole älykännykkää? Tai hänelle joka on jättänyt älykännykän tarkoituksellisesti kotiin? Itse en välttämättä ota kännykkää kovinkaan usein mukaan, jos en tarvitse sen kamera, tietokonetta käytän mieluummin kirjastossa, muutenkin haluna vähentää ruutuaikaa....
Itse olen kokenut keskisessä Euroopassa sen kuinka hyvin saadaan pysäkkikuulutusten avulla heille ja näkövammaisille (yli 90% haitta-aste) kerrottua, missä mennään. Kuulutukset toimivat jopa maaseutulinjoilla, kaupungeissa on usein kerrottu jopa vaihtoyhteydet. Tätä kutsun palveluksi. Usein tuntuu siltä että Pääkaupunkiseudulla asiakas on pelkkä hallintoalamainen jonka pitää toimia niin kuin virkamiesjohto päättää, muuta haluavat eivät ole ansainneet palvelua.
 
Vs: Suomen bussien eroavaisuuksia muun Euroopan busseihin

Rebiaf, mielipiteemme ovat todella vastakkaiset. Jos vastustat pysäkkikuulutuksia, niin miten mielestäsi tieto oikeasta poistumispysäkistä tiedotetaan matkustajalle jolla ei ole älykännykkää? Tai hänelle joka on jättänyt älykännykän tarkoituksellisesti kotiin? Itse en välttämättä ota kännykkää kovinkaan usein mukaan, jos en tarvitse sen kamera, tietokonetta käytän mieluummin kirjastossa, muutenkin haluna vähentää ruutuaikaa....
Itse olen kokenut keskisessä Euroopassa sen kuinka hyvin saadaan pysäkkikuulutusten avulla heille ja näkövammaisille (yli 90% haitta-aste) kerrottua, missä mennään. Kuulutukset toimivat jopa maaseutulinjoilla, kaupungeissa on usein kerrottu jopa vaihtoyhteydet. Tätä kutsun palveluksi. Usein tuntuu siltä että Pääkaupunkiseudulla asiakas on pelkkä hallintoalamainen jonka pitää toimia niin kuin virkamiesjohto päättää, muuta haluavat eivät ole ansainneet palvelua.

Itselleni ainakin kesällä auttoi paljonkin kun menin mökille ja aina vähän eri linjalla, niin kiva kuunnella kuulutuksia niin tiesi koska pois... muisti pari edellistä niin tiesi valmistautua sitten jäämään pois...
 
Takaisin
Ylös