Norjan kakkoskaupungista Bergenistä saattaa tulla ensimmäinen pohjoismainen kaupunki, joka palauttaa raitiotiet 1960-70-lukujen lakkautusaallon jälkeen.
Norjan nykyinen oikeistohallitus on päättänyt antaa hankkeelle valtion tukea ainakin paikallisten nettiuutisten mukaan. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article.jhtml?articleID=394416
Poliittinen kädenvääntö on aiemmin tuottanut hankkeelle vaikeuksia, mutta myös syyskuussa tulevat vaalit todennäköisesti voittavat vasemmistopuolueet ovat hankkeen kannalla.
Ensi vaiheessa rataa rakennettaisiin Bergenin keskustasta Nesttuniin 1640 miljoonalla Norjan kruunulla eli yli 200 miljoonalla eurolla. Tämän linjan alkuosa on jokseenkin identtinen kaupungin tähän saakka viimeisen, v. 1965 lakkautetun linjan kanssa. Hanke on kuitenkin myöhästynyt siinä määrin, että rakennustyöt alkavat vasta ensi vuonna. Alun perin radan piti olla vuonna 2005 jo valmis. Kapuloita rattaisiin ovat laittaneet mm. paikallinen linja- ja johdinautoliikennöitsijä omine ehdotuksineen kaksinivelisten bussien käytöstä, sekä poliittisella tasolla myös oikeistopopulistinen edistyspuolue, joka on hyvin yksityisautoilumyönteinen. Vaikka valtion tuki helpottaa hankkeen toteutumisedellytyksiä olennaisesti, pikaraitiotien toteutumiselle voi silti ilmestyä vielä esteitä.
Tietoa hankkeesta:
http://www.bybane.no/
Edit: Tarkennetaan vielä, että valtion tuki koskee siis nimenomaan alkuinvestointia. Radan liikennöinti on arvioitu itsekannattavaksi.
Norjan nykyinen oikeistohallitus on päättänyt antaa hankkeelle valtion tukea ainakin paikallisten nettiuutisten mukaan. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article.jhtml?articleID=394416
Poliittinen kädenvääntö on aiemmin tuottanut hankkeelle vaikeuksia, mutta myös syyskuussa tulevat vaalit todennäköisesti voittavat vasemmistopuolueet ovat hankkeen kannalla.
Ensi vaiheessa rataa rakennettaisiin Bergenin keskustasta Nesttuniin 1640 miljoonalla Norjan kruunulla eli yli 200 miljoonalla eurolla. Tämän linjan alkuosa on jokseenkin identtinen kaupungin tähän saakka viimeisen, v. 1965 lakkautetun linjan kanssa. Hanke on kuitenkin myöhästynyt siinä määrin, että rakennustyöt alkavat vasta ensi vuonna. Alun perin radan piti olla vuonna 2005 jo valmis. Kapuloita rattaisiin ovat laittaneet mm. paikallinen linja- ja johdinautoliikennöitsijä omine ehdotuksineen kaksinivelisten bussien käytöstä, sekä poliittisella tasolla myös oikeistopopulistinen edistyspuolue, joka on hyvin yksityisautoilumyönteinen. Vaikka valtion tuki helpottaa hankkeen toteutumisedellytyksiä olennaisesti, pikaraitiotien toteutumiselle voi silti ilmestyä vielä esteitä.
Tietoa hankkeesta:
http://www.bybane.no/
Edit: Tarkennetaan vielä, että valtion tuki koskee siis nimenomaan alkuinvestointia. Radan liikennöinti on arvioitu itsekannattavaksi.