Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

Vario-vaunut alkaa saapumaan tänne joulukuussa, jonka jälkeen tehdään koeajoja ja kuljettajien koulutusta. Ymmärtääkseni ennen virallista avauspäivää tullaan kuljettamaan matkustajia ilmaiseksi koeluontaisesti silloin tällöin ja esim. kansallispäivänä 17. toukokuuta on ajeluita.

Kuljettajien rekrytointi ja haastattelut aloitetaan tämän vuoden elokuuussa.

Virallinen avauspäivämäärä on lauantaina 19. kesäkuuta 2010. Vajaan vuoden odotus vielä...

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä pari kuvaa Bergenin tulevan raitiotien keskustan päätepysäkiltä. Kuvattu heinäkuun puolivälissä. Kaigatenilla oli kiskot koko matkalla rautatieasemalta Christies gatelle. Kaigatenin ja Christies gaten risteys oli vielä täysin auki, samoin rautatieaseman edustan Kaigatenin ja Strømgatenin risteys.

1: näkymä Olav Kyrres gatelta rautatieasemalle päin
2: näkymä Kaigatenin päästä päätepysäkille
 

Liitetiedostot

  • 1.jpg
    1.jpg
    147.4 KB · Lukukerrat: 216
  • 2.jpg
    2.jpg
    147.9 KB · Lukukerrat: 232
Ensimäinen raitiovaunu-onnetomuus on tapahtunut Bergenissä kuin vaunut 201 ja 202 ottivat yhteen Kaigatenilla. Tämä tapahtui kaksi viikkoa ennen radan avajaisia. Henkiövauriolta vältyttiin mutta aineelisia vahinkoja saatiin kyllä aikaseksi. Toinen vaunu suistui raiteltaan. Nyt ne pähkäilee tällä jos rata pystyy avaamaan suunitelman mukaisesti 22. kesäkuuta.

Artikkeli tapatuneesta:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7156859

Kuvia:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7156994?index=false#image-gallery-content

"onnettomuus joka ei voinut tapahtua"
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Uhellet-som-ikke-skulle-kunne-skje-1098905.html
Täällä lukee että syy voi olla automaatissessa kulunvalovonnassa joka myöskin ohjaa vaihteita. kyseinen vaihde olisi käänetty käsikäytöiseksi, mutta kuljettjalle tämä seikka ei ollut ilmoitettu.

T: Skurubisin
 
Yksi mielenkiintoinen seikka mitä olen huomannut että raitiotien ja tieliikenteen tasoristeyksien varoitusmerkit autoilijolle on höyryveturista varoittava liikenemerikki! Asiallista!

/Skurubisin
 
Hordalandin lääninhallitus (?, Fylkestinget) on päättänyt että seuraavia neljää pikaraitiotierataa aletaan suunitella, kun on saatu rakennus- ja suunnittelulupa seuraaville linjoille:

Rådal – Bergen lufthamn Flesland (nykyisen radan jatke Bergenin lentekokentälle)
Bergen sentrum – Åsane (Pohjoiseen)
Bergen sentrum – Haukeland sjukehus – Mindemyren – Fyllingsdalen (Keskussairaalan kautta nykyisen radan kanssa risteävä lounaaseen)
Bergen sentrum – Loddefjord – Straume (Länteen)

Ja aikaisemmin kevällä päätettiin, että nykyisen radan valmistuttua jatketta Nestun-Rådal (Lagunen Storsenter) aletaan heti rakentaa.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Norsk Rikskringkasting eli NRK teki aikaisemmin dokumenttiohjelman Bergensbanen minut før minut, jossa laitettiin kamera junan veturin eteen ja ajettiin Bergenistä Osloon. Tämä ohjelmakonsepti on nyt saanut jatkoa, "Bybanen minut før minut". Matka alkaa Nestunista ja vaunu ajaa keskustaan. Tämä ajo ei ole linjaliikennettä, vaan ns. koeajoa.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7167110

Hyvää matkaa ja nauttikaa ajelusta!

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Bergenin raitioteiden avajaiset on tänään 22.6.2010. Liikennettä tullaan alkuvaiheessa hoitamaan vain kolmella vaunulla ja puolen tunnin vuorovälillä. Vaunuja on toimitettu Bergeniin tähän mennessä kuusi kappaletta (nrot 201-206), mutta vaunut 201-203 ovat onnettomuuksien jäljiltä toistaiseksi ajokelvottomia.
 
Bergenin raitiotie avattiin 22.6.2010 klo 1130 alkaen. Kuningatar Sonjaa kuljettanut raitiovaunu saapui keskustaan noin 12.36. Avajaisissa oli noin 10 000 ihmistä.

Ensimmäisenä päivänä liikennöidyn ilmaisliikenteen vuoroväli oli noin 15 minuuttia, koska kaikki ajokelpoiset vaunut olivat käytössä. Vaunut olivat tupaten täynnä vielä illallakin.

Palaute lehdistössä oli kiittävää ja poliitikot juhlatilaisuuksissa aivan innoissaan.

Bergenin raitiotietä jatketaan välittömästi Nesttunista Rådaliin, työt alkavat 26.6. Myöhemmin raitiotietä jatketaan Rådalista Fleslandin lentokentälle, keskustasta pohjoiseen Sandvikenin ja Åsanen suuntaan sekä keskustasta toinen linja etelään Haukelandiin ja Fyllingsdaleniin.

Alla kuva vaunusta, joka toi kuningatar Sonjan keskustaan.
 

Liitetiedostot

  • sonjanratikka.JPG
    sonjanratikka.JPG
    120 KB · Lukukerrat: 188
, vaan ns. koeajoa.http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7167110

Hyvää matkaa ja nauttikaa ajelusta!
Onkos tämä nyt se "taruolento", josta jossain toisissa yhteyksissä mainitiin pikaraitiotiestä?

Kyllä sitä vaan muualla osataan rakentaa raitiotiestä metron tai lähijunan veroinen joukkoliikennejärjestelmä. Kateeksi käy, pakko sanoa.

---------- Viesti lisätty kello 16:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:42 ----------

Raide-Jokeria odotellessa.
Taitaa olla sekin hanke aikalailla "jäissä", kun ei kannata.

Sorry, vaan tämä piikittely ja pessimismi, mutta kun tuota Bybanin videota katselee, niin tulee väkiksinkin mieleeni, että mitähän täällä Helsingissä näpräillään :(.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sorry, vaan tämä piikittely ja pessimismi, mutta kun tuota Bybanin videota katselee, niin tulee väkiksinkin mieleeni, että mitähän täällä Helsingissä näpräillään :(.

Ei toki näpräillä, vaan tehdään tarmokkaasti hyvin suuria tunneleita. Reilusti pidempiä kuin tuolle Bergenin radalle, itse asiassa.

Helsinkiläisellä asteikolla tuo Bergenin pikaratikan hinta, 290 Me (luku pikaisesti Wikipediasta karkean valuuttakurssimuunnoksen kautta), ei edes vaikuta kovin hirveältä, vaikka se tietysti pikaratitkaksi on tunnelien ja Norjan kustannustason takia poikkeuksellisen kallis.
 
Takaisin
Ylös