Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Uusi Strassenbahn Magazin kertoo Bielefeldin kaupungista lähellä Ruhrin aluetta Saksassa. Kaupunki aikoo hankkia metrin korkean laiturin raitiotielleen 2,65 m leveitä vaunuja. Nykyään vaunujen leveys on 2,3 m kuten Helsingissä.
Uusi kalusto tullaan tekemään samalla tavoin kuin Hannoverissa, jossa myös on käytössä korkea laituri, ja vanha kaluston leveys on kapea 2,4 metriä. Vaunun lattia tulee Bielefeldissä olemaan 2,3 metriä, mutta lattian ja laiturin yläpuolella vaunun kori levenee siten, että istuinkorkeudella leveydeksi tulee 2,65 m. Bielefeldissä pullistuma tulee olemaan 17,5 cm, kun se on Hannoverissa 12,5 cm.
Bielefeld suunnitteli 1960-luvulla Stadtbahnin hengessä raideleveyden muutosta 1435 mm:iin ja 2,65 m leveätä kalustoa. Keskustan raitiotiet siirrettiin tunneleihin, jotka rakennettiin leveän normaaliraidekaluston mukaiseksi. Vuoteen 1991 asti keskusteltiin raideleveyden muutoksesta ja alkuperäisistä tunnelisuunnitelmista, mutta sitten ajatukset haudattiin lopullisesti turhan kalliina hankkeina.
Myös korkeasta laiturista luopumista pidetään nyt mahdottomana, kun 36 km pitkällä rataverkolla on 46 korkean laiturin pysäkkiä ja 16 matalaa pysäkkiä. Matalien pysäkkien vuoksi myös uusi kalusto tehdään taittoportain. Bielefeldissä tiedetään, että vaunut tulevat kalliiksi, koska Bielefeld on ainoa kaupunki, joka sellaisia tarvitsee. Essenissä tullaan ainoa korkeita laitureita käyttävä metrin raidelveyden linja muuttamaan matalaksi.
Nykyinen kalusto käsittää 80 8-akselista Stadtbahn B -nivelvaunua, joista 36 kpl on yhdellä ja loput kahdella ohjaamolla. (1-ohjaamoiset valmistettu 1994-1995, 2-ohjaamoiset 1982-1987.) Kaikissa on ovet molemmin puolin, ja yhden ohjaamon vaunuja käytetään vain 2-vaunuisissa junissa. Lisäksi on 5 kpl 4-akselista moottoroitua välivaunua, joiden avulla saadaan 68 metriä pitkä juna, jonka kapasiteetti on 389 matkustajaa. Välivaunut on toimitettu 1999.
Artikkeli mainitsee myös väkevän todistuksen raideliikenteen paremmasta suosiosta busseihin verrattuna. Vuonna 2000 avattua linjaa 4 käyttää nykyään 85 % enemmän matkustajia kuin aiempaa bussilinjaa.
Antero
Uusi kalusto tullaan tekemään samalla tavoin kuin Hannoverissa, jossa myös on käytössä korkea laituri, ja vanha kaluston leveys on kapea 2,4 metriä. Vaunun lattia tulee Bielefeldissä olemaan 2,3 metriä, mutta lattian ja laiturin yläpuolella vaunun kori levenee siten, että istuinkorkeudella leveydeksi tulee 2,65 m. Bielefeldissä pullistuma tulee olemaan 17,5 cm, kun se on Hannoverissa 12,5 cm.
Bielefeld suunnitteli 1960-luvulla Stadtbahnin hengessä raideleveyden muutosta 1435 mm:iin ja 2,65 m leveätä kalustoa. Keskustan raitiotiet siirrettiin tunneleihin, jotka rakennettiin leveän normaaliraidekaluston mukaiseksi. Vuoteen 1991 asti keskusteltiin raideleveyden muutoksesta ja alkuperäisistä tunnelisuunnitelmista, mutta sitten ajatukset haudattiin lopullisesti turhan kalliina hankkeina.
Myös korkeasta laiturista luopumista pidetään nyt mahdottomana, kun 36 km pitkällä rataverkolla on 46 korkean laiturin pysäkkiä ja 16 matalaa pysäkkiä. Matalien pysäkkien vuoksi myös uusi kalusto tehdään taittoportain. Bielefeldissä tiedetään, että vaunut tulevat kalliiksi, koska Bielefeld on ainoa kaupunki, joka sellaisia tarvitsee. Essenissä tullaan ainoa korkeita laitureita käyttävä metrin raidelveyden linja muuttamaan matalaksi.
Nykyinen kalusto käsittää 80 8-akselista Stadtbahn B -nivelvaunua, joista 36 kpl on yhdellä ja loput kahdella ohjaamolla. (1-ohjaamoiset valmistettu 1994-1995, 2-ohjaamoiset 1982-1987.) Kaikissa on ovet molemmin puolin, ja yhden ohjaamon vaunuja käytetään vain 2-vaunuisissa junissa. Lisäksi on 5 kpl 4-akselista moottoroitua välivaunua, joiden avulla saadaan 68 metriä pitkä juna, jonka kapasiteetti on 389 matkustajaa. Välivaunut on toimitettu 1999.
Artikkeli mainitsee myös väkevän todistuksen raideliikenteen paremmasta suosiosta busseihin verrattuna. Vuonna 2000 avattua linjaa 4 käyttää nykyään 85 % enemmän matkustajia kuin aiempaa bussilinjaa.
Antero