Budapestin Combinot

Kiitos Hape vinkistä. Olen menossa kesällä Budaan ja Pestiin, täältä on hyvä prepata tietoja ennen matkaa.

Tiesin, että Combinoja on tulossa, ja olin huolissani, ehdinkö nähdä vanhoja UV-junia. Ilmeisesti siis ehdin matkustella arkiliikenteessä 50-vuotiailla veto-liite-veto -yhdistelmillä lättähattusanastoa lainatakseni. Ja samalla pääsen kokeilemaan maailman pisimpiä vaunuja!

Antero
 
Antero!

Vanhoja UV-junia on vielä, mutta ne ovat poistumassa.
Kai tiesit että Szentendressä on raitioliikennemuseo. Pääset sine HEV-junalla Batthany ter'iltä, pääteasema, käänny uloskäynnin jälkeen oikealle.

Museosta löydät lisätietoja samiselta www.hampage.hu -sivulta.
 
Vompatti, kun luet tarkemmin, niin huomaat että toiseksi ja kolmanneksi ylimpien kuvasarjojen aiheena on juuri Combinot. Sivu on yksi Hamterin kotivivun sivuista unkarinkielisenä versiona.
 
Maailman pisimmät raitiovaunut ovat nyt liikenteessä Budapestissä. 54-metriset Combinot aloittivat ilmeisesti 1.7. säännöllisen liikenteen linjalla 4. Ajossa olivat vaunut 2002 ja 2003.

Budapestin Combinoissa on kuusi osaa ja 12 akselia. Kapasiteetiksi liikennelaitos BKV ilmoittaa 350 matkustajaa.

Combinot ovat ensimmäinen esteetön raidekulkuneuvo Budapestissä. Matalalattiaisia busseja on jo ollut. Metrot ovat esteelliset, sillä laitureille ei pääse kuin portaita - ei edes aina koneellisia.

Tässä kolme kuvalinkkiä eiliseltä eli lauantailta 1.7.2006.

Combino Moszkva tér -asemalla
Combino Erztsébet krt. -kadulla keskustan länsipuolella
Kaksi Combinoa Erztsébet krt. -kadulla keskustan länsipuolella

Olin siis eilen Budapestissä ja tilaisuudessa jopa koematkustaa uusilla Combinoilla.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Maailman pisimmät raitiovaunut ovat nyt liikenteessä Budapestissä.
Monilla linjoilla vanhoja ratikoita ajeltiin tosiaan usean yksikön pötköissä, jolloin kiihtyvyys ja vauhti eivät päätä huimanneet. Vaunut olivat ainakin viime kesinä aamusta iltaan ääriään myöten täynnä lyhyistä vuoroväleistä huolimatta, joten kaluston modernisointi matkustajamääriä vastaavaksi vaikuttaa varsin järkevältä ratkaisulta. Toivottavasti myös Combinoissa voi aistia samaa matkustamisen tunnelmaa kuin edeltäjissään tai legendaarisessa, saneeraamattomassa kansandemokratia-metrossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
sam sanoi:
Monilla linjoilla vanhoja ratikoita ajeltiin tosiaan usean yksikön pötköissä, jolloin kiihtyvyys ja vauhti eivät päätä huimanneet.
Ei junien pituus kiihtyvyyteen tai nopeuteen vaikuta eikä vaikuttanut. Budapestissä on käytössä lähes yksinomaan moottorivaunuja, ainoastaan muutamalla linjalla on junia, joissa on kahden moottorivaunun välissä 2-akselinen perävaunu vuosimallia 1954. Merkittävin hitausongelma on autoliikenteen etuisuus ja toinen merkittävä ongelma radan paikoin ällistyttävän huono kunto.

sam sanoi:
Vaunut olivat ainakin viime kesinä aamusta iltaan ääriään myöten täynnä lyhyistä vuoroväleistä huolimatta, joten kaluston modernisointi matkustajamääriä vastaavaksi vaikuttaa varsin järkevältä ratkaisulta.
Täyttä siellä oli edelleen, kaikkina viikonpäivinä ja lähes kaikkina aikoina. Tähän asiaan Combino ei vaan taida auttaa. 54-metrisen vaunun 350 matkustajapaikka on vähemmän kuin linjan vanhemman kaluston eli 2 x 8-akselinen nivelvaunu Ganz CSMG-2 (valmistusvuodet 1967-78). Junan pituus on sama 54 m. mutta kapasiteetti 406 tai 396 riippuen siitä, onko vaunuissa 32 vai 40 istumapaikkaa.

sam sanoi:
Toivottavasti myös Combinoissa voi aistia samaa matkustamisen tunnelmaa kuin edeltäjissään tai legendaarisessa, saneeraamattomassa kansandemokratia-metrossa.
Ei voi :icon_frown:. Combinossa voi aistia nykyaikaista äänetöntä ja pehmeätä menoa. Vaikka Combino koostuu 2-akselisista vaunuista, se kulkee pehmeämmin kuin mikään muu Budapestin ratikkamalleista. Kaarteet sillä on otettava varovasti, koska Budapestissäkään ei ole siirtymäkaarteita, mutta muuten ei kulussa ollut moitittavaa. Sen panin merkille, että pehmeä kulku ja äänettömyys taitavat hämätä karskiin kalustoon tottuneita kuljettajia. Combinon meno oli tosi vauhdikasta.

Combinot ovat muuten ensimmäiset oikeasti uudet vaunut Budapestissä sitten vuosina 1979-1984 toimitettujen 4-akselisten Tatra T5C5-vaunujen (322 kpl). Nykyaikaisinta kalustoa ennen Combinoja ovat kuitenkin Hannoverista ostetut Düwagin 6000-sarjan vaunut, jotka on valmistettu vuosina 1974-1978.

Antero
 
Ensimmeisät Combinoakin pidemmät CAF vaunut ovat jo matkalla Unkariin http://hungarytoday.hu/cikk/first-new-caf-tram-way-budapest-gallery-14032 Näitä pitkiä ja lyhyempiä caffeja hankitaan yhteensä yli sataa. Syksystä pääsee matkustamaan jo näillä vaunuilla nro 1 "ulomman kehän" linjalla. Viime kuukausina Budapestissä on ollut meneillään lukuisia isoja liikenneprojekteja. Mm. metro 4 valmistui http://gizmodo.com/the-new-budapest-metro-line-is-an-awesome-psychedelic-t-1553677166 rakennetaan kilometrikaupalla uusia ja yhdistetään Budan vanhoja raitiolinjoja Pestin kaltaiseksi kokonaisuudeksi (rataverkkoon on muuten rakennettu runsaasti uusia upeita ruoho-osuuksia ). Kartalla on myös kulahtaneen metro 3.n uudistaminen ja linjan vanhojen neuvostovalmisteisten vaunujen vaihtaminen. Suunnittelu/kilpailutusvaiheessa lienee juuri esikaupunki (HEV) junien ja metro 2:n yhdistäminen, jolloin syntyisi kauan suunniteltu poikkittaislinja metro 5. Juuri kilpailutetaan metro 3:n pidennysprojekti Bp Ferihegy:iin asti (Liszt Ferenc Airport). Sen lisäksi upean pikkumetro 1:n pidennys ja vaunujen vaihtaminen on käsillä http://iho.hu/img/vasut/1402/140202_fav/02-.jpg
Vanhoille Budapestin kävijöille onkin runsaasti päivittämistä, sillä kaupungin muutkin liikennemuodot ovat kovaa vauhtia uudistumassa. Enkä tarkoita nyt paikallisten keskuudessa paljon keskustelua herättänyttä väriuudistusta, vaan kaluston nopeata vaihtumista. Liikenteessä on jo toistasataa uutta mersua http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/wp-content/uploads/2015/02/1713.jpg pari sataa uutta volvoa http://www.alternativenergia.hu/wp-content/uploads/2014/04/01.jpg pari sataa mania http://iho.hu/img/galery/140404-buszaggl_3.jpg lisäksi kaasubussitkin ovat ilmestyneet katukuvaan http://vecseshirek.hu/wp-content/uploads/2014/09/gáz-236.jpg Ikaruskin on näköjään tekemässä uutta tulemista http://phototrans.eu/images/photos/original/538/693484.jpg Ja lopuksi vielä johdinautoystävillekin on jotakin uutta tulossa, kohtapuolin saapumassa liikenteeseen n. 30 Solariksen uutta trollikkaa.
Tämän verran kuulumisia Budasta tällä kertaa.
 
Takaisin
Ylös