Bussien kunto

KAH 2246 keskiovissa oli ongelmia, ei mennyt kiinni vaan aukesi heti uudelleen. Kuski käynnisti koko auton uudelleen, jonka jälkeen ovet meni kiinni asti
2227 sama ongelma ku menin sillä 97N:llä lauantaina mut ei tarvinnu käynnistää uudelleen, menin samalla autolla aikasemmin samana päivänä 95N:llä eikä pelleilly tolleen
 
PL 450 (Yutong) / 521

Dösäkuski veti ehkä pikkasen liian isolla tilannenopeudella hidastetöyssyyn ku hirvee jysäys kuulu pohjasta. No, matka jatkuu vielä, mutta eipähän tarvi enää ihmetellä miksi pääkaupunkiseudun bussikalusto on siinä kunnossa kuin on, tätä nimittäin sattuu tämän tästä.
 
PL 450 (Yutong) / 521

Dösäkuski veti ehkä pikkasen liian isolla tilannenopeudella hidastetöyssyyn ku hirvee jysäys kuulu pohjasta. No, matka jatkuu vielä, mutta eipähän tarvi enää ihmetellä miksi pääkaupunkiseudun bussikalusto on siinä kunnossa kuin on, tätä nimittäin sattuu tämän tästä.
Olisin itse käynyt sanomassa asiasta hänelle ja olisin sanonut että annan huonoa palautetta.
Ehkä oppii jatkos ettei kalustoo kannata tuhota.
 
Tammelundin Liikenteen 16 ja 17 ovat homeessa, näin uskaltaisin väittää.
Menin tänään (14.9.2025) molemmilla autoilla reilu 20 min matkat, matkoista oli hädin tuskin kulunut edes viittä minuuttia, kun minua alkoi särkemään päähän aivan järkyttävästi. Minulla ei siis ole mitään allergioita, ja en ole koskaan ennen saanut päänsärkyä bussimatkan aikana.
Busseissa oli myös sellainen tunkkainen haju, jota en ole havainnut koskaan ennen missään muussa bussissa.
Liitän tuohon alas muutaman kuvan, joissa näkyy selkeästi kasvavaa hometta.

IMG_0805.jpeg
IMG_0810.jpegIMG_0811.jpeg
 

Liitetiedostot

  • IMG_0808.jpeg
    IMG_0808.jpeg
    90.9 KB · Lukukerrat: 41
Tammelundin Liikenteen 16 ja 17 ovat homeessa, näin uskaltaisin väittää.
Tuostakin osa kyllä selvästi sitä ilmanvaihtokanavista likaisten filtterien takia tulevaa samaa smägää josta esimerkiksi PL 691:ssä laitoitkin kuvan, mutta kyllä itsekin lähtisin tuossa lisäksi homelinjalle. 17:llä menin vajaa kuukausi sitten ja voin todeta nuo samat päänsärky yms. ongelmat joiden lisäksi meinasi vinttikin lopussa mennä pimeäksi. Olen tosin itse lisäksi vielä astmaatikko ja allergikko.
 
Ei s**tana, eihän tuota johtaja Elers usko itsekään…😂. Mahtaisiko foorumilla olla joku Tammelundilainen joka voisi hieman avata firman kaluston kunnossapitokäytäntöjä vai onko tämäkin jo lojaliteettivelvoitteen salaamaa asiaa?
 
Harvoin tulee Tammelundin linjoilla kuljettua, mutta viimeksi kun kuljin niin tuli itsekin ihmeteltyä kuinka kauheassa kunnossa se Youtong oli verrattuna vaikka PL:n autoihin.
 
Muistikuvat hyvistä kyselytuloksista siisteydestä TLL:n linjojen suhteen heräsivät ja pitikin käydä tulokset varmistamassa. Näin tosiaan oli. Tässä ote matkustajatyytyväisyystutkimuksesta linjoilta 73 ja 74, jota toteutettiin menneenä keväänä ja kesällä
1757873415384.png
Ihmeen korkea keskiarvo kaluston siisteydellä, etenkin kun juuri nämä epäsiistit Yutongit ovat siellä vakikalustoa. Arvosana asteikolla 1-5.

Tässä puolestaan epäsiisteimmällä kalustolla varustetut linjat. (kolmas oikealta on siis tarkennuksena se siisteys kun ei tässä kuvassa suoraan näy)
1757873637148.png
Itselläni ei todellakaan jokapäiväistä kokemusta Pohjolan Kirkkonummen kalustosta ole, mutta silloin kun sillä olen mennyt, on se kyllä kokemukseni mukaan varsin siistiä Pohjolalle varsin tuttuun tyyliin ollut.

Eikö porukka todellakaan huomaa TLL:n autojen olevan puoliksi homeessa tai kärsi minkään sortin hengenahdistuksesta tms. mitä usemmallekin täällä kirjoittelijalle niissä on aiheutunut?
 
Viimeksi muokattu:
Tammelundin kaluston keski-ikä on seudun muita liikennöitsijöitä huomattavasti alempi. Se saattaa vaikuttaa mielikuvaan kaluston siisteydestä.
Niih, vaikka silläkin voi olla osuutta, kaluston ikää nyt kuitenkaan tuskin turhan moni vastanneista siltikään on vastaushetkellä ajatellut. Vertailun vuoksi KAH:n Ojangon linjoista 518:lla oli toiseksi suurin keskiarvo siisteydessä (4,35) ja tutkimuksentekoaikana enemmistö kalustosta ko. linjalla taisi olla pitkälti 10xx-12xx-Scaloja. Uskon vahvasti, että siinä vaiheessa kovin monella ei ole ollut vahvempaa käsitystä käyttämänsä kaluston iästä.

Tässä muuten vielä tämä tutkimus ja tulostaulukoita. En nyt saa linkattua suoraan niillä asetuksilla, joista nuo tarkemmat tilastot näkisi, mutta sekin vaatii vain pari klikkausta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös