- Liittynyt
- 17 Helmikuu 2024
- Viestit
- 121
Mitä erilaisia bussien kylkinumerointijärjestelmiä on ja voisi olla? Ainakin on perinteinen järjestelmä, jossa bussit numeroidaan ykkösestä niin pitkälle, kuin autoja on. Suurin numero kertoo suurinpiirtein liikennöitsijän bussien määrän. Vapautunut numero täytetään ensi sijassa uudella bussilla, joten lopulta numerot menevät sekaisin. Sitten on:
- järjestelmä, jossa numeroita käytetään uudestaan vasta sitten, kun riittävän monta peräkkäistä numeroa on vapaana.
- vuosilukupohjainen järjestelmä. Vuosiluvun kaksi ensimmäistä numeroa kertoo hankintavuoden.
- nouseva järjestelmä. Vapautuneita numeroita ei käytetä koskaan uudestaan, vaan numerot nousevat harmonisesti ylöspäin ja ylöspäin.
Ainakin Nobina ja nyt myös PL käyttävät nousevaa järjestelmää, HelB / KAH vuosilukupohjaista ja useimmat muuta perinteistä.
Onko jotain järjestelmää, jota ei ole käytössä mutta voisi ehkä olla? Ja entä miten bussien numerointi voisi muuttua tulevaisuudessa? Mahtaisiko joskus tulla sellainen, että jokaisen HSL-liikennöitsijän bussit olisivat omalla tuhatluvullaan?
Olisiko bussityyppiin tai bussin ominaisuuksiin perustuva järjestelmä hyvä? Esim. alustan merkki määräisi bussin numeron sata- tai tuhatluvun. Tai polttoaine, kaksiakselinen/teli/nivel/mini-erottelu, ovijärjestys, etumatala/kokomatala tai vaikkapa moottorin sijoitus? Olisiko tällainen hyvä? Lisäksi onko joitain järjestelmiä, joita en tässä maininnut?
- järjestelmä, jossa numeroita käytetään uudestaan vasta sitten, kun riittävän monta peräkkäistä numeroa on vapaana.
- vuosilukupohjainen järjestelmä. Vuosiluvun kaksi ensimmäistä numeroa kertoo hankintavuoden.
- nouseva järjestelmä. Vapautuneita numeroita ei käytetä koskaan uudestaan, vaan numerot nousevat harmonisesti ylöspäin ja ylöspäin.
Ainakin Nobina ja nyt myös PL käyttävät nousevaa järjestelmää, HelB / KAH vuosilukupohjaista ja useimmat muuta perinteistä.
Onko jotain järjestelmää, jota ei ole käytössä mutta voisi ehkä olla? Ja entä miten bussien numerointi voisi muuttua tulevaisuudessa? Mahtaisiko joskus tulla sellainen, että jokaisen HSL-liikennöitsijän bussit olisivat omalla tuhatluvullaan?
Olisiko bussityyppiin tai bussin ominaisuuksiin perustuva järjestelmä hyvä? Esim. alustan merkki määräisi bussin numeron sata- tai tuhatluvun. Tai polttoaine, kaksiakselinen/teli/nivel/mini-erottelu, ovijärjestys, etumatala/kokomatala tai vaikkapa moottorin sijoitus? Olisiko tällainen hyvä? Lisäksi onko joitain järjestelmiä, joita en tässä maininnut?
Viimeksi muokattu: