Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Teiskontielle on suunnitteilla bussikaista, suunnitellut rakennusvuodet 2014-2015. Suunnitelman mukaan alkaa hieman ennen Ali-Huikkaantien risteystä, ohittaa matkallaan kolmet liikennevalot (Ali-Huikkaantie, suojatievalot ja Kissanmaankatu), ja päättyy Kuntokatuun. Samalla parannetaan mm. itään päin meneviä pysäkkejä mm. Ritakadun risteyksessä niin, että oikeanpuoleiselta kaistalta pystyy ajamaan suoraa pysäkille. Toivon mukaan myös Irjalankadun pysäkkiparille tehdään jotakin. Tällä hetkellä tuossa samassa kohtaa rakennetaan ilmeisesti kaukolämpöä, joten työ alkanee sen jälkeen.

Lisäksi Heikkilänkadulle on rakenteilla bussikaista sekä liikennevalojen joukkoliikenne-etuudet lähivuosina.

En edelleenkään usko Hatanpään vt:n bussikaistojen käytännön toimivuuteen ilman rakenteellisia muutoksia, mutta aika näyttää. Risteyksiä on niin paljon, että oikealle kääntyjät tukkisivat bussin etenemisen alvariinsa. Keskimmäiset kaistat bussikaistoiksi on ainoa mahdollisesti toimiva ratkaisu (tästä taisi jo aiemmin olla tässä ketjussa puhettakin). Kääntyminen keskikaistoilta oikealle valo-ohjauksella ei oikein kuulosta järkevältä ratkaisulta. Valoja pitäisi päinvastoin vähentää tuossa kadunpätkällä.

En itse näe Hämeenkadun remottityömaata mitenkään isona hidasteena. Käytännössä jokaisen auton pitää kuitenkin tuossa pysäkillä pysähtyä, ja Tuomiokirkonkadun valojen puuttuessa siitä ei paljoa viivettä tule. Väliaikainenhan tuokin on vain.
 
Viimeksi muokattu:
Sepänkadulla rakennetaan jotain, mutta onko kyseessä se lisäkaista?

Onko tuo Teiskontien joukkoliikennekaista jo vahvistettu rahoituksenkin puolesta? Hienoa, jos se saataisi ensi vuodeksi valmiiksi.

Hatanpäälle joukkoliikennekaistat kaipaisivat ehkä tosiaan hieman erityisjärjestelyjä. Hyviä toimivia esimerkkejä löytyy Slussenin läheltä Tukholman Stadgårdsledeniltä. Esimerkiksi kääntyminen Hatanpään puistokujalle etelästä länteen tulisi järjestää samalla tavalla kuin Stadgårdsledenillä bussit vaihtavat kadun puolelta toiselle päästäkseen Slussenin bussiterminaaliin. Liittymässä bussit pääsevät liikennevalojen ohi huomattavasti kevyemmällä ohituksella kun Tampereella/Suomessa on totuttu näkemään (https://www.google.fi/maps/@59.3178...ata=!3m4!1e1!3m2!1skd3wzBLHm7znLR3KxvCMHQ!2e0) ja väylä jatkuu liittymän yli. Eli bussit saavat käytännössä ajaa omaa järkeä käyttäen "punaisia päin" liittymäalueen yli ja toiselle puolelle. Hatanpäällä tosin myös ylitetään vastaantuleva liikenne, joten toteuttaisin ennemminkin tämän niin, että vasemman kaistan valkoinen pysäytysviiva on parikymmentä metriä oikeaa kaistaa aikaisemmin ja Puistokujalle ajavat bussit pääsevät näin ollen ajamaan jonon kärjelle. Tämä ei toki poista oikealle kääntyvien ongelmaa.

Yleensäkin bussikaistat kaipaavat itsensä ja ajokaistan väliin sulkuviivaa (edellinen Slussenin kuva) katkoviivan sijasta.
 
- Naistenmatkantien ja Nuolialantien risteys (ei liikennevaloetuuksia, ruuhkainen); myöskin Isomäentien ja Kaartotien liikennevalot tukkeuttavat hieman kun etuuksia ei ole
- Hatanpään valtatie monine liikennevaloineen, pikkuruuhkineen ja pysäkkeineen
Ykkösen aikatauluvarmuus paranee merkittävästi, jos Pirkkala/ELY-keskus saisi Pirkkalankin puolelle liikennevaloetuudet
Ainakin isomäentien risteyksessä on jonkinlainen induktiosilmukalla toteutettu valoetuus kaikille autoille, joissa on pitkä akseliväli. Valotolpassa vilkkuu valkoinen merkkivalo. Muutenkin Pirkkalassa eteneminen tuntuu sujuvalta noin perstuntumalla. Osuus koskipuistosta hatanpäälle tai härmälään on hidas. Pysäkit tiheässä ja paljon valoja.
Ykkösen aikatauluvarmuutta parantaisi toisilla autoilla. Sähköovet itsessään on erittäin nopeat, mutta ovijarrussa on joku turvaviive. Autot kuluttavat polttoainetta yllättävän vähän, mutta se on myös kiihtyvyydestä pois.
 
Ainakin isomäentien risteyksessä on jonkinlainen induktiosilmukalla toteutettu valoetuus kaikille autoille, joissa on pitkä akseliväli. Valotolpassa vilkkuu valkoinen merkkivalo. Muutenkin Pirkkalassa eteneminen tuntuu sujuvalta noin perstuntumalla. Osuus koskipuistosta hatanpäälle tai härmälään on hidas. Pysäkit tiheässä ja paljon valoja.
Ykkösen aikatauluvarmuutta parantaisi toisilla autoilla. Sähköovet itsessään on erittäin nopeat, mutta ovijarrussa on joku turvaviive. Autot kuluttavat polttoainetta yllättävän vähän, mutta se on myös kiihtyvyydestä pois.

Jossain vaiheessa olisin esittänyt jopa Jokeri-valoja Naistenmatkantien ja Suupantien risteykseen enkä välttämättä pitäisi sitä nytkään lainkaan huonona ideana. Mitä niille oikeastaan tapahtui, sen sijaan että niitä oltaisi lisäilty pahimpiin risteyksiin niin ne ainoatkin vietiin pois?

Molemmissa Isomäentien-Kaartotien risteyksissä on kyllä tuollainen induktiopohjainen tunnistus, kummassakin vain toiseen suuntaan. Teoriassahan järjestelmän pitäisi siis aina reagoida ohiajavaan bussiin, toisin kuin satelliittipohjainen järjestelmä, joka ei välttämättä vilkuta valoa etuajassa olevalle autolle? Nimittäin nyt valon vilkkuminen Kaartotiellä on ennemminkin sattumaa kuin säännöllistä. Mielestäni etuusjärjestelmä näihin Pirkkalan risteyksiin on ihan perusteltu ja myös ainakin Nokialla vastaavia, etuuksia kaipaavia risteyksiä löytyy.

Se Stockmannin suojatiemaa kyllä hidastaa linjoja, jos ei muuten niin ainakin tukkimalla pysäkit. Kohtahan se on ohi. Suurempi ongelma ykköselle on sen sijaan Hatanpää, joka kyllä vie aikaa ja on hieman vaikeampi ennustaa. Hatanpään valtatien ja Nuolialantien risteys keskustaa kohti on liikennevaloetuuksista huolimatta hidas ja välttämättä ei pääse edes ensimmäisellä valokierrolla läpi nimenomaan talviarjen ruuhkassa. Oikealla kaistalla (bussit vasemmalle, muut autot suoraan ja oikealle) on oikeastaan yleensä enemmän autoja kuin vasemmalla kaistalla (autot vasemmalle). Tälle pitäisi mielestäni tehdä jotain melko nopealla aikataululla, mutta ongelmaa ei ole ilmeisesti tiedostettu.

Hatanpäältä on mielestäni hankalaa vähentää pysäkkejä, asukastiheys on suuri ja jokaisella pysäkillä on runsaasti käyttäjiä. Lähtisin ennemminkin vaikka kokeilemaan niitä sulkuviivallisia bussikaistoja yhdeksi talvikaudeksi. Tampereen valtatien risteys kaipaisi joukkoliikenne-etuutta. Lisäksi Verkatehtaankadun risteys on ongelmallinen juuri noiden oikealle kääntyvien autojen vuoksi, mutta sille ei liene paljoa tehtävissä.
 
Itse viime vuonna ajoin paljon linjoja 1 ja 11, eikä mulle muistaakseni kuin kerran pari käynyt niin, etten olisi päässyt Nuolialantien suunnasta ekoilla vihreillä kääntymään. Etuuden pyyntöpiste sijaitsee tällä hetkellä hieman Lentokentänkadun risteyksen jälkeen. Eikä mikään estä käyttämästä sitä vasemmalle kääntyvien kaistaa, jos pahalta näyttää. ;) Säätökysymyshän tuo on, että miten pitkästi sitä vihreää halutaan pidentää muiden suuntien kustannuksella. Pitkä vihreä tuonne suuntaan kun houkuttaa autoja kääntymään oikealle Nuolialantielle (toteutuu samaan aikaan) herkemmin lyhyen suoraamenevien minimivihreän sijaan.

Jokerivalojen kohtalosta kyselin joskus, vastauksena oli, että ne purettiin Tieteenkadun risteyksestä, koska uusien katujärjestelyjen myötä (Tutkijankatu) ne kävivät tarpeettomiksi. Uuteen infojärjestelmän niitä ei koskaan ole ohjelmoitukasn. Tarkoitus on ilmeisesti asentaa ne "jonnekin", paikkaa vielä etsitään. Itselläni olisi monta potentiaalista kohdetta mielessä.
 
Tässä vähän syventävää analyysia Hatanpään joukkoliikennekaistoista Tampereen valtatien ja Lahdenperänkadun väliltä. Kuvankäsittelytaidot eivät ole kummoiset mutta ideaa ne varmasti selkeyttävät.

VAIHTOEHTO 0+:
- Ei suuria muutoksia. Verotalon pysäkki (2500) siirretään pohjoisemmaksi ja sille asennetaan katos.

VAIHTOEHTO 1:
- Hatanpään valtatien reunimmaiset kaistat muutetaan joukkoliikenne-taksikaistoiksi. Sisä- ja reunakaista maalataan joko sulkuviivalla tai paksunnetulla katkoviivalla.
- Lahdenperänkadulta ja Hatanpään valtatielle rakennetaan kevyt liikennevalo-ohitus parin kymmenen metrin mittaisella kiihdytyskaistalla rakentamalla kevyt liikenteenjakaja oikealle kääntyvien kaistojen väliin. Hatanpään valtatien itäpuolen kevyenliikenteenväylää siirretään hieman itään Nesteen tontin puolelle.
- Toteutetaan tarvittavat opastejärjestelyt Tampereen valtatien päässä ja muissa liittymissä tarpeen mukaan.
- Länsipuolen poikkikatuja ei poisteta.
- Itäpuolelta poistetaan poikkikatuja pihoihin. Niihin on jo nyt olemassa yhteydet muilta poikkikaduilta tai takaa Lokomonkadulta.
- Jokikadun ja Hatanpäänkadun välillä rakennetaan kahteen (tai yhteen) liittymään kevyt liikennevalo-ohitus (kuva). Hatanpään vt:n länsipuolen laajennettava KV ei estä toteuttamista.
- Poistettavia poikkikatuja tarkasteltava Jokikadun ja Hatanpäänkadun välillä.
- Investointikuluiltaan kohtuullinen. Liikennevalo-ohitukset rakennetaan kahteen-kolmeen risteykseen. Pysäkkejä ei tarvitse siirtää. Yhteydet varren kiinteistöihin hidastuu, kun poikkikatujen määrä pihoihin vähenee.

VAIHTOEHTO 2:
- Sisäkaistat muutetaan joukkoliikennekaistoiksi.
- Liikennevalo-ohituksia ei rakenneta.
- Pysäkit siirretään sisä- ja reunakaistan väliin, joista on suojatieyhteys valtatien reunoille. Autokaista tekee loivan mutkan pysäkin ohi.
- Toteutetaan tarvittavat risteysjärjestelyt Nuolialantien ja Tampereen valtatien päissä ja muissa liittymissä tarpeen mukaan.
- Ei vähennä poikkikatuyhteyksiä, mutta kalliimmat investointikustannukset ja liikennevalo-ohitusten rakentaminen ei onnistu.

Tässäpä.

hatanpää-joukkoliikennekaistat.jpghatanpää-joukkoliikennekaistat2.jpg
 
Tässä vähän syventävää analyysia Hatanpään joukkoliikennekaistoista Tampereen valtatien ja Lahdenperänkadun väliltä. Kuvankäsittelytaidot eivät ole kummoiset mutta ideaa ne varmasti selkeyttävät.

VAIHTOEHTO 0+:
- Ei suuria muutoksia. Verotalon pysäkki (2500) siirretään pohjoisemmaksi ja sille asennetaan katos.
Itse en näe koko Hatanpään valtatiessä enää mitään varsinaisia ongelmia. Se toimii suorastaan kohtuullisesti siihen nähden, miten se toimi vielä vuosina 2006-2007, jolloin erityisesti muuan NOKIA ruuhkautti tien iltapäiväruuhkassa molempiin suuntiin.

Siinä missä matkan etenemisen pystyy arvioimaan minuutin tarkkuudella Jokikadun ja Nuolialantien välillä, ei onnistu aamuruuhkassa Paasikiventiellä osuudella Nokian moottoritien risteys - Santalahti. Jälkimmäinen puuroutuu täysin klo 07:30 ja tuo tilanne kestää vähintään tunnin. Haittavaikutukset toki pidemmälle asti, ja koko sotkun aiheuttaa vain Rantatien T-risteys, jossa liikennevalot.

Mutta mitä tulee pysäkkiin ”Verotalo”, joka muistaakseni aiemmin tunnettiin nimellä Viinikanlahti, niin eikös se sijainnut alkujaankin tuossa Jokikadun risteyksen tuntumassa, mahdollisesti jopa sen pohjoispuolella? Ainakin aikana, jolloin D-kulma oliu vielä olemassa. Nykyinen pysäkkiväli las–Viinikanlahti on varsin pitkä (680/700m riippuen kumpi las-pysäkki) keskusta-alueella.
 
Takaisin
Ylös