Bussikaistat ympärivuorokautisiksi

Onko bussikaistojen uudistus mielestäsi järkevä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    86
Hyvä ajatus tämä uudistus, mutta unohtui kieltää henkilöautoliikenne pitkältä sillalta ja Kaisaniemestä. Nyt sitten henkilöautot jökittävät kiskoilla myös iltaisin ja viikonloppuisin. Näin sitä joukkoliikennettä nopeutetaan! Voihan toki olla, että suuri osa autoilijoista ymmärtää valita kaistansa sen mukaan mikä milloinkin on sujuvinta, eikä välitä säännöistä.

Voi olla että joko poliisi tai jokin poliittinen elin tulee vielä jarruttamaan bussikaistojen kameravalvontaa muutaman vuoden ajan. Kamerathan maksavat itsensä takaisin, mutta joillekin ei käy moinen autoilijoiden oikeuksien tallaaminen.
 
Mielestäni bussikaistojen kaistaviivojen pitäisi olla yhtenäiset, joka osoittaisi että niiden yli ei saa ajaa. Parempi olisi vielä jos vasemmanpuoleisen viivan oikella puolella olisi katkoviiva, niin että jos eksyy bussikaistalle niin sieltä saa tulla laillisesti pois mahdollisimman nopeasti. Oikealle kääntyville autoille myöskin voisi olla pieni aukko viivassa ennen risteystä.

Manskulla tuo Reijolankadun ja Tukholmankadun välinen osuus on siitä vähän kummallinen, että tavalliselta kaistalta joutuu suoraan bussikaistalle, ja pitää itse vaihtaa norm. kaistalle. Parempi olisi jos viivat etelä- ja pohjoispäädyissä ohjaisivat liikennettä normaalikaistalle ja bussit "vaihtaisi" kaistaa alkavalle bussikaistalle.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Manskulla tuo Reijolankadun ja Tukholmankadun välinen osuus on siitä vähän kummallinen, että tavalliselta kaistalta joutuu suoraan bussikaistalle, ja pitää itse vaihtaa norm. kaistalle.

Tarkoitatko, että kun ajaa Manskua Reijolankadun risteyksestä etelään oikeaa kaistaa, joutuu bussikaistalle? Tukholmankadun risteyksestä pohjoiseen ajettaessahan muuta vaihtoehtoa ei ole, koska suoraan menee vain yksi kaista. Reijolankadun risteyksessä kai edelleenkin suoraan saa ajaa myös keskimmäistä kaistaa (Google Street View'ssa on sen verran vanhat kuvat molemmista risteyksistä, että varmistaa ei voi). Ratkaisu johtunee siitä, että usein Reijolankadulle kääntyvät autot ryhmittyvät punaisiin valoihin keskikaistalle, jolloin suoraan ei pääse kuin oikeata kaistaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
vastasin 24 h kaistojen puolesta, parempi teho näistä kaistoista saataisiin jos tehtäisiin jotain fyysisiä rajotteita esimerkkinä kuoppa keskelle kaistaa, mikä estäisi henkilöautoilun tai sitten vaihtoehtona radiolähettimellä laskevat ja nousevat paalut, joita ainakin briteissä kuulemma on
 
vastasin 24 h kaistojen puolesta, parempi teho näistä kaistoista saataisiin jos tehtäisiin jotain fyysisiä rajotteita esimerkkinä kuoppa keskelle kaistaa, mikä estäisi henkilöautoilun tai sitten vaihtoehtona radiolähettimellä laskevat ja nousevat paalut, joita ainakin briteissä kuulemma on

Tarkoitatko esimerkiksi tälläisiä:

http://www.youtube.com/watch?v=i_Cw0QJU8ro
http://www.youtube.com/watch?v=O0wY-hvMC44
http://www.youtube.com/watch?v=CpkGvr2q3xw

Vähän offtopiccia, mutta on kyllä tyhmiä autoilijoita...
 
Reijolankadun risteyksessä kai edelleenkin suoraan saa ajaa myös keskimmäistä kaistaa (Google Street View'ssa on sen verran vanhat kuvat molemmista risteyksistä, että varmistaa ei voi). Ratkaisu johtunee siitä, että usein Reijolankadulle kääntyvät autot ryhmittyvät punaisiin valoihin keskikaistalle, jolloin suoraan ei pääse kuin oikeata kaistaa.
Ei muuten saa, vain oikea kaista menee suoraan ja 2 vasenta kääntyy Reijolankadulle :D
 
Kyllä tätä on odotettukin. Todella nopeasti vaihtoivat ainakin Helsingistä poispäin kyltit tällä viikolla. Nyt vaan sitten valvontaa lisää ja paljon.

Klassikko paikat vaikkapa tehovalvontaan pysyvästi?
- Hämeenlinnantien-Mannerheimintien risteys Ruoskeasuolla
- Tullinpuomin pysäkki Mannerheimintiellä kaupunkiinpäin, kamera voisi vaikka olla heti siinä Tukholmankadun risteyksen kohdalla.....
- Mannerheimintie ja Reijolankadun risteys kaupungista poispäin, heti Reijolankadun kulmalle kamera vaan.
 
Mitäs mieltä olisitte sellaisesta jos bussikaistoilla sallittaisiin henkilöautot jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi vähintään yksi matkustaja? Siis sama käytäntö kuin jenkeissä on car pool laneilla. Vastaavasti takseilta voisi kieltää bussikaistan käyttö niiden ajellessa tyhjänä.
 
Mitäs mieltä olisitte sellaisesta jos bussikaistoilla sallittaisiin henkilöautot jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi vähintään yksi matkustaja? Siis sama käytäntö kuin jenkeissä on car pool laneilla. Vastaavasti takseilta voisi kieltää bussikaistan käyttö niiden ajellessa tyhjänä.

Kannatetaan! Parempi olisi kuiteniin jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi väh 2 hlö. Takseilla ei saisi olla tyhjänä mitään asiaa bussikaistoille, taksit ovat usein vielä töykeämpiä muita tiellä liikkuvia kohtaan kun henkilöautot. Lisäksi jakeluliikenteellä pitäisi olla oikeus käyttää bussikaistoja ympäri vuorokauden.
 
Mitäs mieltä olisitte sellaisesta jos bussikaistoilla sallittaisiin henkilöautot jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi vähintään yksi matkustaja? Siis sama käytäntö kuin jenkeissä on car pool laneilla.

En kannata. Käytännössä kaikilla Helsingin bussikaistoilla bussien määrä on niin suuri, että henkilöautojen tuominen sinne hidastaisi bussien matkantekoa ja kokonaismatkustajavirta laskisi. Kaksihenkinen henkilöauto vie lähes yhtä paljon kaistakapasiteettia kuin bussikin, mutta bussissa kulkee 60 matkustajaa (ainakin siihen aikaan, kun bussikaistoja eniten tarvitaankin). Lisäksi menetettäisiin se selkeyshyöty, joka ympärivuorokautisilla bussikaistoilla saavutetaan, ja sotkettaisiin tilanne entistäkin pahemmaksi. Sosiaalinen kontrolli bussikaistojen käytölle lähes nollautuisi. On paljon pienempi kynnys käyttää kaistaa luvatta, jos siellä kulkee muutenkin henkilöautoja.

Paikoissa, joissa on kolme kaistaa, voidaan toki muuttaa keskikaista kimppakyytiläisille.
 
Mitäs mieltä olisitte sellaisesta jos bussikaistoilla sallittaisiin henkilöautot jos kyydissä olisi kuljettajan lisäksi vähintään yksi matkustaja? Siis sama käytäntö kuin jenkeissä on car pool laneilla. Vastaavasti takseilta voisi kieltää bussikaistan käyttö niiden ajellessa tyhjänä.

Monenlaisia nukkeja varmaan autoista tuon jälkeen löytyisi:)
Tyhjät taksithan ovat menossa hakemaan uutta kyytiä, miksi sitä pitäisi rajoittaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jyrkkä ei kaistojen sotkemiselle. Sen sijaan kannatusta aiemmin palstalla mainitulle kaistanvaihtokiellolle bussikaistalle aina kun mahdollista ja pikkuhiljaa ryhmittymisen siirtämistä pois bussikaistoilta esim. liikennevalo-ohjauksen avulla. Bussikaistan tulee olla bussikaista.

Carpool- yms. virittelykaistat voisi kehittää erikseen bussikaistoista. Bussit voisivat luonnollisesti käyttää virittelykaistoja, mutta en pitäisi sitä bussikaistana vaan rajoitettuna sekakaistana.
 
Nythän on annettu vihdoin "selkeät" ohjeet bussikaistalle ryhmittymisestä oikealle kääntymistä varten. Eli kivikaupungissa edellisen risteyksen jälkeen, jos etäisyys ei ole aivan mahdottoman pieni.
Mutta onko vaikka Hämeentiellä Haukilahdenkadun risteyksen ja Kustaa Vaasan tien alun välinen matka sellainen, että se oikeuttaisi ajamaan bussikaistaa, jos haluaa jatkaa edelleen Hämeentietä. Tungosaikana maasillalla kaistan vaihtaminen on pelkkää tuskaa. On kokemusta!
Äänestin jaa.
 
Monenlaisia nukkeja varmaan autoista tuon jälkeen löytyisi:)
Tyhjät taksithan ovat menossa hakemaan uutta kyytiä, miksi sitä pitäisi rajoittaa?

Harvoin, jos koskaan, on taksi haitannut ajoani linjalla. Antaa näitten liikennesilmää omaavien mennä missä haluavat. Murusina se leipä on maailmalla monella muullakin.

Isoon kaupunkiin mahtuu paljon.
Paitsi talvi.
 
Takaisin
Ylös