Bussikuvaamisen vähyys Suomessa

Liittynyt
26 Huhtikuu 2022
Viestit
95
Suomessa on todella vähän bussikuvaamista mm. Keski-Eurooppaan nähden. Esimerkiksi Jyväskylästä, Tampereelta ja Oulusta ei löydy paljoakaan videoita YouTubesta. Mistähän tämä johtuu? Muun muassa Tsekissä on paljon pienissäkin kaupungeissa bussivideoita tehty kuljettajan, matkustajan että kaduntallaajan perspektiivistä. Jos en väärässä ole, Suomessa ei taida kuljettajavideoita olla ollenkaan. Miksi näin? Ovatko liikennöitsijät niin tiukkoja sen suhteen? (mikä ei olisi ainakaan perusteltua ollenkaan jos kamera on asetettu paikkaan jossa se ei häiritse tai vaaranna ajamista)

Miksi edes matkustusvideoita ei tehdä esim. etupenkiltä juurikaan? Minua ainakin kiinnostaisi tällaiset, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole. Ei edes kadulta kuvattuja bussivideoita.

Ihmettelen.
 
Niin no, ehkä videointi ja (still-)kuvaus ei ole sama asia, vaikka nykyisin samoilla laitteilla sekin onnistuu.

Kyllä itsekin olen nähnyt laskevan trendin julkaistujen kuvien määrässä, mutta tässä näkyy sekä tilaajaväritysten läsnäolo ja erilaisen kaluston vähentyminen. Pahimmillaanhan se on, että kun yhden olet kuvannut, olet kuvannut jo kaiken. Vain ja ainoastaan kuvauspaikkaa vaihtamalla saat edes jotain uutta kuviin.

Koronavuodet vieläpä kuritti kaukoliikennettä ja tilausajotkin oli oman aikansa seis, eikä tuo kaukoliikenne ole palautunut ikinä ennalleen, joten siitäkään ei saa oikein kipinää ulkoiluttaa kameraa säännöllisesti.

Uutuudet varmasti jokainen haluaa tallentaa vielä kun kyljet ovat ehjiä ja maalipinta kiiltää, mutta siihen se melkein jääkin.
 
Itselläni on hieman sama ongelma. Olen Instagramiin päivittänyt 28 000 bussikuvaa ja alkaa olemaan hieman fiilis että kaiken olen kuvannut. Se on ihan kiva, kun on kaupunkiväritykset, mutta kaikki ilo on häipynyt, kun hieman pienemmätkin firmat ovat joutuneet maalaamaan bussinsa samanvärisiksi. Esim Hsl-alueella Åbergin Linja. Samat mallit / samat väritykset.
 
Ei tarvi mennä kuin 20 vuotta taaksepäi tässä esimerkin Tampereen kaupungissa. Oli värejä, oli malleja. Ja koitan vain kaupunki- ja seutuliikenteen kalustoa käydä läpi
  • Ajokki City (Volvo, pätkä ja nivel)
  • Carrus City L (Volvo/Scania, pätkä ja teli)
  • Carrus City U (Volvo, nivel)
  • Lahti 400 (Volvo/Scania)
  • Lahti 402 (Volvo/Scania, midi, pätkä ja teli)
  • Lahti Scala (Scania, pätkä ja teli)
  • MB O405N
  • Scania OmniCity (nivel)
  • Volvo 7000A (nivel)
  • Wiima K/N 202 (Volvo, pätkä, teli, nivel, lisäksi muutama pätkä keppivaihteistolla)
Ja oletuksena kaikki liikennöivän firman väreissä tai kokomainosteipeissä. Kovin isoja sarjoja samaa mallia ei ollut, yksilöitä kyllä löytyi.
Seutuliikenteestä löytyi lisäksi mm Ajokki Express, Ajokki Victor, Carrus M310, Kutter 9...

Jos jo mallikirjo oli aiemmin suurempi, oli niitäkin usein hyvin monessa eri väritykessä. Nyt näkee muutamaa korimallia ja niissä suurimmat erot ovat oikeastaan, mistä mallista puuttuu eniten paloja tai kuin hyvin on saanu naarmuja kylkiinsä.

Mutta kuvataan silti.
 
Suomessa on todella vähän bussikuvaamista mm. Keski-Eurooppaan nähden. Esimerkiksi Jyväskylästä, Tampereelta ja Oulusta ei löydy paljoakaan videoita YouTubesta. Mistähän tämä johtuu? Muun muassa Tsekissä on paljon pienissäkin kaupungeissa bussivideoita tehty kuljettajan, matkustajan että kaduntallaajan perspektiivistä. Jos en väärässä ole, Suomessa ei taida kuljettajavideoita olla ollenkaan. Miksi näin? Ovatko liikennöitsijät niin tiukkoja sen suhteen? (mikä ei olisi ainakaan perusteltua ollenkaan jos kamera on asetettu paikkaan jossa se ei häiritse tai vaaranna ajamista)

Miksi edes matkustusvideoita ei tehdä esim. etupenkiltä juurikaan? Minua ainakin kiinnostaisi tällaiset, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole. Ei edes kadulta kuvattuja bussivideoita.

Ihmettelen.
Tiktokissahan niitä suomalaisia bussikuvaajia on tosi paljon. Toki suurin osa heidän sisällöstään on vaan vanhojen KAH bussien ohjaamoja.
 
Tiktokissahan niitä suomalaisia bussikuvaajia on tosi paljon. Toki suurin osa heidän sisällöstään on vaan vanhojen KAH bussien ohjaamoja.
Joo, on niitä jonkun verran. Mutta ihan kunnon kaupunkiliikenteen linjavideoita ei löydy kyllä mistään, mikä on harmillista.
 
Tuntuu siltä, että (ainakin aktiivisten) bussiharrastajien/bongaajien keski-ikä on laskenut merkittävästi näin someaikakautena. Kenen tahansa keskinkertaisenkin kamerapuhelimen omistaja voi rekisteröityä jollekin alustalle täysin ilmaiseksi ja alkaa julkaisemaan itseään kiinnostavaa sisältöä. Olen havainnut myös sellaista ilmiötä, että nuorena aloittaneet bongarit saattavat päätyä alalle töihin (yleensä kuljettajaksi), jolloin harrastuksesta saattaa tulla ylimääräistä taakkaa työntekoon ja monilla bongaaminen alkaa loppua siihen. Toki jatkuvasti ilmestyy myös uusia sometilejä jakamaan sisältöä. Osa kestää pidemmän aikaa ja osan mielenkiinto saattaa lopahtaa hyvinkin nopeasti.
 
Suomessa on todella vähän bussikuvaamista mm. Keski-Eurooppaan nähden.
Keski-Euroopassa joukkoliikenneharrastus tuntuu olevan muutenkin paljon yleisempää kuin Suomessa. Siellä on paljon kaikenlaista joukkoliikenneharrastukseen liittyvää suurelle yleisölle, kun taas Suomessa joukkoliikenneharrastus on suuren yleisön silmissä enemmän friikkien juttu.

Eroa liikennevälineisiin kohdistuvassa mielenkiinnossa kuvaa mielestäni hyvin kerran lentokoneessa kuulemani kuulutus Frankfurtiin saapuessa. Saksalainen matkustamohenkilökunnan jäsen kuulutti: "We will have bus transportation to the terminal. You will get to see a lot of Frankfurt airport - how interesting!" Keskimääräisen suomalaisen mielestä ympäri lentokenttää pyörivässä bussissa ei varmaan ole mitään mielenkiintoista verrattuna siihen, että lentokone saisi matkustajasiltapaikan ja terminaaliin pääsisi ilman bussikuljetusta.
 
Minulla innostus lopahti taas hieman siihen, kun elokuussa kovalevy meni juntturaan. Kai sieltä jollain konstilla saisi 20 vuoden ajalta kuvaamani kuvat talteen, mutta tiedostojen palauttaminen vaikuttaa ainakin tällä hetkellä olevan mulle liian kallista puuhaa.
Muuten kyllä killerpop selosti varsin seikkaperäisesti nykytilanteen ja innostustasoon vaikuttavat tekijät.
 
Tanskassa bussien kuvaaminen on huomattavasti Suomeakin vähäisempää. Yleistä se on vain Kööpenhaminan seudulla, ja kun yritin elokuussa löytää kuvia tai videoita Odensen vanhasta kalustosta (ei Euro 6 tai sähkö) Instagramista, tanskalaisilta bussisivustoilta ja YouTubesta, löysin vain yhden kuvan viimeisen vuoden sisältä. Menin sitten kuitenkin paikan päälle, ja oli siellä kuitenkin merkittävä osuus vanhaakin kalustoa. Ruotsissa kuvaamisen määrä vaihtelee todella paljon alueittain (suhteessa kaluston määrään) eli SL- ja Västtrafik-värisestä kalustosta löytyy valtavasti kuvia, mutta sitten taas saman mallisesta kalustosta harvinaisemmissa väreissä niitä on yleensä suhteellisesti vähemmän.
 
Tässä ketjussa taidetaan puhua bussikuvaamisen sijaan tallennetun aineiston lataamisesta verkkopalveluihin, joissa ne ovat yleisön nähtävillä? Harva kai meistä tietää, mitä kaikkia kuvia tai videoita ylipäänsä on olemassa.
 
Ilman että kuulostan epätoivoiselta, teen bussivideoita, joissa kuvaan yleensä Turun busseja, mutta yritän käydä myös muissa kaupungeissa, kuten Porissa ja Tampereella! Olen kuvannut melkein kaikki Turun paikallisbussilinjat ennen kuin ne kaikki muuttuvat ensi kesänä. Kuvaan myös pidempiä kaukobussimatkoja paikallislinjojen lisäksi. Olen lisäksi alkanut kuvata reaaliaikaisia videoita, joita on tulossa lisää, samoin kuin videoita moottorin äänistä. Driver200 Fin tekee myös hyviä videoita Turusta.

 
Tässä ketjussa taidetaan puhua bussikuvaamisen sijaan tallennetun aineiston lataamisesta verkkopalveluihin, joissa ne ovat yleisön nähtävillä? Harva kai meistä tietää, mitä kaikkia kuvia tai videoita ylipäänsä on olemassa.
Osa kuvaajista ei julkaise lainkaan aineistoa verkossa, mutta toisaalta luusisi olevan niin, että kuvatuimmilta alueilta jätetään keskimäärin enemmän aineistoa julkaisematta, koska samasta autosta on jo kymmeniä julkisia kuvia/videoita.
 
Takaisin
Ylös