Bussikuvaamisen vähyys Suomessa

Kerrankin ketju mihin mulla on jotain sanottava. Keskieuroopalaisena joukoliikenneharrastajana siis tuntuu, ettei suomessa olisi niitä harrastajia ollenkaan. Ja näitä mitä näkyy somessa olevat suht usein sellaset tyypit jotka postaavat just sellaset kuvat/videot mitä eivät mitenkään vaikuttaa ulkopuoliselle kivalta. Se riitää kuin vertaa esim. Phototransin etusivun 'parhaat kuvat' osaston suomalaisten harrastajien postauksiin. Siis mun mielestä just some postaukset ovat se, mitä tuo uusia ihmisia harrastukseen, kuin ne näkee jotain mielyttäviä kuvia ja miettii, että "toihan on upea kuva, nää linja-autot ovat todella mielenkiintoiset kuvauskohteet, ehkä minäkin haluan kuvata niitä?".

Toinen ongelma oli jo mainittu, ja se on se, että suurin osa joukoliikennettä suomessa on yksinkertaisesti tylsää. Missä tahanssa suurimmassa kaupungissa missä ei tarvitse odottaa tunteja ennen kuin joku bussivuoro saapuu kameran eteen, on kalusto suurin piirtein sitä samaa, vaan eri väreissä. Yutong E12/15, BYDit, Volvo 7900E noista uusista, Volvo 8900LE, Scania OmniExpress, Suburban tai Citywide ja VDLät. Välillä tulee kameran eteen vielä myös Scaala tai Volvo 8700LE, mut siinä se. Jos vertaa sitä just keskieurooppaan, missä näkyy kaikkelaiset Ivecot, MANit, SORit, Mersut, Setrat, Solarikset, Otokarit, Scaniat, Volvot, Renaultit, välillä myös jotan harvinaisempaa kuten Karosat tai TEDOMit. Ja näistä kaikkesta on tietysti kaikkelaiset koriversiot, ja osa korista näkyy myös johdinautojen alustoilla. Se tarkoittaa sitä, että jos lähtee johonkin vieraan kaupunkiin kuvaamaan, niin on tekemistä koko päivälle, ja aina on kuvattavaa. Suomessa musta tuntuu että jos kuvaa jossain keskusalueella, niin tunti, maks 2, ja kaikki on jo kuvattu ja nähty.

Ja tosta seuraa kolmas ongelma, eli suomen geografia. Matkat kaupungista toiseen ovat pitkät ja nuorille usein kalliit. Kuin sitä yhdistää siihen, että puol vuotta ei ole oikein sopivat valo- ja keliolosuhteet, niin harrastus usein loppuu oman kotialueen rajoilla, mikä myös menee nopeesti tylsäks. Ja jos haluaisi myös jotain mielenkiintoista taustaa kuvaan, niin kaupungin keskustat eivät usein osaa tarjoa sitä. Sitä varten pitäisi matkustaa vähän keskustan ulkopuolelle, mitä saa olla ilman omaa autoa todella rasittavaa.

Itse en oikein suomesta enää löydä kuvattavaa, mitä varten jaksaisin lähteä ulos. Sillöin tällöin otan kameraa mukaan töihin, mutta pari vierailujen jälkeen toiset paikakunnat alkavat tuntua tylsältä. Mielummin lähden jonnekin ulkomaille kuvaamaan, jos mulla on sitä varten aikaa ja rahaa.
 
Kerrankin ketju mihin mulla on jotain sanottava. Keskieuroopalaisena joukoliikenneharrastajana siis tuntuu, ettei suomessa olisi niitä harrastajia ollenkaan. Ja näitä mitä näkyy somessa olevat suht usein sellaset tyypit jotka postaavat just sellaset kuvat/videot mitä eivät mitenkään vaikuttaa ulkopuoliselle kivalta. Se riitää kuin vertaa esim. Phototransin etusivun 'parhaat kuvat' osaston suomalaisten harrastajien postauksiin. Siis mun mielestä just some postaukset ovat se, mitä tuo uusia ihmisia harrastukseen, kuin ne näkee jotain mielyttäviä kuvia ja miettii, että "toihan on upea kuva, nää linja-autot ovat todella mielenkiintoiset kuvauskohteet, ehkä minäkin haluan kuvata niitä?".

Toinen ongelma oli jo mainittu, ja se on se, että suurin osa joukoliikennettä suomessa on yksinkertaisesti tylsää. Missä tahanssa suurimmassa kaupungissa missä ei tarvitse odottaa tunteja ennen kuin joku bussivuoro saapuu kameran eteen, on kalusto suurin piirtein sitä samaa, vaan eri väreissä. Yutong E12/15, BYDit, Volvo 7900E noista uusista, Volvo 8900LE, Scania OmniExpress, Suburban tai Citywide ja VDLät. Välillä tulee kameran eteen vielä myös Scaala tai Volvo 8700LE, mut siinä se. Jos vertaa sitä just keskieurooppaan, missä näkyy kaikkelaiset Ivecot, MANit, SORit, Mersut, Setrat, Solarikset, Otokarit, Scaniat, Volvot, Renaultit, välillä myös jotan harvinaisempaa kuten Karosat tai TEDOMit. Ja näistä kaikkesta on tietysti kaikkelaiset koriversiot, ja osa korista näkyy myös johdinautojen alustoilla. Se tarkoittaa sitä, että jos lähtee johonkin vieraan kaupunkiin kuvaamaan, niin on tekemistä koko päivälle, ja aina on kuvattavaa. Suomessa musta tuntuu että jos kuvaa jossain keskusalueella, niin tunti, maks 2, ja kaikki on jo kuvattu ja nähty.

Ja tosta seuraa kolmas ongelma, eli suomen geografia. Matkat kaupungista toiseen ovat pitkät ja nuorille usein kalliit. Kuin sitä yhdistää siihen, että puol vuotta ei ole oikein sopivat valo- ja keliolosuhteet, niin harrastus usein loppuu oman kotialueen rajoilla, mikä myös menee nopeesti tylsäks. Ja jos haluaisi myös jotain mielenkiintoista taustaa kuvaan, niin kaupungin keskustat eivät usein osaa tarjoa sitä. Sitä varten pitäisi matkustaa vähän keskustan ulkopuolelle, mitä saa olla ilman omaa autoa todella rasittavaa.

Itse en oikein suomesta enää löydä kuvattavaa, mitä varten jaksaisin lähteä ulos. Sillöin tällöin otan kameraa mukaan töihin, mutta pari vierailujen jälkeen toiset paikakunnat alkavat tuntua tylsältä. Mielummin lähden jonnekin ulkomaille kuvaamaan, jos mulla on sitä varten aikaa ja rahaa.
Myönnettäköön Suomen bussikaluston yksipuolisuuden, en silti kyllä ymmärrä, miksi etupenkiltä kuvattuja paikallisliikenteen linjavideoita ei juurikaan ole. Näitä löytyy paljon ihan pienistäkin keskieurooppalaisista kaupungeista. Tässä ei voi itse kalusto olla syynä. Eikö joukkoliikenneharrastajia kiinnosta itse kaluston lisäksi reitit ollenkaan?
 
Sinne ne n13-16v bongarit latailee jollain perunalla kuvatun videon busseista joissa soi ärsyttävä tausta musiikki aivan liian kovalla..
Maailma muuttuu, bongarit muuttuu. Aina haetaan rajoja, mikä on oikeaa bongausta ja mikä ei. Luulenpa, että aikanaan nettiin kirjoitetutkin kalustohavainnot kyseenalaistettiin.

Tässäkin ketjussa on useampi kommentoinut, jotka ovat olleet mukana tämän foorumin alusta alkaen, 20 vuoden takaa. Nyt kun katsoo missä tunnistamani nimimerkit tänä päivänä ovat, on hyvin moni edelleen joukkoliikenteen parissa tavalla tai toisella. Monet ovat hyvinkin merkittävissä tehtävissä joukkoliikenteen parissa esim. operaattoreiden palveluksessa, kehittäneet liikennettä/infraa ja muuttaneet joukkoliikennemaailmaa.

Itse on ollut ilo vuosien mittaan ottaa useita alan opiskelijoita harjoitteluun tai alasta kiinnostuneita koululaisia esim. TET-jaksoille. On ollut mukava nähdä, että he ovat jatkaneet matkaa ja edenneet tämän alan tehtävissä. Nuoria tarvitaan, nuorissa on tulevaisuus, kaikkea me viime vuosituhannen fossiilit emme ymmärrä :)

Mutta itse ketjun aiheeseen, onhan tämä aika tylsäksi mennyt tilaajavärityksen ja kaluston yksipuolistumisen suhteen. HSL-alueellakaan ei ole enää montaa autoa liikennöitsijän omissa väreissä, pitkän matkan liikenne on melko punasävyistä ja tilausajopuolelle ei koronan jälkeen uutta kalustoa ole merkittävästi tullut.
 
Takaisin
Ylös