- Liittynyt
- 12 Marraskuu 2024
- Viestit
- 1
Kerrankin ketju mihin mulla on jotain sanottava. Keskieuroopalaisena joukoliikenneharrastajana siis tuntuu, ettei suomessa olisi niitä harrastajia ollenkaan. Ja näitä mitä näkyy somessa olevat suht usein sellaset tyypit jotka postaavat just sellaset kuvat/videot mitä eivät mitenkään vaikuttaa ulkopuoliselle kivalta. Se riitää kuin vertaa esim. Phototransin etusivun 'parhaat kuvat' osaston suomalaisten harrastajien postauksiin. Siis mun mielestä just some postaukset ovat se, mitä tuo uusia ihmisia harrastukseen, kuin ne näkee jotain mielyttäviä kuvia ja miettii, että "toihan on upea kuva, nää linja-autot ovat todella mielenkiintoiset kuvauskohteet, ehkä minäkin haluan kuvata niitä?".
Toinen ongelma oli jo mainittu, ja se on se, että suurin osa joukoliikennettä suomessa on yksinkertaisesti tylsää. Missä tahanssa suurimmassa kaupungissa missä ei tarvitse odottaa tunteja ennen kuin joku bussivuoro saapuu kameran eteen, on kalusto suurin piirtein sitä samaa, vaan eri väreissä. Yutong E12/15, BYDit, Volvo 7900E noista uusista, Volvo 8900LE, Scania OmniExpress, Suburban tai Citywide ja VDLät. Välillä tulee kameran eteen vielä myös Scaala tai Volvo 8700LE, mut siinä se. Jos vertaa sitä just keskieurooppaan, missä näkyy kaikkelaiset Ivecot, MANit, SORit, Mersut, Setrat, Solarikset, Otokarit, Scaniat, Volvot, Renaultit, välillä myös jotan harvinaisempaa kuten Karosat tai TEDOMit. Ja näistä kaikkesta on tietysti kaikkelaiset koriversiot, ja osa korista näkyy myös johdinautojen alustoilla. Se tarkoittaa sitä, että jos lähtee johonkin vieraan kaupunkiin kuvaamaan, niin on tekemistä koko päivälle, ja aina on kuvattavaa. Suomessa musta tuntuu että jos kuvaa jossain keskusalueella, niin tunti, maks 2, ja kaikki on jo kuvattu ja nähty.
Ja tosta seuraa kolmas ongelma, eli suomen geografia. Matkat kaupungista toiseen ovat pitkät ja nuorille usein kalliit. Kuin sitä yhdistää siihen, että puol vuotta ei ole oikein sopivat valo- ja keliolosuhteet, niin harrastus usein loppuu oman kotialueen rajoilla, mikä myös menee nopeesti tylsäks. Ja jos haluaisi myös jotain mielenkiintoista taustaa kuvaan, niin kaupungin keskustat eivät usein osaa tarjoa sitä. Sitä varten pitäisi matkustaa vähän keskustan ulkopuolelle, mitä saa olla ilman omaa autoa todella rasittavaa.
Itse en oikein suomesta enää löydä kuvattavaa, mitä varten jaksaisin lähteä ulos. Sillöin tällöin otan kameraa mukaan töihin, mutta pari vierailujen jälkeen toiset paikakunnat alkavat tuntua tylsältä. Mielummin lähden jonnekin ulkomaille kuvaamaan, jos mulla on sitä varten aikaa ja rahaa.
Toinen ongelma oli jo mainittu, ja se on se, että suurin osa joukoliikennettä suomessa on yksinkertaisesti tylsää. Missä tahanssa suurimmassa kaupungissa missä ei tarvitse odottaa tunteja ennen kuin joku bussivuoro saapuu kameran eteen, on kalusto suurin piirtein sitä samaa, vaan eri väreissä. Yutong E12/15, BYDit, Volvo 7900E noista uusista, Volvo 8900LE, Scania OmniExpress, Suburban tai Citywide ja VDLät. Välillä tulee kameran eteen vielä myös Scaala tai Volvo 8700LE, mut siinä se. Jos vertaa sitä just keskieurooppaan, missä näkyy kaikkelaiset Ivecot, MANit, SORit, Mersut, Setrat, Solarikset, Otokarit, Scaniat, Volvot, Renaultit, välillä myös jotan harvinaisempaa kuten Karosat tai TEDOMit. Ja näistä kaikkesta on tietysti kaikkelaiset koriversiot, ja osa korista näkyy myös johdinautojen alustoilla. Se tarkoittaa sitä, että jos lähtee johonkin vieraan kaupunkiin kuvaamaan, niin on tekemistä koko päivälle, ja aina on kuvattavaa. Suomessa musta tuntuu että jos kuvaa jossain keskusalueella, niin tunti, maks 2, ja kaikki on jo kuvattu ja nähty.
Ja tosta seuraa kolmas ongelma, eli suomen geografia. Matkat kaupungista toiseen ovat pitkät ja nuorille usein kalliit. Kuin sitä yhdistää siihen, että puol vuotta ei ole oikein sopivat valo- ja keliolosuhteet, niin harrastus usein loppuu oman kotialueen rajoilla, mikä myös menee nopeesti tylsäks. Ja jos haluaisi myös jotain mielenkiintoista taustaa kuvaan, niin kaupungin keskustat eivät usein osaa tarjoa sitä. Sitä varten pitäisi matkustaa vähän keskustan ulkopuolelle, mitä saa olla ilman omaa autoa todella rasittavaa.
Itse en oikein suomesta enää löydä kuvattavaa, mitä varten jaksaisin lähteä ulos. Sillöin tällöin otan kameraa mukaan töihin, mutta pari vierailujen jälkeen toiset paikakunnat alkavat tuntua tylsältä. Mielummin lähden jonnekin ulkomaille kuvaamaan, jos mulla on sitä varten aikaa ja rahaa.