• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Bussilakko alkaa tiistaina 2.3.

Onko kaikilta jäänyt lukematta tuo itse uutinen? :D
"Ennen klo 18 lähteneet vuorot ajetaan päätepysäkille asti."

Lainaamaasi kohtaa ei ollut uutisessa eilen, kun kirjoitin ensimmäisen viestini ketjuun. Ja jos oikein tarkkaan katsot, niin huomaat että aloitusviestiä on kuin onkin muokattu.:wink:

Selventävä tieto lakon aloitushetkestä oli kuitenkin erittäin oleellinen. Kiitos infosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsingin Sanomien keskustelupalstalla annettiin linkki tällaiseen blogiin, jossa pyritään kertomaan, mikä on tilanne eri puolilla maata lakon aikana.

Amperin sivuilla ilmoitetaan, että Amperin liikenne toimii normaalisti lakon aikana. Aikataulusivuilta näkee mitkä linjan 190 vuorot on kulussa. Helsingin päästä nämä ovat arkisin 13:25, 16:10 ja 16:55 lähtevät vuorot ja toisesta suunnasta Kirkkonummen tienhaaran kohdalla 8:00, 9:35 ja 15:30 pysähtyvät vuorot. Espoon aikataulukirjassa ilmoitetaan ajat Pikkala th:n mukaan. Helsinkiin menevät Amperin ajamat vuorot arkisin linjalla 190 ovat nämä: 7:50, 9:30 ja 15:25 (Pikkala th.). Tuo Pikkalan tienhaaran kohdalla 9:30 pysähtyvä vuoro kulkee myös lauantaisin ja Helsingistä lähtee lauantaisin 14:30 Amperin ajama vuoro.

Kivenlahtelaisia nämä Amperin ajamat vuorot eivät juuri kuitenkaan hyödytä, koska Kauklahdenväylän kohdalla ei Länsiväylällä ole bussipysäkkejä. Martinsillan kohdalta sentään pysäkit löytyy. Kauklahdenväylän kohdalle pitäisi saada pysäkit muutenkin mitä pikimmin ja myös pikavuorot niille pysähtymään. Tällä hetkellä pikavuorot eivät pysähdy lainkaan Ison Omenan ja Kirkkonummen tienhaaran välillä.
 
Ovatkohan nuo HSL:n sivuilla ilmoitetut poikkeusliikennejärjestelyt kuinka lopullisia? Espoonlahden ja Soukan poikkeusliikennejärjestely vaikuttaa siltä, että sieltä saadaan täysillä busseilla todennkäköisesti suurin osa halukkaista kuljetettua. Tapiolan lisäliikennelinja 105X lienee myöskin varsin tarpeellinen.

Sinäällään käy järkeen, että suurin raiteeton säteittäinen liikennekäytävä on pyritty hoitamaan kuntoon. Linjojen 132, 143, 145, 147 ja 150 poikkeusliikennejärjestely ilmeisesti koostuu sekä Westendin linjan alihankitavuoroista, että Veolian esimiesvuoroista. Espoon linjalla 11 pyörii ilmeisesti yksinäinen Åbergin auto. Pohjolan liikenne näyttää ajavan esimiesvoimin Helsingissä 67 ja Espoossa 42. Tästä päättelisin 105X:llä pyörivän Nobinan esimiesvuoroja, kun ei millään Nobinan edes supistettua liikennettä ole. Liekköhän CapaCitykin huomenna bongattavissa Tapiolan ja Kampin väliltä.

Hivenen ihmetyttää se, ettei Itä-Vantaalle ole tämänhetkisen tiedon mukaan järjestetty minkäänlaista lisäliikennettä. Pahin tilanne lakosta näyttäisi tulevan Hakunilan kerrostalolähiöön, jonka läpi ei kulje yhtäkään bussia. Vierestä menee kahdesti tunnissa linja 730, joka lienee kuitenkin kohtuu täynnä jo Hakunilan tasolle saapuessaan ollessaan ainoa Lahdenväylän ympäristöä Hakunilan pohjoispuolella palveleva linja.
 
Hivenen ihmetyttää se, ettei Itä-Vantaalle ole tämänhetkisen tiedon mukaan järjestetty minkäänlaista lisäliikennettä. Pahin tilanne lakosta näyttäisi tulevan Hakunilan kerrostalolähiöön, jonka läpi ei kulje yhtäkään bussia. Vierestä menee kahdesti tunnissa linja 730, joka lienee kuitenkin kohtuu täynnä jo Hakunilan tasolle saapuessaan ollessaan ainoa Lahdenväylän ympäristöä Hakunilan pohjoispuolella palveleva linja.
Aiheen ohi, mutta se Lahden väylän itäpuolinen Vantaa ei vaan kiinnosta edes Vantaalla ketään, mistä tämä on taas yksi esimerkki. Viimeksi liiityntäsuunnitelmissa ehdotettiin että se jätettäisiin Tikkurilaan kulkevan liityntäliikenteen varaan. Ja jostain syystä Hakunilan metro, joka voisi olla oikeasti järkevä, ei myöskään kiinnosta ketään...
 
Aiheen ohi, mutta se Lahden väylän itäpuolinen Vantaa ei vaan kiinnosta edes Vantaalla ketään, mistä tämä on taas yksi esimerkki. Viimeksi liiityntäsuunnitelmissa ehdotettiin että se jätettäisiin Tikkurilaan kulkevan liityntäliikenteen varaan. Ja jostain syystä Hakunilan metro, joka voisi olla oikeasti järkevä, ei myöskään kiinnosta ketään...

Mahdatkohan muistaa ihan oikein? Ei niissä suunnitelmissa minun tietääkseni suunniteltu Hakunilan alueen seutulinjojen 740, 741 ja 742 lakkauttamista. Lisäksi linja 731 kaavailtiin siirrettäväksi Lahdentielle, jolloin sekin palvelisi Lahdenväylän itäpuolisia asuinalueita.

Mitä tulee tähän lakkoaiheeseen, on Veolia ilmoittanut ajavansa linjaa 62 aamulla ja iltapäivällä 20 minuutin välein. Tällöin pystytään tarjoamaan Hakunilasta vaihtoyhteys sekä metroon että junaan, lisäksi on mahdollista vaihtaa Jakomäessä linjalle 77.
 
Ilta-uutisisssa kerrottiin jo että osapuolet ovat palanneet neuvottelupöytään joten mahdollisuus lakon päättymiseen heti alkuunsa siis on!
 
Sinäällään käy järkeen, että suurin raiteeton säteittäinen liikennekäytävä on pyritty hoitamaan kuntoon. Linjojen 132, 143, 145, 147 ja 150 poikkeusliikennejärjestely ilmeisesti koostuu sekä Westendin linjan alihankitavuoroista, että Veolian esimiesvuoroista. Espoon linjalla 11 pyörii ilmeisesti yksinäinen Åbergin auto. Pohjolan liikenne näyttää ajavan esimiesvoimin Helsingissä 67 ja Espoossa 42. Tästä päättelisin 105X:llä pyörivän Nobinan esimiesvuoroja, kun ei millään Nobinan edes supistettua liikennettä ole. Liekköhän CapaCitykin huomenna bongattavissa Tapiolan ja Kampin väliltä.

Kuulin tänään CapaCityssä, että se lähtisi takaisin Saksaan jo tiistaina klo 18 lakon alettua, joten sitä ei varmaankaan enää nähdä. Viime lakon aikana Tyllilän nivel näkyi linjalla 143. Onko mahdollisuuksia, että se olisi lakon korvausliikenteessä taas?
 
Hesarin mukaan neuvottelut eivät missään vaiheessa ole edes lakanneet.

No eikös nuo neuvottelut eilen katkenneet kun AKT hylkäsi valtakunnansovittelijan sovintoesityksen? Ainakaan vielä eilen illalla osapuolilla ei ollut tietoa neuvottelujen jatkumisesta joten kyllä silloin voidaan puhua "palaamisesta neuvottelupöytään"

---------- Viesti lisätty kello 23:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:02 ----------

Lakko jatkuu, Neuvottelut jatkuvat aamulla! aamun työmatkaliikenne tulee siis olemaan varsin haasteellinen joukkoliikenteen käyttäjille.
 
Saas nähdä mitä tästä tulee. Eilen oli aika mielenkiintosta illalla odotella ja odotella, että miten tässä käy.
VÄhän sellanen kutina on, että tuo tänään loppuu, mutta katsotaan nyt sitten.
Ei tämä kivaa ole. :/

Eilen sattumalta satuin radiosta kuulemaan kun Ylen toimittajat haasttelivat ihmisiä Elielillä, jos oikein ymmärsin. Sielä joku onnellinen nuori sanoi, että ei pääse kouluun kun bussit ei kulje. Toimittaja kysyi, että missäs päin sinulla on koulu? Johon tämä onnellinen opiskelija vastasi, että Myyrmäessä....................

HEH........:D Ei Elieliltä varmaan M-juna mene sinne Myyrmäkeen...Ja jos on pläägät jalassa, ni mikä on ongelma? :D
 
Vartti uutisoi näin: LAKKO PYSÄYTTI METRON LIITYNTÄLIIKENTEEN, "metron liityntäliikenne itä-helsingin alueella katkesi bussilakon alkaessa Tiistaina klo 18" jutussa sentään mainitaan että lakko koskee linjoja 83,92,94,95 ja 97 vaikka otsikosta saa heti käsityksen että koko liityntäliikenne on seisahtunut! Miksei voida mainita myös sitä että suurin osa liityntälinjoista toimii normaalisti, tämä on todella harhaanjohtavaa uutisointia! Olisivat mieluummin tehneet saman uutisen Lähijunien liityntäliikenteestä johon lakko ihan oikeasti vaikuttaa.

---------- Viesti lisätty kello 8:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:11 ----------

Sielä joku onnellinen nuori sanoi, että ei pääse kouluun kun bussit ei kulje. Toimittaja kysyi, että missäs päin sinulla on koulu? Johon tämä onnellinen opiskelija vastasi, että Myyrmäessä....................

HEH........:D Ei Elieliltä varmaan M-juna mene sinne Myyrmäkeen...Ja jos on pläägät jalassa, ni mikä on ongelma? :D

Ja vielä kun Myrtsi kuuluu alueisiin missä bussiliikennekin toimii ihan kohtuullisesti, ajaahan siellä v35,v55,452(elieliltä),510,530 ja 539.
 
Mahdatkohan muistaa ihan oikein? Ei niissä suunnitelmissa minun tietääkseni suunniteltu Hakunilan alueen seutulinjojen 740, 741 ja 742 lakkauttamista. Lisäksi linja 731 kaavailtiin siirrettäväksi Lahdentielle, jolloin sekin palvelisi Lahdenväylän itäpuolisia asuinalueita.
Olen sitten väärässä, minulle jäi vain sellainen mielikuva että ne suorat seutulinjat olisi lakkautettu.
 
Ja vielä kun Myrtsi kuuluu alueisiin missä bussiliikennekin toimii ihan kohtuullisesti, ajaahan siellä v35,v55,452(elieliltä),510,530 ja 539.

Niinpä! Eilenhän Ylenaikaisen aamun kysymykseen joku HELB:n kuljettaja soittelikin, että siniset bussit kulkee ihan normaalisti. Ihmettelin vaan ton nuoren kommenttia, tosiaan 452:sella pääsee suoraan Myyrmäen asemalle ja Junalla vielä vähän nopeammin... :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niinpä! Eilenhän Ylenaikaisen aamun kysymykseen joku HELB:n kuljettaja soittelikin, että siniset bussit kulkee ihan normaalisti. Ihmettelin vaan ton nuoren kommenttia, tosiaan 452:sella pääsee suoraan Myyrmäen asemalle ja Junalla vielä vähän nopeammin... :D
Niitä on paljon, jotka eivät osaa/viitsi itse selvittää, kulkeeko joku tietty linja vai ei. Jonkun muun se pitäisi hänelle kertoa. Vaikkapa aikataulukirjassa lukee aina aikataulun alareunassa, mikä liikennöitsijä linjaa hoitaa ja tiedotusvälineet ovat kyllä kertoneet, mitkä firmat ovat lakossa. Sillä tiedolla pitäisi jo aika paljon pystyä päättelemään.

Eiliniltana, kun lakko oli jo alkanut, linjaa 510 ajaessani oli mielestäni normaaliakin vähemmän porukkaa kyydissä.
Mutta kaikkia ei tieto lakosta tavoittanut. Vielä monta tuntia lakon alkamisen jälkeen Leppävaarassa odotteli kulkemattomia busseja paljon ns. mamuja. Voi tietysti olla luonnollisesti suomenkielisten tiedotusvälineiden seuraamisessa kielen ymmärtämisvaikeuksia, eikä sitten mikään Al-Jazeera tämmöisistä tietenkään uutisoi.
 
Takaisin
Ylös